Knappar och ramar borta [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
OlaJanson
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Knappar och ramar borta [LÖST]

Inlägg av OlaJanson »

Jag installerade Ubuntu igår kväll och strax därefter Compiz. Det var sent och jag tokklickade och installerade till höger och vänster. Tanken var att jag skulle få kubeffekten vid byte av skrivbord att fungera.

Nu sitter jag här alla knappar för att maximera, stänga och minimera fönster samt ramarna i överkant på fönsterna är borta. Jag kan för mitt liv inte hitta var någonstans jag råkat klicka i/ur för att det skulle bli såhär. Någon kubeffekt har jag inte lyckats med alls.

Följande har jag provat:

- Jag installerade något som heter Compiz Fusion Icon. Där stänger jag av Compiz och väljer istället MetaCity. Detta resulterar förvisso i att alla knappar kommer tillbaka men jag kan inte köra avancerade custom inställningar.
- Jag körde

Kod: Markera allt

metacity --replace
i terminalen och jag antar att det leder till samma sak.

I god forumsanda så har jag sökt på forumet redan men utan något vidare resultat.

Hur jag för att få customeffekter samt mina knappar tillbaka?

undrar

Ola
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Knappar och ramar borta

Inlägg av farmfield »

Det där är ett vanligt problem men det skall vi nog kunna lösa.

Först och främst är det viktigt att man har rätt drivrutin installerad till grafikkortet men det har du troligen om du får igång Compiz alls.

Nästa steg är att kolla inställningarna för compiz. Tyvärr har Ubuntu-gänget missat att förinstallera CCSM som är compiz inställningspanel. Börja med att installera den, antingen genom att gå till System->Administration->Pakethanteraren Synaptic och sök på compiz setting och installera CCSM därifrån eller genom att öppna terminalen och klistra in nedanstående rad...

sudo apt-get install compizconfig-settings-manager
Efter den är installerad så hittar du inställningspanelen i System->Inställningar->CompizConfig Settings. Där finns en plugin som heter 'Window Decoration' (eller 'fönsterdekorationer') som skall vara igång. Det borde lösa problemet.

...och sen - om du som jag gillar lite lull-lull att leka med...

Du kan också smaska in lite balla plugins - compiz-fusion-plugins-extra & unsupported - och samma där, antingen installerar du dom genom synaptic eller i terminalen med:

sudo apt-get install compiz-fusion-plugins-extra
...och/eller...

sudo apt-get install compiz-fusion-plugins-unsupported
OlaJanson
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av OlaJanson »

Jag hittade felet. På något sätt krockade det med emerald. Jag hade antingen råkat klicka i eller så var det default att compiz-dekorationernas suddighetstyp stod som "ingen" vilket ledde till att allt försvann.

Ursäkta att jag fyllde forumet med onödig innehåll.

Ola
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Lösta problem är bra, det ger andra användare tips om var dom skall börja nysta när dom själva får problem. :)

Ändra gärna första inläggets ikon till den gröna 'bocken' och lägg till [LÖST] i slutet av rubriken så det syns att problemet är löst.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"