förslag till skrivbordet!?

dlink

förslag till skrivbordet!?

Inlägg av dlink »

Har pysslat runt med ubuntu i över ett år nu, och haft mina ner och uppgångar men generellt en väldigt bra upplevelse, men det är en sak som bekymmrar mig med ubuntu det är att jag inte har lyckats hittat en ända bra anledning att lägga ut någonting på skrivbordet känns som man kastar bort oerhört mycket plats eller (potential) om man vill se det på det sättet att inte ha någonting där.

Visst man kan kasta ut någon läckerbit till backgrund men sen då? det enda jag använder skrivbordet tilll just nu är att dra ner bilder direkt till det när jag känner mig för lat för att högerklicka och spara som. och några skräppmappar med filer jag inte vet vad jag ska göra med och förmodligen aldrig kommer att använda igen.

söker något icke processorkrävande alternativ att man alternativt kan ersätta eller komplettera till skrivbordet, helst ska det var lite produktivt också men inget måste

några förslag?
Senast redigerad av 1 dlink, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
AntonPetts
Kontakt:

Re: förslag till skrivbordet!?

Inlägg av AntonPetts »

Inget fel med ett tomt skrivbord ;)

Men om du vill fylla ut det så kan du testa conky eller screenlets.
Mina teman: iod Suite, SimplyGrey
dlink

Inlägg av dlink »

AntonPetts skrev:Inget fel med ett tomt skrivbord ;)

Men om du vill fylla ut det så kan du testa conky eller screenlets.

nej vet, men det måste ju finnas något vettigt där ute att "fylla" upp utrymmet med, vet inte förmodligen en gammal vana, en relik från windows tiden, när man hade dussin på dussin av ikoner utplättrade över hela skrivbordet tills man näst intill hysterisk när man inte hittade någonting, men det känns fortfarande verkligen som jag "behöver" ha någonting där ute, är förmodligen inte bättre än knarkarens jakt på nästa fix, men aja :P tack för tipsen iaf ska kolla igenom dem genast!
dlink

Inlägg av dlink »

ah hittade en liknande tråd "visa upp ditt skrivbord" med kanon bra tips så om ni vill låsa den här tråden är ni mer än vällkommen att göra det ;)
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag har ju kört vinterbakgrund och Compiz-pluggen 'snö' ibland här under vintern.

Koncy är ju också en kul grej även om jag har haft svårt att integrera det i mina bakgrundsbilder - synd att det inte finns nåt bra GUI än.

Screenlets är ju också en idé men jag har ju haft möjlighet att köra det i alla år i OS X men alltid stängt av det det första jag gjort efter en install, har helt enkelt aldrig känns som nåt jag behöver.

Sedan finns det program för att köra screensavers eller film (ofta korta, loopande klipp) som bakgrundsbild om man vill ha en animerad bakgrund.
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

dlink skrev: jag inte har lyckats hittat en ända bra anledning att lägga ut någonting på skrivbordet känns som man kastar bort oerhört mycket plats eller (potential) om man vill se det på det sättet att inte ha någonting där.
Jag tänker tvärtom. Det är slöseri att ha saker på skrivbortet, som ikoner och conky, för då kan man inte täcka den delen av skärmen med fönster. (Fast man kan fortfarande ha conky för att det ska se snyggt ut :) )

I min Xubuntu har jag tagit bort att monterade enheter läggs på skrivbordet, så de nås bara med Platser-menyn. (Eller med terminalen :) )

När jag hade XP på jobbet tog jag bort alla ikoner på skrivbortet, även "My Computer" och "Recycle bin". Jag la dem i en auto-hidead panel i överkanten på skärmen och auto-hidade även taskbaren i nederkanten. Helt rent.
donqen
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av donqen »

Hur gjorde du så att monterade enheter inte läggs på skrivbordet? :)
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

donqen skrev:Hur gjorde du så att monterade enheter inte läggs på skrivbordet? :)
I Xfce (Xubuntu) alltså:

Settings Manager > Desktop > Behavior > Show icons for bocka bort alla alternativ.

Vet inte hur man gör i Gnome (Ubuntu), men tänk på att med Places-menyn i Gnome så kan man inte avmontera enheter med högerklick, inte i 8.04 i alla fall, så ikonerna kanske "behövs". Eller det finns en enhetshanterarapplet för panelen om jag minns rätt.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"