Löst Hjul Mus utan Hjul

hdesknab
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Löst Hjul Mus utan Hjul

Inlägg av hdesknab »

Hej,
En lite "märklig" fråga kanske, men eftersom jag inte lyckas att hitta lösningen så provar jag här.
Jag har en helt "vanlig" Logitech mus med "tre" knappar och hjus PS2 ansluten, den fungerar "nästan" bra om vi bortser ifrån att hjulet inte "registreras".
Jag har verifierat med "xinput test "Configured Mouse"" och där detekteras knapp 1,2 &3 men inte hjulet.
så här ser det ut i:
xinput list "Configured Mouse"
"Configured Mouse" id=5 [XExtensionPointer]
Num_buttons is 9
Num_axes is 2
Mode is Relative
Motion_buffer is 256
Axis 0 :
Min_value is -1
Max_value is -1
Resolution is 1
Axis 1 :
Min_value is -1
Max_value is -1
Resolution is 1
Och det känns ju som att 9 knappar borde "täcka" in det mesta (utom min "råtta" då)
Nu funderar jag på hur "byter" man till en annan "typ" av mus eller hur konfigurerar man om så att jag får hjulet att fungera?
Jag vill ju gärna att det skall fungera "överallt" inte bara i ex Firefox
Vill bara tala om att det fungerar utmärkt i LinuxMint som jag kör parallelt på en annan PC?
Ideér och tips emottages med tacksamhet :)
Senast redigerad av 2 hdesknab, redigerad totalt 6 gång.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Hjul mus ?

Inlägg av Urban Anjar »

Klen tröst, men på min Logitech-mus funkar hjulet som både scroll-hjul och mittknapp på,
men min är USB-ansluten, men det borde ju inte göra mycket skilland.
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Har du provat med en annan mus i samma dator?

För några veckor sedan hade jag en simpel Logitech-mus med hjul och ps2 i xubuntu 8.04 och det funkade bra. Tidigare i xubuntu 7.04 hade jag en Logitech G5 och då var jag tvungen att mappa om axlar i xorg.conf så att upp-ner-scroll och höger-vänster-scroll blev rätt. Jag änderade i filen /etc/X11/xorg.conf och i section som innehåller Option "CorePointer" la jag till Option "ZAxisMapping" "4 5 6 7" eller Option "HWHEELRelativeAxisButtons" "7 6". Just dessa (vilken det nu var) är nog specifika för G5. Om det är nåt speciellt med din mus kanske google hittar nåt.

En annan tanke är om compiz mappar om saker. Så du kan ju prova med standard-svaret "blir det bättre om du stänger av skrivbordseffekter?".

En tredje tanke är att köra kommandot xev i en terminal och se om det kommer events när du rullar hjulet. Riktigt vad du ska göra sen vet jag inte.
hdesknab

Inlägg av hdesknab »

Hej,
Tack för era svar !
Har försökt att verifiera med "xev", men jag för inga "events" när jag rullar på hjuet ! (samma sak som i xinput test)
Såvitt jag förstår så är det inte något bekymer med "råttan" eftersom jag har denna Maskin plus LinuxMint maskinen kopplad till samma KVM switch så i praktiken vet jag ju att "denna" mus fungerar i LinuxMint men inte i Ubuntu så jag är kanska säker på att det är antingen min installation som gått "snett" eller att någon konfiguration i Ubuntu inte detekterar min "råtta" !
Nu vet jag inte om detta kan bero på att det är en "OEMád" Logitech mus som i mitt fall "heter" Fujitsu men det borde inte spela någon roll ??? Frågan är hur konfigurerar man (gissar jag) xorg.conf för att "tro" att det är en Logitech mus (eller borde "Configured Mouse" vara det som inkluderar Logitech mouse ?.

Lite märkligt tycker jag ju att det är :)
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

hdesknab skrev: Lite märkligt tycker jag ju att det är :)
Ja, alla "vanliga" möss med 2-3 knappar och rullhjul borde funka.

Du kanske inte har en annan mus, annars är det värt att prova om det blir samma problem med alla möss och inte bara med den där.
"OEMád" Logitech mus som i mitt fall "heter" Fujitsu men det borde inte spela någon roll ??? Frågan är hur konfigurerar man (gissar jag) xorg.conf för att "tro" att det är en Logitech mus
Om det är en "vanlig" mus tror jag inte det hjälper att konfa i xorg.conf. Utom kanske om du haft en "ovanlig" mus i samma dator när du installerade ubuntu? Har du det?
hdesknab

Inlägg av hdesknab »

Hej David,
Ja det är det jag också "tycker" att det borde fungera ?!?!?
Anledningen till att det inte gör det kan ju vara att Ubuntu inte känner igen Fujitsu ?
Enda anledningen till att vag påstår att det är en OEMád Logitech är att den "ser" ut som en Logitech och i någon installation av Linux (har provad en del andra) identifierades den som en Logitech, och där fungerade hjulet.

Nej jag är 99% säker på att jag installerade med samma "råtta" :)
Men det är väl bara att åka ned till "byn" och köpa en annan PS2 mus med hjul och koppla in och se om det hjälper.
Anledningen tilll att ev. konfigurera om xorg.conf är att LinuxMint "tycker" att det är en "ImPS/2 Generic Wheel Mouse" med en id=3 och 32 "knappar" (hur ser en sådan mus ut ;) ), annars så ser konfigurationen "likadan ut".
Så därför funderar jag på om jag kan "hacka" in en sådan i Ubuntu och se om det hjälper, annars kan jag alldid köra på senaste releasen av Ubuntu och se om det blir någon skillnad.
hdesknab

Inlägg av hdesknab »

Hej,
Nu blir man lite mer "fundersam"?!
Jag provade att stänga ner PCń, ansluta en likadan mus direkt i mus porten och starta upp igen, döm om min förvåning när det fungerar ??.
Stängde ner igen och anlöt via KVM switchen och nu fungerar även den.
Trodde i min enfald att "Boota om" så löser det sig var/är ett Windows problem :)

Troligen gick något "snett" i förra uppstarten, så det var därför hjulet inte fungerade, ber om ursäkt för att jag besvärat forumet, borde kanske provat detta först :)

Men Återigen tack för hjälpen !!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"