[LÖST] Hur editerar jag grub/menu.lst?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Hur editerar jag grub/menu.lst?

Inlägg av Osprey »

Ser alldeles utmärkt ut, förutom att om du vill så kan du gallra lite så du slipper så många alternativ i menyn. Själv brukar jag göra så att förutom den aktuella (senaste) kärnan så behåller jag bara en bakåt och den kommenterar jag bort så att den normalt inte syns, men så att jag snabbt och lätt kan plocka fram den om så skulle behövas.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

För att inte få så många alternativ i menyn kan man även installera Uppstartshanterare genom Lägg till/ta bort, sen ligger den under System → Administration → Uppstartshanterare → fliken Avancerat
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Ytterligare ett alternativ är att man i menu.lst ändrar raden

# howmany=all
. . till t.ex
# howmany=3

för max tre kärnor ;)
LasseD
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av LasseD »

Hej igen!
Jag har under natten grunnat litet på vad som kan förorsaka den långa uppstarten och de tjatiga "ata4-felen" som genereras. På mitt moderkort, Gigabyte GA-MA78G DS3H finns ett antal SATAkontakter samt 1 st vanlig IDE-kontakt. I en SATA och i en IDE brukar jag köra mina hårddiskar och i två SATA sitter en CD- och en DVD-spelare via små adaptrar . Detta fungerar helt OK i Windows.

Vi talade om långsam SATA-uppstart men Ubuntu-disken startar från IDE-anslutnigen och SATA-disken är för närvarande bortkopplad så jag tror inte problemet ligger där. Återstår CD och DVD-spelarna. Det visar sig att när Ubuntu äntligen startar och förgäves försökt få kontakt med "ata4" så är CDn mycket riktigt inte monterad, endast DVDn dyker upp.

Detta skulle kanske kunna lösas genom att koppla bort CDn helt men då måste jag ju öpnna datorn varje gång jag växlar OS.
Och då blir frågan: Kan detta lösas "mjukt" kanske genom editering av någon inställningsfil?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Vad är det för adaptrar du har och har CD och DVD S[ATA]-kontakter eller P[ATA] (IDE)..? Helt enkelt, bussen är ju S[ATA], men är hårdvaruenheterna S eller P..??
LasseD

Inlägg av LasseD »

Spelarna är P och adaptrarna är små grejer från Kjell och co. Heter bara ATA133 till SATA-adapter.

Öppnade just datorn och slet ut SATA-kabeln från CDn och Ubuntu startade på direkten! :)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

När det gäller P-ATA så måste en av enheterna vara Master och den andra Slave för att signaleringen ska funka. Kan det vara så att båda står som antingen Master eller Slave och att signaleringen därför inte funkar riktigt..??

Isåfall ska du fixa till med byglarna på dem så att den ena blir master och den andra slave och sedan borde det funka... kanske :)
LasseD

Inlägg av LasseD »

Kan vara det. Båda har fungerat med CableSelect och fungerat men jag har nog varit inne och pillat där senaste tiden när det varit strul. Skall kolla igen!
Just nu är euforiskt glad över att du och de andra hjälpt mig så här bra. Jättetack skall ni ha allihopa. Jag har lärt mycket av detta!

Lasse

PS. Tog bort "rootdelay=300". Det behövs inte nu!
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Toppen att du har lokaliserat problemet! Så här i efterhand borde jag misstänkt även andra enheter :-[

Som jag förstått det så ser det ut ungefär så här:

IDE1-kontakt -> PATA HDD med Ubuntu inkopplad på en IDE CS-kabel plus en ledig kontakt
SATA1-kontakt -> SATA HDD
SATA2-kontakt -> SATA/ATA133-adapter -> CD (problem)
SATA3-kontakt -> SATA/ATA133-adapter -> DVD

Som jag ser det finns det tre alternativ
1) Koppla CDn till den lediga kontakten på CS-kabeln
2) Ersätt CDn med en ny SATA DVD/CD, kostar ca 300:- på Kjell & Co
3) Koppla bort CDn (nuvarande lösning)

Det första alternativet kräver givetvis att både din PATA/HDD och CD är byglade som CS förutsatt att du har en CS-kabel, annars gäller master/slave-bygling. Generellt kan man säga att bygling bara har signifikans då två enheter sitter inkopplade på samma IDE-flatkabel, annars ignoreras den.

Adaptrar fungerar ofta bra men inte alltid, och det gäller både den typ av adapter som du har och PCI-anslutna ditto. Du skriver att den fungerar i Windows, ja så är det ibland, men även Windows har detta problem med vissa konfigurationer och adaptrar. Många gånger rör det sig om synk-problem.

Möjligen kan man "disabla" CDn men det enda sättet jag kan se är att göra det i Bios men det känns inte som en bra lösning.
LasseD

Inlägg av LasseD »

"Kopplingsschemat" är helt rätt uppfattat av dig. Den lediga kontakten på är egentligen avsedd för backup men det finns andra möjligheter till det.

Kommer just in från en sjöblöt promenad med hunden men har under den faktiskt lurat på att testa den variant som du har som nr 1. Detta eftersom jag ju i natt till slut fick igång CDn, sedan inte ens Windows (hoppsan!! kanske trasig trots allt?) kunde hitta den med eller utan adapter utan att jag "installerade ny hårdvara". Och då var jag ju inne på ditt alernativ 2. Fast varför skall jag ha både CDn och DVDn egentligen? Och då kanske det blir alternativ 3 till sist. Fast den bränner ju snabbare än DVDn.

Ja,ja. Vi får se vad natten har i sitt sköte!
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

LasseD skrev:Fast varför skall jag ha både CDn och DVDn egentligen? Och då kanske det blir alternativ 3 till sist. Fast den bränner ju snabbare än DVDn.
Ett tillfälle då dubbla CD/DVD kan vara till nytta är ju om något trots allt skulle krascha en vacker dag och du behöver boota upp från CD. Då kan det vara väldigt trevligt att ha en till att rulla ut backuper och så på...
LasseD

Inlägg av LasseD »

OK! En poäng.

Men Kjell o co's drive med LightScribe verkar ju inte helt fel. Men då måste min nuvarande klassas som trasig! ;)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

LasseD skrev:Men Kjell o co's drive med LightScribe verkar ju inte helt fel. Men då måste min nuvarande klassas som trasig! ;)
Då klassar vi den som trasig alla tre så har du vittnen :) Sen stöder den ju även dual-layer!
LasseD

Inlägg av LasseD »

Ert stöd avgör saken. Jag ställer den gamle på hyllan och åker till 5:an efter en ny. Och skriver "Problemet löst" i trådbörjan.

Samt tackar er alla igen för lärdomar, tips, stöd och inte minst för det trevliga snacket! Vi ses säkert igen i en annan tråd!

LasseD
Rawhead

Re: [LÖST] Hur editerar jag grub/menu.lst?

Inlägg av Rawhead »

Härligt tack för denna tråden 8)
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"