Jag håller på att fippla med mina backup-skript nu igen och har nu gett mig sjutton på att jag inte ska behöva använda sudo för att kopiera mina egna filer, men jag fastnar på en enda fil, eller snarare på en länk.
När jag gör min backup blir det inga som helst problem (utan sudo), utan det är när jag försöker återställa genom att kopiera åt andra hållet, så att säga.
Kommando för att kopiera till min externa hårddisk:
Kod: Markera allt
rsync -auv ${EXCLUDE} "${HOME}" "${BACKUPFOLDER1}/" >> "${LOGBACKUP}"
Kommando för att kopiera åt andra hållet:
rsync -auv "${BACKUPFOLDER1}/${LOGNAME}/" "${HOME}/" >> "${LOGRESTORE}"
När jag kopierar FRÅN USB-disken tillbaka till den interna disken, alltså det senare exemplet, får jag följande felmeddelande:
rsync: chgrp "/home/guraknugen/bla bla bla" failed: Operation not permitted (1)
rsync error: some files could not be transferred (code 23) at main.c(1058) [sender=3.0.3]
Ett tag funderade jag på om det var för lång sökväg i tecken räknat, men efter en kontrollräkning fann jag att det inte var fler än 97 tecken (totalt med hela sökvägen, 109 tecken för sökvägen till USB-disken) och det borde ju gå bra.
En sak som jag lade märke till är att alla mina andra länkar har rättigheten rwxr-xr-x om länken går till en mapp och att alla mina andra länkar som går till filer har rättigheterna rwxrwxrwx. Så jag ändrade rättigheterna via Nautilus till rwxr-xr-x och körde mitt skript igen, men fick samma felmeddelande. Det märkliga är att rsync verkar ha ändrat tillbaka rättigheterna, för när jag tittar på filen i Nautilus efteråt så är rättigheterna rw-r--r-- igen!
Tidigare har jag löst problemet genom att köra rsync med gksudo -user ${LOGNAME}, men det är det jag vill undvika nu. Att behöva kopiera sina egna filer som root är ju bara trams, tycker jag.
Vad är det nu jag har missuppfattat?
Har googlat lite och ser att många har fått samma felmeddelande, men där verkar man vara inne på att det kan bli så om man kör vfat eller liknande, men det gör inte jag. Jag kör ext3 på allt som är inblandat i detta exempel.
Inte för att jag behöver återställa filer särskilt ofta, men tanken är att synkronisera filer. Med u-flaggan ersätts bara filer med nyare filer, så om jag kopierar först åt ena hållet och sedan tillbaka igen så borde jag få de nyaste filerna på båda ställena. Och det får jag ju också, det är inte det som är problemet, som sagt.