Fönster är för stora!

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
IXPNU
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Fönster är för stora!

Inlägg av IXPNU »

OK, jag erkänner, jag klarar inte av det här. Hjälp!

Jag har Xubuntu på en dator med liten skärm (aspire one). En del fönster öppnas för stora, dvs de får inte plats på skärmen och jag kommerinte åt t.ex. OK-knappen. Hur jag än flyttar omkring och grejar så fortsätter det jävlas på ett infernaliskt vis. Det finns ingen rullningslist i fönstret förstås. Finns det någonstans där man kan tala om för Xubuntu att skärmen är lite mindre än den tror?
MvM
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Fönster är för stora!

Inlägg av MvM »

Tror inte det går att ändra storlek på fönstren men du kan göra så att du kan flytta dom uppåt på skärmen.

Öppna en terminal och skriv "gconf-editor".
Navigera till: apps/compiz/plugins/move/allscreens/options och bocka av alternativet "constrain_y".
Nu kan du flytta fönster uppåt och på så sätt komma åt knappar som annars inte var synliga genom att hålla nere "alt-tangenten" och med vänster musknapp dra fönstret dit du vill.
roggerooster
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av roggerooster »

Underbart!!! Har varit för skämmigt att fråga, och ny funkar allt like a charm!
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

MvM skrev: Öppna en terminal och skriv "gconf-editor".
Navigera till: apps/compiz/plugins/move/allscreens/options och bocka av alternativet "constrain_y"
Varken gconf-editor och compiz finns väl i xubuntu by default.
IXPNU skrev:En del fönster öppnas för stora, dvs de får inte plats på skärmen och jag kommerinte åt t.ex. OK-knappen.
Om minst hälften av fönstret syns så kan du trycka på Alt-knappen och samtidigt med musen klicka i nedre halvan av fönstret och dra uppåt, så minskas fönstrets storlek. (Om det går att minska det vill säga.)

Är det nåt speciellt fönster som alltid blir för stort? Kan du se om programvaran tror att skärmen är större än den egentligen är, t.ex att musen ser ut att kunna flyttas nedanför nederkanten av skärmen? (Eller xdpyinfo | grep dimensions) Kan du förbättra beteendet genom att ändra Inställningar > Window Manager Tweaks > Placement ?
IXPNU

Inlägg av IXPNU »

Hej igen!

Ett fönster som alltid blir för stort är Inställningar/Inställningshanterare/Fönsterhanterare... där kan jag precis se rubriken "Flyttning och storleksändring", men den går inte att komma åt med alt+musknappen. Kan det vara samma som Inställningar > Window Manager Tweaks > Placement?

Jag får också ut det här.
xdpyinfo | grep dimensions

dimensions: 1024x600 pixels (195x113 millimeters)
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

IXPNU skrev:
xdpyinfo | grep dimensions

dimensions: 1024x600 pixels (195x113 millimeters)
Då är nog inte problemet att programvaran tror att skärmen är större än den är, utan "bara" att skärmen är liten.
IXPNU skrev: Ett fönster som alltid blir för stort är Inställningar/Inställningshanterare/Fönsterhanterare... där kan jag precis se rubriken "Flyttning och storleksändring", men den går inte att komma åt med alt+musknappen.
Mitt inställningsfönster för Window Manager är 575 pixel högt. Det går inte att göra mindre (men går att göra större) så alt+mus hjälper inte om det redan har min-storlek. Min-storleken påverkas av hur stor font jag valt under Inställningar > User Interface. Med en font på omkring 11 och utrymmet för en panel så borde OK-knappen synas. Har du väldigt stor font eller väldigt tjock panel? Har du två paneler?
IXPNU skrev: Kan det vara samma som Inställningar > Window Manager Tweaks > Placement?
Nej. det är flik "Advanced" i "Window Manager". ("fönsterhanterare" = "window manager".) Till höger finns dito "tweaks" som jag inte vet vad det blir på svenska, kanske "specialanpassningar" eller nåt sånt. Hursomhelst så kan det inte lösa problemet med fönster som "måste" vara större än ca 600 pixel på höjden.
MvM
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av MvM »

David Andersson skrev:
Varken gconf-editor och compiz finns väl i xubuntu by default.
"My bad, sorry" Trodde det var en generell funktion hos *buntu, har inte kört just Xbuntu. :-[
IXPNU

Inlägg av IXPNU »

Nej, det finns ingen inställning där för det. Kanske finns det en konfigurationsfil någonstans som går att redigera. Tack för tipsen i alla fall, nu kommer jag åt de flesta fönster med alt+höger musknapp.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"