Netbook remix och Eee PC 900?

Generella frågor om Xfce, och Xubuntu.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Netbook remix och Eee PC 900?

Inlägg av Johnny Rosenberg »

denna sida står följande, under rubriken ”Technical specifications”:
Minimum hardware requirements:
  • Processor: Intel Atom processor
Eee PC 900 har ju som bekant inte Atom-processorn, så jag funderar på om den kommer att fungera på min burk.

Har tidigare kört Ubuntu Eee på min Eee PC 900, och läste någonstans att den bygger på Netbook Remix, och då borde det ju fungera, kan man kanske tycka. Visserligen var Ubuntu Eee olidligt långsam och stannade upp lite då och då för att göra något i bakgrunden, eller vad den nu höll på med… Så jag dumpade skiten och installerade Mandriva Linux Free 2009.0 istället vilken var bättre men inte särskilt bra ändå. Den hänger sig ibland när man gjort Sleep och sedan ska starta igen. När man matat in sitt lösen står det ”Kontrollerar” i ungefär fjorton dagar och förmodligen under resten av evigheten också, även om det oftast funkar. Kommer dock ihåg att Ubuntu Eee var ännu sämre när det gällde Sleep-läget (Fn+F1); man fick ha lite tur för att den skulle gå igång igen.

Så, om Netbook Remix nu ens går att installera på en Eee 900, kan jag ha några förhoppningar om att den ska vara bättre än Ubuntu Eee?
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
hagelnut
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Netbook remix och Eee PC 900?

Inlägg av hagelnut »

Netbook remix är inte en distrubution utan en uppsätttning paket man kan installera om man kör ubuntu. Du kan köra det med eee 900 men det lär inte vara snabbare än ubuntu eee som också använder remix paketen.

Om du vill installera: http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... remix.html

Själv använder jag xubuntu 8.10 på min eee. Efter installation så installerade jag en kärna som ger stöd för trådlöst (och lite annat också tror jag): http://www.array.org/ubuntu/. Det är samma kärna som används av ubuntu eee och eeeubuntu. Tänk på att välja ext2 som filsystem, jag upplevde en rejäl prestandaförbättring jämfört med ext3. För att hibernate ska fungera behöver du en swap på minst 1 GB. Jag använder inte vilolägen så mycket, men när jag har testat så har det fungerat fint.

Detta fungerar hyfsat bra. Det blir ännu bättre om man stänger av program som startas vid uppstart och ligger och kör i bakgrunden. Av de distributioner som jag testat tycker jag att detta har fungerat bäst även om allting inte fungerar på datorn (volymknapparna exempelvis).
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

hagelnut skrev:Netbook remix är inte en distrubution utan en uppsätttning paket man kan installera om man kör ubuntu. Du kan köra det med eee 900 men det lär inte vara snabbare än ubuntu eee som också använder remix paketen.
Så det är själva utseendet bara, som är Netbook remix? Det hade jag ju ändå tänkt ta bort direkt, precis som jag gjorde med Ubuntu Eee… Jag trodde man hade ansträngt sig lite för att få det snabbare, exempelvis tagit bort lite halvt onödiga bakgrundsfjanterier och sådant, men så är alltså inte fallet?
hagelnut skrev:

Själv använder jag xubuntu 8.10 på min eee. Efter installation så installerade jag en kärna som ger stöd för trådlöst (och lite annat också tror jag): http://www.array.org/ubuntu/. Det är samma kärna som används av ubuntu eee och eeeubuntu. Tänk på att välja ext2 som filsystem, jag upplevde en rejäl prestandaförbättring jämfört med ext3. För att hibernate ska fungera behöver du en swap på minst 1 GB. Jag använder inte vilolägen så mycket, men när jag har testat så har det fungerat fint.
Aha, så att det ibland inte funkar för mig kan alltså bero på att jag inte har någon swap? Läste någonstans att man inte bör ha det om man har SSD istället för hårddisk…
hagelnut skrev:
Detta fungerar hyfsat bra. Det blir ännu bättre om man stänger av program som startas vid uppstart och ligger och kör i bakgrunden. Av de distributioner som jag testat tycker jag att detta har fungerat bäst även om allting inte fungerar på datorn (volymknapparna exempelvis).
För mig är det ett måste. Jag använder datorn i jobbet i bilen. Startar datorn, matar in lite data, stänger av igen, åker till nästa kund, tillbaka till bilen, på med datorn, knappa lite, av med datorn och så vidare. Skulle jag då vänta i den evighet det tar att starta datorn varje gång skulle det inte bli mycket gjort… Det brukar ta 10 s att starta datorn från vänteläget (eller vilket läge det nu blir om man använder Zzz-knappen) och det känns acceptabelt. Då kan man ta på sig bältet under tiden och sätta sig tillrätta…

Och att ha datorn på hela dagen är heller inget alternativ. Inget bra alternativ i alla fall…
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
hagelnut

Inlägg av hagelnut »

Johnny Rosenberg skrev:
hagelnut skrev:Netbook remix är inte en distrubution utan en uppsätttning paket man kan installera om man kör ubuntu. Du kan köra det med eee 900 men det lär inte vara snabbare än ubuntu eee som också använder remix paketen.
Så det är själva utseendet bara, som är Netbook remix? Det hade jag ju ändå tänkt ta bort direkt, precis som jag gjorde med Ubuntu Eee… Jag trodde man hade ansträngt sig lite för att få det snabbare, exempelvis tagit bort lite halvt onödiga bakgrundsfjanterier och sådant, men så är alltså inte fallet?
Då finns det ingen anledning för dig att skaffa netbook remix. Som du kan läsa om du följer länken nedan eller din länk så är det ett antal paket som modifierar användargränssnittet.
Johnny Rosenberg skrev:
hagelnut skrev:

Aha, så att det ibland inte funkar för mig kan alltså bero på att jag inte har någon swap? Läste någonstans att man inte bör ha det om man har SSD istället för hårddisk…
Det är möjligt. Men det är bara viloläget som använder swap. Vänteläget gör det inte.

Det sägs ju att ssd slits ut om man skriver till dom mycket. Det sägs också att moderna ssd ska klara sig bra. Jag vet inte vad som gäller, men en något kortare livstid på disken är inget stort problem för mig.
Johnny Rosenberg skrev:
hagelnut skrev:
För mig är det ett måste. Jag använder datorn i jobbet i bilen. Startar datorn, matar in lite data, stänger av igen, åker till nästa kund, tillbaka till bilen, på med datorn, knappa lite, av med datorn och så vidare. Skulle jag då vänta i den evighet det tar att starta datorn varje gång skulle det inte bli mycket gjort… Det brukar ta 10 s att starta datorn från vänteläget (eller vilket läge det nu blir om man använder Zzz-knappen) och det känns acceptabelt. Då kan man ta på sig bältet under tiden och sätta sig tillrätta…

Och att ha datorn på hela dagen är heller inget alternativ. Inget bra alternativ i alla fall…
Jag vet inte riktigt vad du menar. Vad är det som är ett måste? Som sagt, för mig fungerar hibernate/suspend. Hur stabilt det är vågar jag däremot inte uttala mig om eftersom jag inte använder det så ofta.
MvM
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av MvM »

Eeebuntu finns ju i tre varianter så man kan ju få den optimerade kärnan och lite praktiska tillägg direkt vid installationen utan att installera Netbook Remix. Låter ju som Basic-varianten kan vara bra om man vill bestämma vad som skall finnas på pc:n själv. Då installeras väl nästan bara Gnome och den optimerade kärnan utan så mycket annat "lulllull". Själv kör jag Standard och det funkar helt ok "out of the box" på min 901:a. "fn+Zz" funkar också så vitt jag kan se, fast det är inget jag använder speciellt ofta. Jag kör med ext2 och utan swap.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

hagelnut skrev:Jag vet inte riktigt vad du menar. Vad är det som är ett måste? Som sagt, för mig fungerar hibernate/suspend. Hur stabilt det är vågar jag däremot inte uttala mig om eftersom jag inte använder det så ofta.
Det är ett måste att snabbt kunna starta upp datorn och sedan knappa in det jag ska. I mitt fall är det några OpenOffice.org-kalkylark som jag arbetar med ständigt. Det innebär att om jag inte använder vänteläget (som jag tydligen alltså inte behöver någon swap för att det ska fungera, appropå att vi pratade om swap tidigare), så måste jag dels starta upp själva datorn, vilket tar ganska lång tid med Ubuntu, dessutom måste jag starta upp sega OpenOffice.org och först då kan jag börja knappa in min information.

Vad jag normalt gör, är att jag knappar in det jag ska, Ctrl+s för att spara (ifall den skulle krascha om inte annat) och sedan Fn+F1 för att gå in i vänteläge. Nästa gång jag ska skriva något, är det bara Enter för att starta upp, lösenord (om jag inte kommer på ett sätt att slippa det) och sedan är det bara att knappa in vad jag ska eftersom mina kalkylblad redan är öppna. Från att jag trycker Enter för att starta upp datorn tar det då ca 10 s om man bortser från tiden det tar att knappa in sitt lösenord (kör som sagt Mandriva i min Eee för tillfället, kommer inte ihåg om man behövde lösen i Ubuntu efter vänteläget).

Det som händer ibland, är att datorn inte startas upp som den ska, och då tar det ju rejält med extra tid: Dels måste jag tvångsstänga datorn, sedan starta den, starta OpenOffice.org som glatt meddelar att ett antal filer behöver återställas på grund av krasch, vilket tar ytterligare onödig tid i anspråk, som om jag hittade en Linuxdistribution med stensäkert vänteläge vore det guld värt för min del.

Som sagt går det oftast bra, men då och då händer det att den vägrar starta upp och även om det inte är varje gång är det irriterande de gånger de händer. Man kan ge sig fan på att det är när man har som mest bråttom som det händer. Gamle Murphy, ni vet.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

MvM skrev:Eeebuntu finns ju i tre varianter så man kan ju få den optimerade kärnan och lite praktiska tillägg direkt vid installationen utan att installera Netbook Remix. Låter ju som Basic-varianten kan vara bra om man vill bestämma vad som skall finnas på pc:n själv. Då installeras väl nästan bara Gnome och den optimerade kärnan utan så mycket annat "lulllull". Själv kör jag Standard och det funkar helt ok "out of the box" på min 901:a. "fn+Zz" funkar också så vitt jag kan se, fast det är inget jag använder speciellt ofta. Jag kör med ext2 och utan swap.
Kommer inte ihåg om jag valde ext2 eller ext3, men jag tror jag har ext2. Ingen swap har jag i alla fall.

Prova gärna om Fn+F1 fungerar upprepade gånger i följd med några hyfsat välfyllda kalkylark igång samtidigt. Tryck Fn+F1 utan att stänga dem, givetvis. Starta igen, gör några ändringar i något eller några ark, spara, Fn+F1 igen och så vidare. Funkar det exempelvis 10 gånger i rad?

Nu är jag kanske lite jobbig här, känner jag… ;D
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
MvM

Inlägg av MvM »

10 gånger var inget problem. Testade även att inte spara och dom cellerna jag ändrade tappade ingen data. Däremot tar det ganska precis 20 sekunder från att man trycker enter till att man får ange lösenordet.
Men om det här testet säger så mycket om hur det kommer fungera i verkligheten vet jag väl inte ;D
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

MvM skrev:10 gånger var inget problem. Testade även att inte spara och dom cellerna jag ändrade tappade ingen data. Däremot tar det ganska precis 20 sekunder från att man trycker enter till att man får ange lösenordet.
Men om det här testet säger så mycket om hur det kommer fungera i verkligheten vet jag väl inte ;D
Nej, det är ju svårt att säga. Dessutom har ju du en Eee 901 och jag en 900, så hårdvaran är väl inte exakt samma, hur mycket roll det nu spelar.

Jag får väl ge Ubuntu en ny chans, även om jag gillar vissa delar av Mandriva. Jag har ju Ubuntu på alla mina andra burkar, inklusive den jag sitter vid nu, så allt blir ju lättare när man har samma på allt…

Och så var jag lite besviken att Mandriva inte hittade jobbets skrivare, en HP CP1515n tror jag den heter. Ubuntu hittade den men installerade den inte automatiskt, men den gick att installera manuellt. Med Mandriva fick jag aldrig skrivaren att fungera över huvud taget. Så då är det ju två saker som talar för att det blir Ubuntu igen. Dock gillar jag ju som sagt inte att Ubuntu är så segt. Kanske ska prova Xubuntu istället.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
CyberDoc
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av CyberDoc »

Johnny Rosenberg skrev:
MvM skrev:10 gånger var inget problem. Testade även att inte spara och dom cellerna jag ändrade tappade ingen data. Däremot tar det ganska precis 20 sekunder från att man trycker enter till att man får ange lösenordet.
Nej, det är ju svårt att säga. Dessutom har ju du en Eee 901 och jag en 900, så hårdvaran är väl inte exakt samma, hur mycket roll det nu spelar.

Jag får väl ge Ubuntu en ny chans, även om jag gillar vissa delar av Mandriva. Jag har ju Ubuntu på alla mina andra burkar, inklusive den jag sitter vid nu, så allt blir ju lättare när man har samma på allt…

Och så var jag lite besviken att Mandriva inte hittade jobbets skrivare, en HP CP1515n tror jag den heter. Ubuntu hittade den men installerade den inte automatiskt, men den gick att installera manuellt. Med Mandriva fick jag aldrig skrivaren att fungera över huvud taget. Så då är det ju två saker som talar för att det blir Ubuntu igen. Dock gillar jag ju som sagt inte att Ubuntu är så segt. Kanske ska prova Xubuntu istället.
Ubuntu segt? Vet ej vad du pratar om, har sj en Asus Eee PC 900 med vanliga Ubuntu 8.10 på, lagt in å modifierat lite i Ubuntun för att få den att funka perfekt på en Eee PC och segt är det definitivt inte, kan desutom säga att jag har den slööööaaa ssd disken då jag köpte en Eee PC med Xandros i
Eee PC 1000H - Ubuntu Desktop 9.10
Intel 3Ghz 4GB Ram 500GB Hdd 512MB Grafik - Ubuntu Desktop 10.04
My artworks on gnome-look http://gnome-look.org/usermanager/searc ... n=contents
My Homepage for Linux OS U http://www.losu.se
hagelnut

Inlägg av hagelnut »

Vad har du gjort för att ubuntu inte ska vara segt?
CyberDoc

Inlägg av CyberDoc »

hagelnut skrev:Vad har du gjort för att ubuntu inte ska vara segt?
Tja jag installerade vanliga Ubuntu 8.10 sedan la jag in specialannpassade kärnan 2.6.27-8-eeepc, tog bort en massa onödiga program som jag ej behöver eller vill ha, installerade även eee-control, stängde av en massa processer som startades automatiskt som man inte heller behöver, editerade så att det går att avsluta ubuntu och att datorn stängs av korekt, satte vissuela efekter till inga, ändrade så fontsen blev mindre, ja jag har gjort en massa saker som e ganska svårt att komma ihåg, har ju som sagt var ett projekt på gång, de är att dela med mig av min ubuntu 8.10 som är specialanpassat för eee pc, har dock ett problem kvar å de är att min server e död så behöver en projektplats att ha en hemsida med nerladdning på, tänkte dela med mig av de jag har då inte alla som kan fixa en ubuntu som funkar på eee pc, har som sagt var tagit bort en massa ur vanliga ubuntu plus lagt till en massa annat, tar gärna emot förslag på hur jag kan gå vidare med mitt projekt,att jag valde att starta ett eget projekt när de redan finns en del för eee pc var för att dem funka ej som dem skulle eller så hade dem massa skit som notebookremix eller vad skitet heter, min funkar till 100% i en eee pc, sorry för all off-topic
My artworks on gnome-look http://gnome-look.org/usermanager/searc ... n=contents
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

CyberDoc skrev:
hagelnut skrev:Vad har du gjort för att ubuntu inte ska vara segt?
Tja jag installerade vanliga Ubuntu 8.10 sedan la jag in specialannpassade kärnan 2.6.27-8-eeepc, tog bort en massa onödiga program som jag ej behöver eller vill ha, installerade även eee-control, stängde av en massa processer som startades automatiskt som man inte heller behöver, editerade så att det går att avsluta ubuntu och att datorn stängs av korekt, satte vissuela efekter till inga, ändrade så fontsen blev mindre, ja jag har gjort en massa saker som e ganska svårt att komma ihåg, har ju som sagt var ett projekt på gång, de är att dela med mig av min ubuntu 8.10 som är specialanpassat för eee pc, har dock ett problem kvar å de är att min server e död så behöver en projektplats att ha en hemsida med nerladdning på, tänkte dela med mig av de jag har då inte alla som kan fixa en ubuntu som funkar på eee pc, har som sagt var tagit bort en massa ur vanliga ubuntu plus lagt till en massa annat, tar gärna emot förslag på hur jag kan gå vidare med mitt projekt,att jag valde att starta ett eget projekt när de redan finns en del för eee pc var för att dem funka ej som dem skulle eller så hade dem massa skit som notebookremix eller vad skitet heter, min funkar till 100% i en eee pc, sorry för all off-topic
Skulle du inte kunna lägga upp lite info om hur du fick fart på det hela på någon blogg någonstans tillfälligt tills du fått ordning på dina grejer? Skulle gärna köra Ubuntu om det inte var så segt som det var på min burk, trots att jag tog bort några processer från uppstartningslistan. Körde mest OpenOffice.org i och för sig, och det är ju mer än lovligt segt i sig, så jag vet inte riktigt hur mycket man kan beskylla just Ubuntu för segheten, men jag inbillar mig att det går lite fortare med Mandriva i alla fall, för tillfället.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
CyberDoc

Inlägg av CyberDoc »

jo, jag ska skapa en sida och länka till om exakt hur och vad jag gjort med Ubuntu och min Eee PC så att fler kan ta del av det, och att ni kan få fart på era maskiner.
shottis

Inlägg av shottis »

hagelnut skrev: Efter installation så installerade jag en kärna som ger stöd för trådlöst (och lite annat också tror jag): http://www.array.org/ubuntu/. Det är samma kärna som används av ubuntu eee och eeeubuntu.
Tack för länken precis vad jag var ute efter, fan så skönt att hitta rätt på första tråden man klickar efter man sökt.

Installerade först Easypeasy(ubuntu eee?) och var inte nöjd med det, för det funkade inte lika bra som mitt ubuntu på min stationära, så jag installerade vanliga ubuntu och självklart fungerade inte det trådlösa, men efter följt din länk och gjort vad det stod, så funkar det.

MÅNGA TUSEN TACK

MVH
Skriv svar

Återgå till "Xfce (Xubuntu)"