Kan ej mounta Hdd

Pchaotic
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Kan ej mounta Hdd

Inlägg av Pchaotic »

Hej igen... nu börjar man nästan undra om ubuntu lever eller nått för nu helt plötsligt så kommer jag inte åt en av mina hdd
när jag klickar på hdd kommer det vara upp ett felmedelande där det står "endast root kan mountera /dev/sda1 on /media/sdb"
så vet inte riktigt vad jag ska göra nu
MVH Petter
EDIT: stav fel
Desktop - Crunchbang linux 9.04.
Hemma server - ubuntu server 9.10 beta
Smartphone - Htc hero
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Kan ej mounta Hdd

Inlägg av mcNisse »

Du kan montera via terminalen.

Kod: Markera allt

sudo mount -t FS_TYP /dev/sda1 /media/sda1
FS_TYP byter du ut mot det filsystem som /dev/sda1 har, tex ntfs, ext3 och vfat.

Normalt sätt är för medlemmar i gruppen disk montera diskar, gruppen admin för köra sudo.
Pchaotic

Inlägg av Pchaotic »

fick först "mount: monteringspunkten /media/sda1 finns inte" som svar byte då ut det mot
"sudo mount -t ext3 /dev/sda1 /media/sdb"
och då börjar hdd klicka i chassit skit mysko ljud börjar undra om den inte är paj eller nått
får iallafall detta som svar

mount: fel filsystemstyp, felaktig flagga, felaktigt superblock
       på /dev/sda1, codepage eller hjälpprogram saknas, eller annat fel
       I en del fall kan användbar information hittas i syslog
       - prova dmesg | tail eller något liknande
EDIT : nu försvann hdd från "plaster" också :(
Smartphone - Htc hero
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Pchaotic skrev:fick först "mount: monteringspunkten /media/sda1 finns inte" som svar byte då ut det mot
"sudo mount -t ext3 /dev/sda1 /media/sdb"
och då börjar hdd klicka i chassit skit mysko ljud börjar undra om den inte är paj eller nått
får iallafall detta som svar

mount: fel filsystemstyp, felaktig flagga, felaktigt superblock
       på /dev/sda1, codepage eller hjälpprogram saknas, eller annat fel
       I en del fall kan användbar information hittas i syslog
       - prova dmesg | tail eller något liknande
EDIT : nu försvann hdd från "plaster" också :(

sudo mkdir /mnt/sda1; mount -t ext3 /dev/sda1 /mnt/sda1
Det verkar dock konstigt att du försöker montera sda1 som borde vara /, men det har du säkert någon bra anledning till.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Pchaotic

Inlägg av Pchaotic »

Det verkar dock konstigt att du försöker montera sda1 som borde vara /, men det har du säkert någon bra anledning till.
vadå hur mennar du nu ?
kommadot ger

mkdir: kan inte skapa katalog "/mnt/sda1": Filen existerar
mount: endast root kan göra det
bara för att ge lite fakta om datorn så är det 3 hdd s 2 sata o en ide med windows på och så har jag ubuntu på en av sata samt den sista är för lagring och det är den som inte funkar just nu
Smartphone - Htc hero
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Skummade igenom tråden och du kan inte montera en lagringspartition? Låt mig gissa, det är filsystemet NTFS på den och du kan inte montera den under Ubuntu?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

För det första så ser det lite konstigt ut att montera /dev/sda1 på /media/sdb eftersom sdb normalt sett är en helt annan disk än sda. För det andra håller jag med dmz om att "/dev/sda1" är "/" eller med andra ord rootfilsystemet. Jag har det dock inte så här utan min "/" finns på "/dev/sda3", så det är ingen omöjlighet.
  • Felet du får med "mount: endast root kan göra det" beror bara på att du inte har skrivit "sudo" innan kommandot och alltså då inte har rätt rättigheter.
  • Felet du får med "mkdir: kan inte skapa katalog "/mnt/sda1": Filen existerar" beror helt enkelt bara på att "/mnt/sda1" redan existerar, det är alltså inget egentligt fel.
  • Felet du får med "mount: fel filsystemstyp, felaktig flagga, felaktigt superblock" beror helt enkelt på att du försöker montera hdd som något annat format än den egentligen är.
För att kunna göra en riktig montering måste du:
  • Vara helt säker på att det verkligen är "/dev/sda1" du vill montera. Annars måste du ta reda på vad det riktiga namnet är, som t.ex "sda2", "sda3", "sdb1" etc.
  • Veta ordentligt var du vill montera din disk och skapa en mapp för det, "/mnt/sda1" finns tydligen redan och om inget annat är monterat där så kan du montera disken där. Annars borde du egentligen montera "det där andra" någon annanstans, eftersom det andra då knappast heter "sda1".
  • Veta vad det är för filsystem. Om det är ett Ubuntusystem så är det normalt "ext3" eller möjligtvis "ext2" om det å andra sidan är ett windowssystem så är det antagligen "ntfs".
Resultatet blir alltså:

sudo mount -t den-verkliga-typen-av-filsystem det-ditt-filsystem-verkligen-heter där-du-vill-att-det-ska-monteras

Vilket om det är ett Ubuntusystem borde bli:

sudo mount /dev/sda1 /mnt/sda1
Här behöver inte filsystemtypen anges, eftersom det är standard. Men eftersom du får ett fel med "felaktig filsystemtyp" så ska det kanske istället vara:

sudo mount -t ntfs /dev/sda1 /mnt/sda1
Allt det ovan bygger på att det verkligen är "/dev/sda1" som du vill montera och att "/mnt/sda1" är fritt och ledigt...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Pchaotic

Inlägg av Pchaotic »

okiej det här är riktigt konstigt för jag testade att starta om datorn i natt bara för att se om det blev nån skilland men det gick inte... det kom bara upp en massa text samt så klickade det till i dator men då efter som klckan var för mycket så gick jag o la mig. Och nu när jag startar datorn så funkar den prima och jag fattar ingenting
men hur som helst så är jag inte i gparted och där står det att själva hdd heter" /dev/sda" sen har jag 2 partioner på den. de heter /dev/sda1 och /dev/sda2
/dev/sda2 har på något konstigt sätt blivit en swap partion på 7gb
/dev/sda1 har mounteringspunkten /media/sdb enligt gparted
Smartphone - Htc hero
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Jamen då är det ju bara att vara glad och trivas med Ubuntu... ;)

Att vissa saker kan "se konstiga ut" gör ju ingenting så länge det inte är något fel och allting funkar...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"