Jag försöker få ncmpc att fungera i terminalen. Men när jag kör det får jag följande felmeddelande:
Kod: Markera allt
error [15]: problems getting a response from "localhost" on port 6600 : Förbindelse vägras
error [15]: problems getting a response from "localhost" on port 6600 : Förbindelse vägras
sudo /etc/init.d/mpd restart
pkill -9 mpd
mpd
Det gjorde jag! Och visst funkar det!Xappe skrev:Har du all musik samlad på ett ställe behöver du inte ange /var/lib/mpd/music i /etc/mpd.conf och symlänka till musiken som guiden säger. Lägg till sökvägen till din musik direkt i /etc/mpd.conf istället och prova igen...
Du får nog utveckla det där lite. Vad hoppar den över?Flycktsoda skrev:Det gjorde jag! Och visst funkar det!Xappe skrev:Har du all musik samlad på ett ställe behöver du inte ange /var/lib/mpd/music i /etc/mpd.conf och symlänka till musiken som guiden säger. Lägg till sökvägen till din musik direkt i /etc/mpd.conf istället och prova igen...![]()
Men över till nästa problem då, varför hittar mpd endast vissa mp3:or? Andra hoppar mpd helt enkelt över.
Ja, det var ju det, jag kan inte hitta något samband. Alla filer ligger under Musik, det är blandat mp3 och ogg. MPD hittar dock bara vissa ogg och vissa mp3. 322 st av nästan 5000. Alla verkar vara av blandad typ från olika delar av musikmappen... Det är som att dom andra filerna helt enkelt inte finns.dmz skrev:Du får nog utveckla det där lite. Vad hoppar den över?Flycktsoda skrev:Det gjorde jag! Och visst funkar det!Xappe skrev:Har du all musik samlad på ett ställe behöver du inte ange /var/lib/mpd/music i /etc/mpd.conf och symlänka till musiken som guiden säger. Lägg till sökvägen till din musik direkt i /etc/mpd.conf istället och prova igen...![]()
Men över till nästa problem då, varför hittar mpd endast vissa mp3:or? Andra hoppar mpd helt enkelt över.
Xappe skrev:Det skulle ju kunna vara så att mpd inte har rättighet att läsa vissa filer i ditt bibliotek. Kör en chmod -R 755 på katalogen där din musik finns och scanna om databasen...
<edit>sålänge de ligger på ett linuxfilsystem såsom ext3, t.ex. NTFS hanterar rättigheter på ett annat sätt</edit>