Få MOC, den lilla fina musikspelaren, att fungera!

Flycktsoda
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Få MOC, den lilla fina musikspelaren, att fungera!

Inlägg av Flycktsoda »

Halloj!

För att göra en lååång historia kort: Jag installerade MOC 2.5.0alpha, fick meddelandet "FATAL_ERROR: Can't recieve value from the server" Meddelandet dyker upp vid låtbyte.
Trodde att det kanske skulle hjälpa att installera en äldre, stabil version, 2.4.4. Men icke det! Samma sak igen. Jag får det verkligen inte att funka!
Allt detta har tagit mig säkert 10 timmar (inklusive få moc att gilla mitt usb-ljudkort med mera), är rätt ny på ubuntu. Det vore ju roligt att då det att fungera!! Den verkar så mysig den lilla prylen!

Vet ni om det finns någon lösning på detta problem? Vet att det är känt sedan tidigare men har inte hittat någon lösning. Är det kört? Och i så fall, kan ni rekomendera ett liknande program?

Kör med Ubuntu 8.10 och openbox, utan gnome alltså.

Ha det fint!
\\Flycktsoda
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Få MOC, den lilla fina musikspelaren, att fungera!

Inlägg av Hund »

Välkommen till forumet!

Sist jag provade MOC var det PulseAudio som förstörde för mig. Du kan ju prova att tillfälligt stänga av PA och prova?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Flycktsoda

Inlägg av Flycktsoda »

Tack så mycket :)

Hm... det verkar som att PA ställt till det en del för andra.
Men i ljudinställningarna har jag inte ens valt PulseAudio på någon post, men det kanske ändå kan ligga och störa?

Hur som helst så kan jag inte för mitt liv förstå hur jag ska stänga av den lille rackaren! Är säkert aslätt :P pulseaudio --kill?
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Pulseaudio är skräp och troligen ditt problem här.

aptitude remove pulseaudio
bör fungera. När jag ändå håller på så kan jag rekommendera en en "liknande" lösning för att spela musik, istället för moc, nämligen mpd+ncmpc/ncmpcpp. Ingenting slår det.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Flycktsoda

Inlägg av Flycktsoda »

dmz skrev:Pulseaudio är skräp och troligen ditt problem här.

bör fungera. När jag ändå håller på så kan jag rekommendera en en "liknande" lösning för att spela musik, istället för moc, nämligen mpd+ncmpc/ncmpcpp. Ingenting slår det.
Hm... skriptet du föreslog ville ta bort hela ubuntu-desktop inklusive mobile-broadband-provider eller vad det hette. Är det verkligen nödvändigt? Kan hålla med om att pulseaudio säkert är skräp men hur mycket försvinner egentligen?

Och över till mpd+ncmpc, har hört mycket gott om detta, har dock blivit lite förvirrad över alla networktermer som förekommer över allt i närheten av programmet. Men detta går alltså att köra på endast en dator?
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Flycktsoda skrev:
dmz skrev:Pulseaudio är skräp och troligen ditt problem här.

Hm... skriptet du föreslog ville ta bort hela ubuntu-desktop inklusive mobile-broadband-provider eller vad det hette. Är det verkligen nödvändigt? Kan hålla med om att pulseaudio säkert är skräp men hur mycket försvinner egentligen?

Och över till mpd+ncmpc, har hört mycket gott om detta, har dock blivit lite förvirrad över alla networktermer som förekommer över allt i närheten av programmet. Men detta går alltså att köra på endast en dator?
Mja, se där, ännu ett fint tecken på att det är knepigt att ta bort endast det man VILL ta bort i Ubuntu, gnome-desktop och mobile-broadband-provider har absolut ingenting med pulseaudio att göra, och dessutom misstänker jag att gnome-desktop är en så kallad metagroup där det ingår en sjuhelvetes massa paket. Jag låter någon mer insatt svara på den frågan.

Angående mpd, ja, det fungerar alldeles utmärkt att "enbart" använda lokalt på din dator. När du väl fått igång det så rekommenderar jag att du tar en titt på ncmpcpp (helt omskriven version av ncmpc, men i c++, med många roliga funktioner).
Utanför ämnet: Lite reflektioner över "beroenden":

Debian:

Kod: Markera allt

aptitude install pulseaudio
Reading package lists... Done
Building dependency tree       
Reading state information... Done
Reading extended state information       
Initializing package states... Done
Reading task descriptions... Done  
The following NEW packages will be installed:
  gnome-audio{a} gstreamer0.10-pulseaudio{a} libasound2-plugins{a} libgconfmm-2.6-1c2{a} libglademm-2.4-1c2a{a} libpulse-browse0{a} libpulse-mainloop-glib0{a} libpulsecore5{a} libsndfile1{a} padevchooser{a} paman{a} paprefs{a} pavucontrol{a} pavumeter{a} pulseaudio pulseaudio-esound-compat{a} pulseaudio-module-gconf{a} 
  pulseaudio-module-hal{a} pulseaudio-module-x11{a} pulseaudio-module-zeroconf{a} pulseaudio-utils{a} 
0 packages upgraded, 21 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.
Need to get 3326kB of archives. After unpacking 7471kB will be used.
Do you want to continue? [Y/n/?] 
Arch:

Kod: Markera allt

└─(23:05:#)── pacman -S pulseaudio
resolving dependencies...
looking for inter-conflicts...

Targets (2): libasyncns-0.3-1 [0.02 MB]  pulseaudio-0.9.10-4 [1.47 MB]  

Total Download Size:    1.49 MB
Total Installed Size:   4.94 MB

Proceed with installation? [Y/n] 
Om någon vill förklara varför det är på detta viset vore det högst intressant.[/ot]
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Flycktsoda

Inlägg av Flycktsoda »

Tjenna,

Tack för hjälpen allihop, provar med mpd + ncmpc nu. Krånglar dock också men söker hjälp i en gammal ncmpc-tråd i terminal-forumet istället!

Synd att MOC skulle vara så krångligt att få igång, men mpd verkar vara ett fint alternativ.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

"ubuntu-desktop" är ett metapaket och helt ofarligt att ta bort. Ang paketet "mobile-broadband-provider" kan du ju alltid installera om det igen. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Flycktsoda

Inlägg av Flycktsoda »

Hund skrev:"ubuntu-desktop" är ett metapaket och helt ofarligt att ta bort. Ang paketet "mobile-broadband-provider" kan du ju alltid installera om det igen. :)
Okej, tog bort det nu och kan ju säga att jag inte märkt nån större skillnad, fast 63 mb mer palts på hårddisken är väll aldrig fel... Har i och för sig inte hunnit prova i mer än 3 minuter.

Hur som helst så kör jag nu med mpd/ncmpcpp och är helnöjd! Funkar hur bra som helst.

Yay!
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"