Hej, jag har ett prekärt problem. Med Firefox så är storleken på texten mycket varierande. När jag använde Windows så var t.ex. texten i SvD.se och NYTimes.com olika, men det beror på deras egna inställning, båda var dock läsliga. Nu är SvD.se texten helt förryckt liten och NYTimes.com knappt acceptabelt. När jag förstorar fonten i Firefoxinställningarna så blir t.ex. Aftonbladets hemsida helt oproportioneligt stor, nästan 'freakigt' stor text, klumpigt. Det handlar nog inte om fontstorleken utan om symmetrin, anpassningen mellan olika hemsidor, det är dock bara min ödmjuka gissning.
Screenshot
Vad kan hjälpas mot detta?
Fonten i Firefox skiftas hela tiden.
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Fonten i Firefox skiftas hela tiden.
Jag vet inte riktigt vad det beror på, men hos mig är SvD lagom medan NY Times är för liten. Vad du kan göra är att tryck "ctrl +", "ctrl -" och "ctrl 0" för att öka, minska respektive återställa storleken på en viss sida. Men det är inte permanent.
Ett annat alternativ är kanske att installera paketet
msttcorefonts som innehåller en del av de gratistypsnitt som följer med Windows (se http://ubuntu-se.org/wiki/Program/Fria_ ... v#Typsnitt). Det kan eventuellt påverka utseendet.
Ett annat alternativ är kanske att installera paketet

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- maths57
Jag testade Hunds tips och det ser bra ut! Men det gäller bara webbplatser där det inte finns någon stilmall. Finns det en så är det antagligen fonterna i msttcorefonts som används. Alltså: Arial, Times new roman och Courier new, samt Verdana.
Även när man bockar ur alternativet “Allow pages to choose their own fonts, instead of my selection above”?maths57 skrev:Jag testade Hunds tips och det ser bra ut! Men det gäller bara webbplatser där det inte finns någon stilmall. Finns det en så är det antagligen fonterna i msttcorefonts som används. Alltså: Arial, Times new roman och Courier new, samt Verdana.

- maths57
Om en sida är optimerad för MS-fonterna och man inte har dessa på sin burk, väljer den väl de som man har angett, antar jag. Och då kan utseende bli lite märkligt, antar jag igen, eftersom proportionerna varierar från font till font.
När jag skriver hemsidor använder jag ju självklart en stilmall med "standardfonterna" Arial etc. Jag har ändå gamla underbara Sans när jag kikar på hemsidan.