Dual boot installation på annan hård disk [LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
johan99
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Dual boot installation på annan hård disk [LÖST]

Inlägg av johan99 »

Jag har en maskin med två hårddiskar varav den ena har Windows XP. Funderar på att lägga ubuntu på den andra disken och ha dualboot för att kunna fortsätta köra windows. Vad skulle hända om man längre fram skulle plocka bort windows disken? skulle man kunna få maskinen att boota från den disken som har ubuntu eller behöver man då installera om ubuntu? Förmodar att boot managern i detta fallet kommer installeras på den disken som XP ligger på, e det så? Anledningen till frågan e att den disk som har XP har dåliga sektorer och ubuntu vägrar att installera på denna.
Senast redigerad av 1 johan99, redigerad totalt 23 gånger.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Dual boot installation på annan hård disk

Inlägg av Osprey »

Det går alldeles utmärkt och Bootmanagern (grub) installeras på den disken som Ubuntu ligger. Om du plockar bort disken med XP så händer ingenting mer än att det inte går att boota XP längre. Om du plockar bort Ubuntu så måste du antingen stoppa in en XP-cd eller en SuperGrub-cd och fixa till bootblocket, vilket tar c:a 5 minuter.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
johan99

Inlägg av johan99 »

Men hur vet maskinen vilken disk den skall bota mot? Styrs inte det via Bios? Jag menar om boot managern ligger på disk två hur kan den då starta den?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Det hela styra via MBR som pekar på Grub som bootloader och den ligger på Ubuntudisken. När du sedan bootar så startar Grub och visar upp en lista med Ubuntu och XP där du kan välja vilket du ska boota upp...

Jag vet faktiskt inte var MBR rent fysiskt ligger, men om du skulle få problem med det när du plockar ut XP-disken, så är det bara att ha en Ubuntu-CD eller SuperGrub-CD redo och fixa till det på 5 minuter då också...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
johan99

Inlägg av johan99 »

snubblade över följande tråd:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=974969

Här beskriver man att grub per default kommer att installeras på den disk som maskinen bootar från (Den som har XP). Man kan tydligen ändra detta och låta installationen lägga grub på andra disken men det sättet ser ut att skapa en hel del merjobb :P
exxus

Inlägg av exxus »

Installerade för en vecka sedan , har själv två hårdiskar och efter installationen fick jag ändra bootordning på mina hårddiskar för att få upp grubben. Kan vara att jag använde manuell installation som det medförde detta, men det blev bra tillslut :)
Användarvisningsbild
johan99

Inlägg av johan99 »

Det visade sig attt det inte var något fel på min första hårddisk! Laddade ner en bootbar version av Western Digitals disk kontroll program och när jag körde den talade den om att min hårddisk var helt felfri! När jag skörde samma kontroll under windows skrek den att jag hade dåliga sektorer, gissningsvis var den NTFS partitionen trasig på något vis. kastade ut xp och recover partitonen och började om från början med att skapa upp nya partitioner och sedan installera XP och ubuntu. Nu har jag en dual boot maskin som funkar kanon ;D
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"