Kontantkvitton hamnar i samma fakturajournal som övriga fakturorStefanB skrev:Har ni testat att fakturera kontantkvitton i JFS?maccaddam skrev:Om inte JFS-folket tänkt ut något sätt att fixa kontantmetoden borde det väl inte vara särskilt svårt att programmera in en kontantmetodssnutt?
Bokföringsprogram
Re: Bokföringsprogram
Ja, men det gör ju ingenting eftersom de inte genererar vare sig inbetalningsjournal eller kundfordringsposter. I sådana fall blir det en manuell hantering, antingen genom bokföringsorder eller att köra fakturajournalerna för normala fakturor innan kontantinbetalningarna bokas.maccaddam skrev: Kontantkvitton hamnar i samma fakturajournal som övriga fakturor
Helt rätt. Har kollat med ett ett par andra program, bland annat SPCS som löser det genom "Manuell registrering av bokföringsorder". I en del program går det att välja metod när man skapar företaget. Ett av de populärare programmen för småföretag skriver så här:StefanB skrev:Ja, men det gör ju ingenting eftersom de inte genererar vare sig inbetalningsjournal eller kundfordringsposter. I sådana fall blir det en manuell hantering, antingen genom bokföringsorder eller att köra fakturajournalerna för normala fakturor innan kontantinbetalningarna bokas.maccaddam skrev: Kontantkvitton hamnar i samma fakturajournal som övriga fakturor
Arbetet i Magenta bygger helt och hållet på redovisning enligt faktureringsmetoden, dvs. att varje faktura innebär två bokföringsmässiga händelser:
1) Fakturan registreras (försäljning sker och kundfordran uppstår) och
2) Fakturan betalas (kundfordran regleras, pengar till bank, kassa eller PlusGiro).
I den andra metoden, kontantmetoden, bokför man fakturan först när den blivit betalt (försäljning har skett, betalning har skett). Anledningen till att kontantmetoden inte har direktstöd i Magenta är att den dels ger merarbete vid bokslut (obetalda fakturor på bokslutsdagen måste bokas om som kundfordringar vilket ger merarbete) och att man förr eller senare ändå måste överge metoden eftersom den inte är tillåten vid annat än begränsad omsättning
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
En. förslaget i SOU 2008:67 så skall beloppsgränsen för att få klassas som "mindre företag" och således få använda kontantmetoden utökas från 3 milj. kr till 83 milj. kr. Om förslaget går igenom, vilket det troligen gör, så kommer 97% av Sveriges företag att från den 1/7-2009/2010 kunna använda kontantmetoden.maccaddam skrev:Helt rätt. Har kollat med ett ett par andra program, bland annat SPCS som löser det genom "Manuell registrering av bokföringsorder". I en del program går det att välja metod när man skapar företaget. Ett av de populärare programmen för småföretag skriver så här:StefanB skrev:Ja, men det gör ju ingenting eftersom de inte genererar vare sig inbetalningsjournal eller kundfordringsposter. I sådana fall blir det en manuell hantering, antingen genom bokföringsorder eller att köra fakturajournalerna för normala fakturor innan kontantinbetalningarna bokas.maccaddam skrev: Kontantkvitton hamnar i samma fakturajournal som övriga fakturor
Arbetet i Magenta bygger helt och hållet på redovisning enligt faktureringsmetoden, dvs. att varje faktura innebär två bokföringsmässiga händelser:
2) Fakturan betalas (kundfordran regleras, pengar till bank, kassa eller PlusGiro).
I den andra metoden, kontantmetoden, bokför man fakturan först när den blivit betalt (försäljning har skett, betalning har skett). Anledningen till att kontantmetoden inte har direktstöd i Magenta är att den dels ger merarbete vid bokslut (obetalda fakturor på bokslutsdagen måste bokas om som kundfordringar vilket ger merarbete) och att man förr eller senare ändå måste överge metoden eftersom den inte är tillåten vid annat än begränsad omsättning
Magentas text är naturligtvis bara ett dåligt försvar för en dålig produkt.
Tidigare kunde ju kontantmetoden (nästan) bara användas av enskild firma, men om utredningens förslag går igenom ska de nya gränserna (50 anställda, balansomslutning 41.5 MSEK och nettoomsättning 83 MSEK) gälla alla företagsformer. Samma gränser kommer att gälla revisonsplikten. (Vi ska tacka EU för detta)djkmmo skrev:En. förslaget i SOU 2008:67 så skall beloppsgränsen för att få klassas som "mindre företag" och således få använda kontantmetoden utökas från 3 milj. kr till 83 milj. kr. Om förslaget går igenom, vilket det troligen gör, så kommer 97% av Sveriges företag att från den 1/7-2009/2010 kunna använda kontantmetoden.maccaddam skrev:Helt rätt. Har kollat med ett ett par andra program, bland annat SPCS som löser det genom "Manuell registrering av bokföringsorder". I en del program går det att välja metod när man skapar företaget. Ett av de populärare programmen för småföretag skriver så här:StefanB skrev:Ja, men det gör ju ingenting eftersom de inte genererar vare sig inbetalningsjournal eller kundfordringsposter. I sådana fall blir det en manuell hantering, antingen genom bokföringsorder eller att köra fakturajournalerna för normala fakturor innan kontantinbetalningarna bokas.maccaddam skrev: Kontantkvitton hamnar i samma fakturajournal som övriga fakturor
Magentas text är naturligtvis bara ett dåligt försvar för en dålig produkt.
Nu kommer ju inte alla företag att gå över till kontantmetoden, men ett bokföringsprogram för mindre företag måste absolut kunna hantera kontantmetoden lika enkelt som faktureringsmetoden. Men det betyder också att program typ SPCS Enskild Firma teoretisk skulle kunna användas av 97% av företagen! Då är det anpassningen till skattmasens regler som är mest kritiska.
Tack djkmmo för detta påpekande. Kanske det påverkar frågan om JFS (eller liknande program) har en framtid. Är det i stället program liknande SPCS Enskild firma som bör finnas i Ubuntus arsenal?
-
I vilket fall så bör programet klara av att hantera kontantmetoden, gärna med ett parallelt reskontra, bara det inte blandas in i bokföringen, så att man både kan sköta fakturering, reskontra och bokföring i samma paket. Problemet med JFS just nu är att det antingen blandar in reskontra i bokföringen eller att fakturering får skötas helt separat. Det går, som sagts tidigare, att lägga upp en kontantfaktura, men en kontantfaktura betraktas av JFS som betald då den läggs upp (vilket ju egentligen inte är så konstigt). Nackdelen blir då att det inte i programet går att hålla reda på vilka av de fejkade "kontantfakturorna", som egentligen är "riktiga" fakturerade fakturor och vilka av dem som är betalda och vilka som inte är betalda (d.v.s. reskontra). Det bästa, som jag ser det, är om programet kan hantera reskontra, men gör det separat, utan att det läggs in i bokföringen förän man markerar fakturan som betalad och då på det 3000-konto man väljer.maccaddam skrev:Tidigare kunde ju kontantmetoden (nästan) bara användas av enskild firma, men om utredningens förslag går igenom ska de nya gränserna (50 anställda, balansomslutning 41.5 MSEK och nettoomsättning 83 MSEK) gälla alla företagsformer. Samma gränser kommer att gälla revisonsplikten. (Vi ska tacka EU för detta)
Nu kommer ju inte alla företag att gå över till kontantmetoden, men ett bokföringsprogram för mindre företag måste absolut kunna hantera kontantmetoden lika enkelt som faktureringsmetoden. Men det betyder också att program typ SPCS Enskild Firma teoretisk skulle kunna användas av 97% av företagen! Då är det anpassningen till skattmasens regler som är mest kritiska.
Tack djkmmo för detta påpekande. Kanske det påverkar frågan om JFS (eller liknande program) har en framtid. Är det i stället program liknande SPCS Enskild firma som bör finnas i Ubuntus arsenal?
Jag tror inte heller att 97% av företagen kommer att välja kontantmetoden, men antalet kommer nog att gå upp, ffa för att många nystartade företag väljer kontantmetoden och bokslutsmetoden för moms då de startar och om då incitamenten för att byta metod minskar, så kommer färre att välja att gå över till fakturametoden då verksamheten växer. Om vi det läget har ett program som faktiskt kan hantera reskontra utan att blanda det med bokföringen så kommer vi att ha en fördel. Kan de bef. ekonomi/bokföringsprogramen för enskilda-firmor alls hantera reskontra? Jag har för mig att jag har sett att programvaruleverantörer motiverat avsaknad av reskontra i vissa bokföringsprogram just med att omslutningen i K1-företag är så låg att det i praktiken inte behövs reskontra. Det har varit ett rimligt argument, men det kommer att bli sämre och sämre ju mer tiden går, om höjningen går igenom.
Ytterligare ett frågetecken som har med det ovanstående att göra. JFS är, vad jag sett, ett utpräglat en-/fåanvändarsystem. Jag har inte hittat några säkerhetsfunktioner i programet för rättighetsuppdelning på användar- eller gruppnivå. Det kan ju vara så att jag missat något, men om min misstanke är riktigt är det ett stort minus. Om man t.ex. har ett säljande företag, där säljarna skall kunna skriva ut order till kunder, så vill man inte att de skall kunna komma in i bokföringen och kludda, men man vill att dessa order sömlöst skall kunna föras över till bokföringen. För mig framstår de som att JFS försök att göra ett bra bokföringsprogram och "klistrat på" lite basic CRM-funktionalitet för att få ett lätthanterligt flöde från kundkontakt till bokföring. Flödet är jag som sagt positiv till, men man vill inte ha det i ett program där man inte kan definiera rättigheter för användare och grupper... Den aspekten kommer också att bli alltmer viktig i takt med att fler och ffa större företag kan använda kontantmetoden (och därmed blir presumptiva användare av programet).
Bara för att få en känsla för vilken storleksklass av företag vi pratar om så skulle t.ex. båda kedjorna Dialect och RingUp, stora delar av Expert-kedjan och hela Stjärna Fyrkant kunna använda kontantmetoden, med de nya beloppsgränserna. Företag i den storleksklassen kan inte hantera reskontra genom att flytta fakturor mellan pärmar

Just SPCS Visma Enskild firma hanterar reskontra och lägger automatiskt in kundfordringar vid årsbokslut. Nuvarande enskild-firma-programmen är ju just gjorda för enskild firma enligt 2007 års regler med förenklar bokslut. OM förslaget går igenom att gälla alla typer av företag - då kommer säkert programmakarna att komplettera befintliga program.djkmmo skrev: Om vi det läget har ett program som faktiskt kan hantera reskontra utan att blanda det med bokföringen så kommer vi att ha en fördel. Kan de bef. ekonomi/bokföringsprogramen för enskilda-firmor alls hantera reskontra? Jag har för mig att jag har sett att programvaruleverantörer motiverat avsaknad av reskontra i vissa bokföringsprogram just med att omslutningen i K1-företag är så låg att det i praktiken inte behövs reskontra. Det har varit ett rimligt argument, men det kommer att bli sämre och sämre ju mer tiden går, om höjningen går igenom..
-
Jag funderade lite på det där med att lägga upp kontantkvitton istället för riktiga fakturor för att få bort reskontran från bokföringen. Är det någon som kollat på hur det i så fall blir med periodiseringen av momsen? Eftersom att programet verkar tycka att alla kontantkvitton betalats när kvittot registras, så är det ju inte orimligt att tänka sig att den tycker att momsen också skall periodiseras till det datum när kontantkvittot sätts upp. Gör det det så kommer ju momsen ev. att hamna på fel period. Jag har satt upp ett par kontantkvitton, men man får väl vänta någon dag med at skriva ut en momsrapport och se vilken period som JFS tycker att momsen skall hamna på. Men det kanske är någon som redan kollat upp det?
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Tja, har ägnat morgonen åt att läsa igenom alla inlägg i denna tråd.
Vill passa på att berömma er - skönt att det verkar vara lite på gång i detta ämne.
Jag tror, precix som tidigare talare, att kontantmetoden är vad man i huvudsak bör satsa på.
Dock funderar jag över en sak:
Som nybliven mikroföretagare behöver jag mitt första BF-program.
Faktureringen har jag dock hittills skött med fina kalkylbladfakturor, och jag kan tillsvidare nöja mig med det.
Så: -Vilka fungerande program för svensk företagsbokföring (kontantmet) finns idag?
Alltså utan faktureringsmöjligheter. Eller missar jag något?
mvh
Klas Hermansson
Vill passa på att berömma er - skönt att det verkar vara lite på gång i detta ämne.
Jag tror, precix som tidigare talare, att kontantmetoden är vad man i huvudsak bör satsa på.
Faktureringen har jag dock hittills skött med fina kalkylbladfakturor, och jag kan tillsvidare nöja mig med det.
Så: -Vilka fungerande program för svensk företagsbokföring (kontantmet) finns idag?
mvh
Klas Hermansson
-
Skall du sköta faktureringen externt så kan du använda JFS Bokföring eller JFS Administration. Du kan även använda JFS Administration och även sköta faktureringen genom det (om du kan få utskrifterna att fungera) men utan integrering mellan fakturering och bokföring. I praktiken blir det då som om du hade använt ett program för fakturering och ett för bokföring, men du får alla fakturor samlade på ett ställe.konfisK skrev:Tja, har ägnat morgonen åt att läsa igenom alla inlägg i denna tråd.
mvh
Klas Hermansson
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
ok. två följdfrågor:Skall du sköta faktureringen externt så kan du använda JFS Bokföring..
1. Var det inte bekymmer med att använda JFS med kontantmetoden?
2. Behöver jag trixa iordning någonting med JFS-källkoden innan det går att använda, eller är det bara att kompilera och köra? I båda fallen; är det någon som vill instruera?
Om jag inte stöter på patrull så börjar jag nog i den här änden, sen kan jag absolut vara med och testa eventuella nyheter inom BF-området i framtiden.
Just nu behövs bara något som får undan lite skit från huvvet.
-
1. Bara om man vill kunna använda reskontra med fakturering och bokföring integreratkonfisK skrev:ok. två följdfrågor:Skall du sköta faktureringen externt så kan du använda JFS Bokföring..
1. Var det inte bekymmer med att använda JFS med kontantmetoden?
2. Behöver jag trixa iordning någonting med JFS-källkoden innan det går att använda, eller är det bara att kompilera och köra? I båda fallen; är det någon som vill instruera?
Om jag inte stöter på patrull så börjar jag nog i den här änden, sen kan jag absolut vara med och testa eventuella nyheter inom BF-området i framtiden.
Just nu behövs bara något som får undan lite skit från huvvet.
2. Det behöver inte kompileras, det är bara att installera.
Har det hänt något sedan senaste inlägget?
Jag använder inte Ubuntu, men jag är här för trådens innehåll enligt en länk från programguiden.se. Hela tråden är genomläst och den är tvivelsutan mycket intressant. Ett par kommentarer som jag känner att jag bara måste få ur mig, särskilt i detta tidiga skede av en eventuell utveckling, kommer här.
På ett par ställen nämns Ubuntu, och naturligtvis ska bokföring kunna ske även på Ubuntu. Men exkludera inte andra distributioner av Linux. Exkludera heller inte andra *nix-lika OS. Exempel är Slackware, Mandriva, alla olika BSD. Solaris, QNX och Irix bör inte heller glömmas bort. Kort sagt, ett generiskt program bör inte utesluta någon, inte ens Win wller Mac.
Användargränssnitten är också en källa till debatt för en del. Det känns hemskt för en som inte gillar en stor skrivbordsmiljö att behöva använda större delen av dess innehåll, bara för att köra ett enda program. Personligen vill jag inte använda Gnome, men jag vill använda Evolution. Jag vill absolut inte ha med KDE att göra, men jag vill kunna använda PiKdev ...
SIE är naturligtvis ett krav
Jag använder inte Ubuntu, men jag är här för trådens innehåll enligt en länk från programguiden.se. Hela tråden är genomläst och den är tvivelsutan mycket intressant. Ett par kommentarer som jag känner att jag bara måste få ur mig, särskilt i detta tidiga skede av en eventuell utveckling, kommer här.
På ett par ställen nämns Ubuntu, och naturligtvis ska bokföring kunna ske även på Ubuntu. Men exkludera inte andra distributioner av Linux. Exkludera heller inte andra *nix-lika OS. Exempel är Slackware, Mandriva, alla olika BSD. Solaris, QNX och Irix bör inte heller glömmas bort. Kort sagt, ett generiskt program bör inte utesluta någon, inte ens Win wller Mac.
Användargränssnitten är också en källa till debatt för en del. Det känns hemskt för en som inte gillar en stor skrivbordsmiljö att behöva använda större delen av dess innehåll, bara för att köra ett enda program. Personligen vill jag inte använda Gnome, men jag vill använda Evolution. Jag vill absolut inte ha med KDE att göra, men jag vill kunna använda PiKdev ...
- Qt: Ok - KDE: Nej
Gtk: Ok - Gnome: Nej
SIE är naturligtvis ett krav
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
[quote="Wed"]Användargränssnitten är också en källa till debatt för en del. Det känns hemskt för en som inte gillar en stor skrivbordsmiljö att behöva använda större delen av dess innehåll, bara för att köra ett enda program. Personligen vill jag inte använda Gnome, men jag vill använda Evolution. Jag vill absolut inte ha med KDE att göra, men jag vill kunna använda PiKdev ...
Qt: Ok - KDE: Nej
Java är en väg att gå, men på mina trötta gamla datorer, är det en pina enligt min erfarenhet. Jag har sett SQLedger nämnas, men inte Lazy8 ledger (Java), som är anpassat för Svenska förhållanden. Olfix är också ett alternativ, men utvecklingen går långsamt och kräver en del handpåläggning och KDE.
[/quote]
En kommentar. Det är i mitt tycke helt upp de som utvecklar att välja vilken plattform de vill använda. Sedan kan du som slutanvändare välja att använda del eller inte. I det här forumet finns det betydligt fler som gillar GNOME än KDE, tyvär
Qt: Ok - KDE: Nej
Java är en väg att gå, men på mina trötta gamla datorer, är det en pina enligt min erfarenhet. Jag har sett SQLedger nämnas, men inte Lazy8 ledger (Java), som är anpassat för Svenska förhållanden. Olfix är också ett alternativ, men utvecklingen går långsamt och kräver en del handpåläggning och KDE.
[/quote]
En kommentar. Det är i mitt tycke helt upp de som utvecklar att välja vilken plattform de vill använda. Sedan kan du som slutanvändare välja att använda del eller inte. I det här forumet finns det betydligt fler som gillar GNOME än KDE, tyvär

Det var alls inte menat som ett krav, utan en rekommendation och en åsikt. Det kändes viktigt att komma med den INNAN projektet är så insyltat i diverse programbibliotek att det inte längre finns någon väg ut. Ett agnostiskt program utesluter ingen användare.
-
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Är det någon som vet om det har hänt något på bokföringsfronten gällande linux. Jag bokför i win xp och idag när jag scannade datorn hade jag 11 trojaner och lite annat smått och gott. Detta trots att jag kört med antivirusprogram hela tiden och ja, det har varit uppdaterat. Känns verkligen inte kul att köra windows (kör ubuntu på laptopen (den jag använder mest)) och det enda jag saknar för att kunna skrota eländet helt (windows) är just bokföringen.
* Detta meddelande granskas nu av FRA *
-
Jag ringde http://www.vismaspcs.se och frågade om de har programvara till linux eller om de har planer på att ta fram det snart. Jag fick svaret att deras program fungerar inte över nätverk(?). Jag förklarade att linux inte har med nätverk att göra i första hand utan är ungefär som Mac jämfört med WIndows, det är ett annat operativsystem som dessutom börjar bli väldigt populärt.
Jag ringde dem för att om det någonsin ska bli en förändring så måste vi som konsumenter visa att vi finns.
Jag vet att de inte släpper sina program som fria program men som företag tror jag de är bättre på att hålla reda på alla regler och implementera de i programmen jämfört om någon skulle knacka ihop ett program själv.
Ring och prata med de på: 0470-70 60 00 eller maila de med frågor på adressen : info@vismaspcs.se
Jag ringde dem för att om det någonsin ska bli en förändring så måste vi som konsumenter visa att vi finns.
Jag vet att de inte släpper sina program som fria program men som företag tror jag de är bättre på att hålla reda på alla regler och implementera de i programmen jämfört om någon skulle knacka ihop ett program själv.
Ring och prata med de på: 0470-70 60 00 eller maila de med frågor på adressen : info@vismaspcs.se
Mitt tips är att om du inte har alltför avancerad bokföring kan du använda en webbaserad tjänst, ex X-desk, Fortnox eller Sparbanken om du är kund där. Fler alternativ finns på
http://search.atomz.com/search/?sp_q=we ... m=1&sp-s=0
Om du absolut vill köra under Linux finns FirstOffce från Hansa. Kostar från cirka 800 kr. Bra program! Fler alternativ finns på
http://search.atomz.com/search/?sp_q=li ... m=1&sp-s=0
Det finns ett enda gratisalternativ under Linux - Lazy8 - helt värdelöst program enligt min mening.
http://search.atomz.com/search/?sp_q=we ... m=1&sp-s=0
Om du absolut vill köra under Linux finns FirstOffce från Hansa. Kostar från cirka 800 kr. Bra program! Fler alternativ finns på
http://search.atomz.com/search/?sp_q=li ... m=1&sp-s=0
Det finns ett enda gratisalternativ under Linux - Lazy8 - helt värdelöst program enligt min mening.
-
Men så grymt! Detta ska kollas upp, HansaWorld verkar mycket intressant. Funkar detta kan jag blåsa ut windowseländet i den andra datorn. Tack!
Jag håller på att försöka migrera från WinXP till Ubuntu. För att kunna göra det fullt ut behöver jag bl a tillgång till ett bokföringsprogram, eftersom jag sköter bokföringen åt ett par föreningar.
Jag har testat JFS lite och allt känns positivt ännu så länge. Enkelt att ladda ned och installera, välja kontoplan, In med IB och börja att stansa verifikat. Allt finns färdigt för en förenings ekonomi och det känns stabilt och "hemtamt"
För mig känns det bra att det finns ett fritt alternativ för kassörer i idrottsföreningar, hembyggdsföreningar m.m. som egentligen inte har pengar att köra komersiella bokföringsbrogram och som inte är beroende av skattefrågorna på samma sätt som företagare är.
Det vore bra om JFS kunde komma att fortsätta att förvaltas och utvecklas.
Jag har testat JFS lite och allt känns positivt ännu så länge. Enkelt att ladda ned och installera, välja kontoplan, In med IB och börja att stansa verifikat. Allt finns färdigt för en förenings ekonomi och det känns stabilt och "hemtamt"
För mig känns det bra att det finns ett fritt alternativ för kassörer i idrottsföreningar, hembyggdsföreningar m.m. som egentligen inte har pengar att köra komersiella bokföringsbrogram och som inte är beroende av skattefrågorna på samma sätt som företagare är.
Det vore bra om JFS kunde komma att fortsätta att förvaltas och utvecklas.
Ubuntu Gnome 14.04 LTS
ASROCK N68-GS3 UCC, 2GB RAM, AMD Phenom II X6 1055T,Arctic Cooling Freezer 13, XFX GeForce 9500GT, Kingston SSD 120 GB, Samsung HD 1,0 TB
ASROCK N68-GS3 UCC, 2GB RAM, AMD Phenom II X6 1055T,Arctic Cooling Freezer 13, XFX GeForce 9500GT, Kingston SSD 120 GB, Samsung HD 1,0 TB