webcam & mic?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
mr_kiv
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

webcam & mic?

Inlägg av mr_kiv »

när ska ljudet och webcamen vara fixad? jag har inte någon bild på min logitech kamera, och inget ljud från mic, micken får jag i bästa fall en svagt ljud, camen är helt svart...
Användarvisningsbild
nixy

Re: webcam & mic?

Inlägg av nixy »

mr_kiv skrev:när ska ljudet och webcamen vara fixad? jag har inte någon bild på min logitech kamera, och inget ljud från mic, micken får jag i bästa fall en svagt ljud, camen är helt svart...
I vilket program? Dom funkar i t.ex. Ekiga, och Skype, och aMSN.
Användarvisningsbild
Solbacken
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Solbacken »

Nja, inte funkar väl webcam så smärtfritt ?
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

Vilken av Logitechs kameror har du?

En Googlesökning gav mig följande sida: http://www.quickcamteam.net/devices. Kolla under rubriken "Device Feature Lists".
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

mr_kiv skrev:när ska ljudet och webcamen vara fixad? jag har inte någon bild på min logitech kamera, och inget ljud från mic, micken får jag i bästa fall en svagt ljud, camen är helt svart...
Om du tittar på lite andra trådar om webbkameror så ser du att det finns andra som har samma problem, bilden blir väldigt mörk jag lyste med en ficklampa på min kamera och då ser man att den fungerar.Promblemet är drivrutinerna i Ubuntu och enligt vissa ryketn så kommer det en updatering som ska fixa det troligvist i Januari. Det jag tycker är märkligt är att i version 8.04 fungerade min kamera bra men i version 8.10 fungerar den dåligt.
mr_kiv

Inlägg av mr_kiv »

norhager skrev:
Om du tittar på lite andra trådar om webbkameror så ser du att det finns andra som har samma problem, bilden blir väldigt mörk jag lyste med en ficklampa på min kamera och då ser man att den fungerar.Promblemet är drivrutinerna i Ubuntu och enligt vissa ryketn så kommer det en updatering som ska fixa det troligvist i Januari. Det jag tycker är märkligt är att i version 8.04 fungerade min kamera bra men i version 8.10 fungerar den dåligt.
samma här.. 8.04 funkar skype och msn för mig helt felfritt... men 8.10 har jag problem med camen och ringa samtal med skype går inte... micen har inget bra ljud, fast jag ha max mic förstärkaren.. jag har även problem med wine, kan intallera ett spel men bland går de köra och nästa gång säger den att jag inte har i orginal skivan...
mr_kiv

Inlägg av mr_kiv »

norhager skrev:
samma här.. 8.04 funkar skype och msn för mig helt felfritt... men 8.10 har jag problem med camen och ringa samtal med skype går inte... micen har inget bra ljud, fast jag ha max mic förstärkaren.. jag har även problem med wine, kan intallera ett spel men bland går de köra och nästa gång säger den att jag inte har i orginal skivan...
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Testa aktivera försläppta uppdateringar och uppgradera kärnan till 2.6.27-11 så fungerar dom flesta kamerorna igen. Ytterligare stöd finns i 2.6.28 men då får man kompilera själv - den kommer inte förrän i Jaunty tyvärr...
mr_kiv

Inlägg av mr_kiv »

jag prövade installera dom men de funkade inte...
hur installera man kernel 2.6.28?
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

farmfield skrev:Testa aktivera försläppta uppdateringar och uppgradera kärnan till 2.6.27-11 så fungerar dom flesta kamerorna igen. Ytterligare stöd finns i 2.6.28 men då får man kompilera själv - den kommer inte förrän i Jaunty tyvärr...
Jag provade att installera kärnan 2.6.27-11 med det löste inte problemen så frågan är ska man återgå till 8.04 eller vänta tills nästa version kommer, det är synd att delar som fungerar på senare versioner inte fungerar på nyare versioner och kan man lita på att problemet är löst till nästa version.
mr_kiv

Inlägg av mr_kiv »

de gjorde de inte för mig heller, de är ju tråkigt att 8.04 ska funka bättre på vissa saker, men samtidigt funka andra saker bättre med den nya... önska någon kan säga mig hur man installera kernel 2.6.28???
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"