Problem relaterade till HD4850

Grafikkort, TV-kort och webbkameror
jonke
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Problem relaterade till HD4850

Inlägg av jonke »

Jag har två problem som jag stör mig väldigt mycket på som enligt det jag uppfattat är relaterat till mitt grafikkort. Enligt glxgears så har jag inga problem iaf.

Kod: Markera allt

jonke@lanfear:~$ glxgears
52547 frames in 5.0 seconds = 10509.259 FPS
54675 frames in 5.0 seconds = 10934.946 FPS
56629 frames in 5.0 seconds = 11325.730 FPS
59034 frames in 5.0 seconds = 11806.700 FPS
Första problemet är att filmerna laggar. Oavsett vilken spelare jag använder (mplayer, xbmc och vlc) så blir det eftersläpningar i bilden, ungefär som när vsync är av och den övre och undre delen inte hänger med varandra. Det enda som är viktigt för mig är att det funkar som det ska i xbmc, de övriga har jag bara testat för att se att problemet inte är i just xbmc.

Det andra problemet är att jag inte kan använda två av mina hdds. De funkar utmärkt i windows men i ubuntu hänger de inte alls med, har ingen möjlighet att använda de diskarna till någonting i dagsläget.

jonke@lanfear:~$ sudo hdparm --direct -tT /dev/sde

/dev/sde:
 Timing O_DIRECT cached reads:     4 MB in  2.32 seconds =   1.72 MB/sec
 Timing O_DIRECT disk reads:    6 MB in  3.49 seconds =   1.72 MB/sec
jonke@lanfear:~$ sudo hdparm --direct -tT /dev/sdf

/dev/sdf:
 Timing O_DIRECT cached reads:     4 MB in  2.32 seconds =   1.72 MB/sec
 Timing O_DIRECT disk reads:    6 MB in  3.48 seconds =   1.72 MB/sec
Någon som har ett tips på vad jag kan göra för att åtgärda problemen? Har inte några skrivbordseffekter igång och jag använder de senaste drivarna från ati och har installerat dom enligt guide: http://ubuntu-se.org/drupal/node/989 .

Alla tips mottages med öppna armar :)
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Problem relaterade till HD4850

Inlägg av Cadryc »

Du skulle kunna prova att installera grafikdrivrutinen med EnvyNG istället, ett alternativt program som installerar grafikkortsdrivrutiner, det finns i Synaptic. Avinstallera den drivrutin du har först.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
jonke
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av jonke »

Okej, får ta och testa det. :) Hur gör jag för att enklast rensa bort alla drivrutiner? Har noll koll när det kommer till drivarna :P
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Det är inte något jag har sysslat med själv, men kollar jag på guiden så tror jag att jag kan lista ut vad som bör göras.... Vad jag tror så:
System → Administration → Pakethanteraren Synaptic leta upp xorg-driver-fglrx och avinstalelra den.För säkerhets skull så avinstallera även fglrx-amdcccle men det är väl bara ATIs program för grafikkortsinställningar, så tror att den skulle kunna ligga kvar. Men kan ta bort den för säkerhets skull

Steg 4 och 5, gör tvärtom vad som står i guiden, dvs så att det blir som innan man gjorde de stegen

Sen så borde det vara borta, såvitt jag tror och förstår. Starta om datorn (för säkerhets skull) och öppna sen Synaptic igen, leta upp och installera envyng-qt. Sen så lägger det sig i Program → Systemverktyg

Du borde som sagt ha den senaste drivrutinen efter att ha följt den guiden som du gjorde, det borde alltså funka. Men det skadar väl inte att prova med EnvyNG, om du har lust ;)

Användarvisningsbild
screen
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av screen »

Jag har också HD 4850, när jag kör (första installerade) spelet Racer så flimmrar bilden hela tiden så fort jag rör musen. Vilket man ju måste eftersom bilen styrs helt med den, så det blir ganska trist att köra då.

Vad är galet här?
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Vet ej, men man skulle kunna pröva med att inaktivera Visuella effekter, om du använder dem.

Användarvisningsbild
screen
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av screen »

Märkligt detta, bilden har blivit en del bättre efter en drivrutinsinstallation som jag automatsökte. Men det hackar en del fortfarande. Speciellt ljudet låter väldigt hackigt. Jag har svårt att förstå varför då jag inte kan tänka mig att det skulle kunna härledas till systemets svagheter. Core i7 920 + 3GB Ram + HD4850 borde vara fullt tillräckligt för oavsett spel. Detta spelet är trots allt av det enklare slaget, eller?
jagejag
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av jagejag »

Lånar lite tråden eftersom jag har samma med vsync, eller screen tearing. Kör med ubuntu 9,04 och senaste fglxrx och har Radeon 4850. Problemen återkommer även med Compiz avstängt.
Nån lösning i sikte...?
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av mrfab »

jagejag skrev:Lånar lite tråden eftersom jag har samma med vsync, eller screen tearing. Kör med ubuntu 9,04 och senaste fglxrx och har Radeon 4850. Problemen återkommer även med Compiz avstängt.
Nån lösning i sikte...?
Får du delad bild vid film visning eller får du det vid spel?
Många spel har ju grafiska buggar det behöver inte vara din utrustnig det är fel på.

Om det är film vilken typ? och vilken/vilka spelare har du?
jagejag

Inlägg av jagejag »

Spel har jag inte testat, men skall testa under dagen. Men har video problemen i ALLA mina media spelare, VLC, Totem mm. Har testat alla varianter, aktiverat vsync i Catalyst Control Center i OpenGL, testat spela upp via OpenGL i VLC.
Men med samma resultat. Och det kommer i alla typer utav video i fullscreen.
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av mrfab »

Vill göra dig uppmärksam på att jag inte har så stor erfarenhet utav operativet själv har provat till och från under några år och det har alltid varit just det här vi talar om nu som gjort att jag har hängt kvar vid xp. Har fått igång båda skärmarna nu och fått bra snurr på det själv hoppas därför nedanstående hjälper dig.

Vilken version utav CCC har du? se till att alternativa skärm hanteraren xrandr är inaktiverad.Avinstallera alla eventuella sidprogram för skärmhatering bara ccc räcker

Det kan vara så att du har två ati-drivers att den ena inte är helt avinstallerad.

Försäkra dig om att upplösningen är kompatibel med skärmen du försöker köra den på annars kan du skada skärmen.

Vsync alternativen tror jag inte du skall använda överhuvudtaget försök ha så mycket som möjligt inaktiverat när det gäller alternativa inställningar.

Har du provat att installera om drivern?

För att ta bort drivern

sudo apt-get remove xorg-driver-fglrx
Alternativt om ovanstående ej fungerar

sudo sh ./fglrx-uninstall.sh
Gå till /etc/x11 för att se hur det ser ut där har du en hel drös xorg.conf kopier kan du plocka bort dom med sudo rm

För att installera senaste drivern prova guiden nedan mitt andra inlägg är den senaste editeringen länken till din driver nedanför den första länken här

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... =howto+ati

http://support.amd.com/us/gpudownload/l ... ng=English
jagejag

Inlägg av jagejag »

Testade det, men samma resultat. Video spelar bara inte utan screen tearing. Verkar sitta med ett måndags ex 4850 om andra får det och fungera bra.

EDIT

Testade med att installera Windows XP, där fungerade video utan fel. Så jag vet inte mera.
Skriv svar

Återgå till "Bild"