[ 37.900254]Kernel panic-not syncing;Attempted to kill init!

Bowmore

Re: [ 37.900254]Kernel panic-not syncing;Attempted to kill init!

Inlägg av Bowmore »

carlsvos skrev:En sak som kan vara viktig att nämna, är att jag stängde ned Ubuntu med Reboot, och med en parameter som hindrade synkning av disk. Kan det vara orsak till oordningen på hårddisken?
Svårt att säga.

Det jag kan rekommedera dig är att rädda så mycket du kan av dina filer du vill ha kvar och sen installera om Ubuntu. Nåt har gått snett i Ubuntus systempartition, dvs en del sektorer i partitionen som var upptagna tidigare verkar ha blivit felaktigt ledigställda och har senare valts för att skiva in data för andra filer. Det kan dröja ett bra tag innan det upptäcks så när detta hände är svårt att säga. Att Windows fungerar är inte så konstigt i sig då det ligger i en annan partition. Har du en separat /home så räcker det med att installera om systempartitionen (/).
carlsvos
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av carlsvos »

Partioneringen på min hårddisk ser ut såhär:
Partioneringen på min hårddisk
Partioneringen på min hårddisk
partionering.png (38.17 KiB) Visad 1460 gånger
Jag tog ett par skärmdumpar i det grafiska gränssnittet på Live-CD:n. Första bilden visar inledningen, och den andra slutet på listan över filer i katalogen. Katalogen innehåller 152 objekt, varav 6 kataloger.
sbin-katalogen, början på listan
sbin-katalogen, början på listan
sbin.png (116.71 KiB) Visad 1458 gånger
sbin-katalogen avslutningen på listan
sbin-katalogen avslutningen på listan
sbin2.png (121.25 KiB) Visad 1459 gånger
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

I listningen du la ut tidigare såg man tydligt att en del filer var skadade (överskrivna) och på bilderna ser du ett antal mappar. I mappen sbin, när den är frisk, så finns inga mappar utan bara körbara filer så mapparna (mkfs.msdos, blockdev, etc) var tidigare körbara filer. Sen finns det andra körbara filer som nu pekar mot openoffice, osv. Sist men inte minst är frågan också om andra filer i systemet drabbats.

Så jag ser tyvärr ingen annan lösning än att installera om men kanske nån annan ser nåt som jag inte ser.
carlsvos

Inlägg av carlsvos »

Nu har jag installerat om systemet, men eftersom jag ville behålla materialet på home-partionen, så lät jag den vara under installationen. Nu har jag dock problemet att Ubuntu skapat en ny home-directory, som ligger på samma partion som root-directory "/". Hur ändrar jag så att Ubuntu hanterar home-partionen som home-directory igen?

/Carlsvos
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Det bör vara ganska enkelt även om jag själv aldrig gjort det :)

Om du har skapat din nya användare med samma användarnamn som förrut så bör det vara enkelt att göra bytet. I annat fall blir det lite mer jobb, t.ex annat användarnamn o/e flera användare.

Har du bara en användare och med samma användarnamn på båda ställena så behöver du bara stoppa in denna rad i filen /etc/fstab.

Kod: Markera allt

UUID=xxxxxxxx-xxxx-xxxx-xxxx-xxxxxxxxxxxx   /home   ext3   relatime   0  2
Du behöver dock ta reda på UUID för din gamla /home-partition och uppdatera det i raden ovan.

Enklast är att du kör kommandot

sudo blkid
så bör du kunna lista ut vilket UUID det ska vara.

När du sen ska stoppa in den i fstab editerar du med

sudo gedit /etc/fstab
Har du valt ett annat användarnamn o/e har definierat flera användare så får du återkomma.

EDIT
Innan du startar om efter ändingen så för över evenuella filer du vill spara till din gamla home. Ta sen bort dem i din nya home då allt som annars ligger kvar där kommer att döljas och bara ta upp osynlig plats på systempartitionen.
carlsvos

Inlägg av carlsvos »

Nu är allt klart, och problemet är löst. Nu återstår bara att leta upp, och installera alla program, som jag hade för ominstallationen. Det kan ta sin tid. Jag vill dock passa på att tacka Bowmore och Konservburk, för all hjälp. :)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Det var ju skönt ;)

Felbilden du hade kan bero på att hårddisken börjar ge upp så stöter du på liknande problem framöver så är rådet köp en ny disk. Själv byter jag ut diskar som är en 5-7 år gamla då de ju inte kostar så mycket samtidigt som jag då får större diskar. Man behöver inte ens installera om utan kopierar helt enkelt bara över partitionerna till de nya diskarna.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"