X server problems

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
barQuest

X server problems

Inlägg av barQuest »

Jag får följande meddelande när jag försöker starta min dator. Skärmen är helt svart och en liten ruta säger.

Information
Monitor is working
input 27.9 khz /62 hz
Out of scan range
change signal timing

Hur gör man detta
David Andersson

Re: X server problems

Inlägg av David Andersson »

Misstänker att info-rutan inte kommer från datorn utan har skapats av skärmen själv, för att den inte gillar signalen från datorn.

Får du den direkt när du slår på strömmen, eller kan datorn boota och du får den strax innan eller efter du loggar in?

Har du ändrat xorg-inställningar? Har det funkat förut? Vad har du för dator/grafikkort/skärm?
barQuest

Inlägg av barQuest »

Det går igenom normal boot. Men när rutan för inloggning ska komma är det bara ett svart fönster. Sen går det en stund innan den där info kommer. Det funkade igår när jag lämnade den. Sen i dag när jag skulle få den ur screensaver läge gick det bara inte. Och efter omstart började problemen. Jag har inte ändrat några inställningar alls. Tyvärr vet jag inte vad jag har får någon hårdvara
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Får du upp Grubmenyn så du kan välja recovery mode?
barQuest

Inlägg av barQuest »

Hur gör man för det. När jag startar så kan man komma in i et slags recovery mode. På samma ställe där man väljer om man vill starta ubuntu eller win xp på min andra dator. Men där kan man inte göra så mycket mer än använda automatiska funktioner som inte fungerar så bra.
Finns det något annat mode man kan komma in och ändra inställningar?

Är det ingen som har en lösning på detta?
barQuest

Inlägg av barQuest »

Nu vet jag hur man tar sig in i "DOS" ??
Men jag har ingen aning om commandon och liknande. Försökte med hjälpen som finns att tillgå. Men inget jag gjorde fungerade. För det första verkar det som att jag inte har rätt att skriva in ändringar. Trots attt jag hittade ett sätt att logga in sp blev det fel när jag skrev in det lösen jag har.
Är det någon vänlig själ som kan detta?

Eller kan man som i XP bara göra en ominstallation utan att påverka den grundläggande installationen. Typ bara laga de trasiga filerna?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

barQuest skrev:Det funkade igår när jag lämnade den. Sen i dag när jag skulle få den ur screensaver läge gick det bara inte. Och efter omstart började problemen. Jag har inte ändrat några inställningar alls.
Har du kollat upp att anslutningarna mellan datorns grafikkort och skärmen är ok. Prova att plugga ur och i kontakterna i båda ändar och starta upp igen.
barQuest

Inlägg av barQuest »

Jodå, alla sådana problem är kollade. Tog ur kortet ur datorn och försökte, men det funkade inte. Påbörjade en istallation av Ubuntu igen för att se om grafikkortet fungerar och det gör det. Men ville inte fortsätta installationen eftersom jag inte känner till Ubuntu på samma sätt som XP. Där hade jag vetat var installationen hamnat och vad jag påverkat. Men det gör jag inte på Ubuntu.
Så inga kopplingar eller grafikkort är skadade. Men jag tror att filen ligger i drivrutinerna i xorg.conf. Men har ingen aning om hur jag ska återställa dem. Den säger att den har 37 khz på skärmen och det är ju en bra bit under de 50 någonting jag hade förut.
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Gott Nytt År

Kom du in i recovery mode eller kan du köra en live-cd? Kan du posta filen /var/log/Xorg.0.log ? (dvs /media/nånting/var/log/Xorg.0.log från en live-cd) (Här eller i pastebin.com om du vill).
barQuest

Inlägg av barQuest »

Ok det ska jag göra. Gjorde en ominstallation. Tror det blev en nyinstallation. Men det hjälpte inte. Fan vad tröttsamt...
Kommer att vara borta ett tag så jag gör det när jag är hemma
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Prova att lägga till boot-parametern xforcevesa det kan funka om problemet beror på grafikkortsdrivrutinen.

/Micke
barQuest

Inlägg av barQuest »

micke_nordin skrev:Prova att lägga till boot-parametern xforcevesa det kan funka om problemet beror på grafikkortsdrivrutinen.

/Micke
Var lägger man in en sådan ?
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

barQuest skrev:
micke_nordin skrev:Prova att lägga till boot-parametern xforcevesa det kan funka om problemet beror på grafikkortsdrivrutinen.

/Micke
Var lägger man in en sådan ?
Klicka på länken ;)

/Micke
barQuest

Inlägg av barQuest »

David Andersson skrev:Gott Nytt År

Kom du in i recovery mode eller kan du köra en live-cd? Kan du posta filen /var/log/Xorg.0.log ? (dvs /media/nånting/var/log/Xorg.0.log från en live-cd) (Här eller i pastebin.com om du vill).
Är du säker på denna sökväg eller snarare filnemnet. När jag hittade media/disk/log/ så finner jag ingen xorg i den mappen alls?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

barQuest skrev:

Är du säker på denna sökväg eller snarare filnemnet. När jag hittade media/disk/log/ så finner jag ingen xorg i den mappen alls?
Jo, den ska finnas där. Om partitionen monteras på /media/disk så kolla att lista alla filer med

Kod: Markera allt

ls -l /media/disk/var/log
så ser du den nog. Obs! namnet börjar med stort X.
barQuest

Inlägg av barQuest »

Bowmore skrev:
barQuest skrev:

Jo, den ska finnas där. Om partitionen monteras på /media/disk så kolla att lista alla filer med

ls -l /media/disk/var/log
så ser du den nog. Obs! namnet börjar med stort X.
Det finns bara ett fåtal filer där. Som jag skrev tidigare gjorde jag en ominstallation. Den kanske försvann då. Men problemet löste sig inte hur som helst. Det ser i alla fall ut som att problemet är för låg upplösning.
roggerooster
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av roggerooster »

Men när du startar installationsskivan för en ominstallation får du välja språk sedan får du ett par valmöjligheter såsom testa skivan, starta live eller installera direkt. Tryck F6 och skriv kort o gott (utan fnuttar) "xforcevesa" i den prompten som visas. Tryck sedan enter och börja installationen, det borde lösa dina problem. Men fungerar det att använda skivan live överhuvudtaget? Om inte vad har du för grafikkort? Det kan vara så att ditt kort är väldigt gammalt och då bör det fungera med Xubuntu. Men lättast är att du specar vad du har i datorn.
barQuest

Inlägg av barQuest »

roggerooster skrev:Men när du startar installationsskivan för en ominstallation får du välja språk sedan får du ett par valmöjligheter såsom testa skivan, starta live eller installera direkt. Tryck F6 och skriv kort o gott (utan fnuttar) "xforcevesa" i den prompten som visas. Tryck sedan enter och börja installationen, det borde lösa dina problem. Men fungerar det att använda skivan live överhuvudtaget? Om inte vad har du för grafikkort? Det kan vara så att ditt kort är väldigt gammalt och då bör det fungera med Xubuntu. Men lättast är att du specar vad du har i datorn.
Tror inte att mitt kort är så gammalt. Det har dessutom fungerat med Compiz tidigare så det kan det inte vara. Jag plockade isär datorn men hittade inga namn på några delar, vet ju att det brukar vara så. Men tänkte i alla fall. Sen är det ju inte som i XP att man kolla på samma sätt vad som sitter i tyvärr.
Jag ska kolla om det hjälper med den där xforcevesa. Men det är väl bara en temporär lösning eller?
Jag undrar vad som har hänt med Xorg så att skärmen inte fungerar från en dag till en annan. Mycket skumt.
Men tack alla ni för hjälpen. Har funderat på att gå tillbaka till XP som jag hanterar utan hjälp. Men faen. Ubuntu är ju mycket snyggare och snabbare.
roggerooster
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av roggerooster »

barQuest skrev:
roggerooster skrev:Men när du startar installationsskivan för en ominstallation får du välja språk sedan får du ett par valmöjligheter såsom testa skivan, starta live eller installera direkt. Tryck F6 och skriv kort o gott (utan fnuttar) "xforcevesa" i den prompten som visas. Tryck sedan enter och börja installationen, det borde lösa dina problem. Men fungerar det att använda skivan live överhuvudtaget? Om inte vad har du för grafikkort? Det kan vara så att ditt kort är väldigt gammalt och då bör det fungera med Xubuntu. Men lättast är att du specar vad du har i datorn.
Tror inte att mitt kort är så gammalt. Det har dessutom fungerat med Compiz tidigare så det kan det inte vara. Jag plockade isär datorn men hittade inga namn på några delar, vet ju att det brukar vara så. Men tänkte i alla fall. Sen är det ju inte som i XP att man kolla på samma sätt vad som sitter i tyvärr.
Jag ska kolla om det hjälper med den där xforcevesa. Men det är väl bara en temporär lösning eller?
Jag undrar vad som har hänt med Xorg så att skärmen inte fungerar från en dag till en annan. Mycket skumt.
Men tack alla ni för hjälpen. Har funderat på att gå tillbaka till XP som jag hanterar utan hjälp. Men faen. Ubuntu är ju mycket snyggare och snabbare.
Det är enkelt att se vad du har för grafikkort i datorn om man vet hur man gör, läs nedan:
Det är klart du inte skall gå tillbaka till XP, nu måste vi ju lösa detta :)
Men om du startar upp som vanligt och trycker "escape" knappen och väljer recoverymode i menyn som dyker upp. Sedan vänta tills det laddat klart och en meny kommer, där väljer du exit to prompt eller vad det står. Och i prompten skriver du

lshw -class video
Då kommer det komma upp lite info om vad du har för grafikkort installerat i datorn. Då är MYCKET lättare att få reda på vad som kan vara galet och behöver göras. Ge inte upp nu!!! :p
barQuest

Inlägg av barQuest »

roggerooster skrev:
barQuest skrev:
Det är enkelt att se vad du har för grafikkort i datorn om man vet hur man gör, läs nedan:
Det är klart du inte skall gå tillbaka till XP, nu måste vi ju lösa detta :)
Men om du startar upp som vanligt och trycker "escape" knappen och väljer recoverymode i menyn som dyker upp. Sedan vänta tills det laddat klart och en meny kommer, där väljer du exit to prompt eller vad det står. Och i prompten skriver du

lshw -class video
Då kommer det komma upp lite info om vad du har för grafikkort installerat i datorn. Då är MYCKET lättare att få reda på vad som kan vara galet och behöver göras. Ge inte upp nu!!! :p
Klart jag inte ger upp. Har gått igenom för myckjet för detta. Dessutom tycker jag MYCKET mer om Ubuntu än XP. Skulle köra det på alla datorer om det hade klarat av Cubase och alla VST pluggar oxå.
Så här står det i alla fall
description: vga compatible controller
Product: NV 43 (geforce 6600 GT)
Vendor: Nvidia Corporation
physical id: 0
bus info: pci@0000:01:00.0
version: a2
width: 32 bit
clock 66Mhz (det är här jag tror problemet är eftersom info skylten vid normal start säger att det bara är 37 någonting)
capabilities: pm agp agp -3.0 bus_master cap_list
configuration: driver=nvidia latency=32 maxlatency=1 mingnt=5 module=nvidia

Jag tror jag fattar felet, men jag är inte helt säker.
Det att jag gjorde en nyinstallation. Kan det fucka upp pm vi får igång det hela igen`?
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"