omöjligt att ansluta till trådlöst nätverk[KLART]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Holsson

omöjligt att ansluta till trådlöst nätverk[KLART]

Inlägg av Holsson »

Edit

Installerade Ubuntu 8.04 istället det löste problemet med den trådlösa uppkopplingen. Tyvärr går det inte att stänga av datorn istället utan den måste tvångsavstängas varje gång. Kan heller inte få grafikdrivrutinerna att fungera, eller skrivaren, scannern, Blåtandsutkopplingen med GPS
Installerar XP istället har inte tid att sätta mig in i allt med ubuntu.

Provar igen om några år kanske det blivit mera användarvänligt då :-)

Tack för mig

Håkan

Hej alla
Är helt nybörjare på Ubuntu. Allt har funkat bra vid installationen. Använder en Thinkpad R32 dator. Men det trådlösa nätverket fungerar inte. När jag sätter i nätverkskabeln funkar allt och den kopplar snällt upp men det trådlösa är omöjligt.

Jag ser alla trådlösa nätverk i närheten och vilken styrka de har. Men när jag försöker ansluta frågar den efter nätverksnyckeln. Jag skriver in den men den fortsätter ändå att fråga. Har 128 bitars HEX nyckel WEP. Har även provat att stänga av så nätverket varit helt öppet men den kan ändå inte ansluta.
Till saken hör att jag startade upp datorn med en live-cd med Ubuntu 8.4 tror jag det var då fungerade allt perfekt jag angav nyckeln och den anslöt på ett par sekunder. Så det är inget fel på min hårdvara.

De komplicerade inställningarna i 8.10 gör ju inte saken lättare och ingenstans kan man få en förklaring.

t.ex

WEP 40/128-bitars nyckel (HEX eller Ascii)?
WEP 128 bitars lösenfras?
LEAP?
Dynamisk WEP(802.1)?
WEP index?
BSSID?
MTU?

Kan någon hjälpa mig med det här problemet vore jag tacksam.

Hälsningar H Olsson Falun
underground
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: omöjligt att ansluta till trådlöst nätverk[KLART]

Inlägg av underground »

Tjena....

Lyfter denna tråd för att jag har samma problem med 8.10....

Hoppas att nån vänlig själ har en lösning på detta då jag och windows inte kommer överrens längre ;)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"