Nätverkshanteraren visar ej nät som är ok

eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Nätverkshanteraren visar ej nät som är ok

Inlägg av eyerouge »

Jag kan surfa och nyttja nätet som vanligt via kabel in till till mitt ADSLmodem.

Nätverkshanteraren säger trots det att det ej finns några som helst nätverk tillgängliga. Den känner ej av mitt nätverkskort som den tidigare känt av, och nu talar vi om standardgrejer i en stationär dator.

Vänsterklickar man på ikonen i panelen (sitter i Gnome) kommer det fram en ruta med texten "Trådbundet nätverk. enheten är ohanterad".

Högerklick >> Anslutningsinformation >> "Fel vid visning av anslutningsinformation: Inga giltiga aktiva anslutningar hittades!"

Högerklick >> Redigera Anslutningar >> Gör ingenting alls, får upp en ruta som heter Nätverksanslutningar där fliken Trådbundet är tom och där man ej kan lägga till något. Lägger man till något manuellt så försvinner det från listan.

Kan tilläggas att allt detta fungerat smärtfritt fram till för ett tag sedan, eller åtminstone i Hardy. Kör Ibex nu.
Bild
Användarvisningsbild
DeepThought

Re: Nätverkshanteraren visar ej nät som är ok

Inlägg av DeepThought »

eyerouge skrev:"Trådbundet nätverk. enheten är ohanterad".
Jag tror att detta kan ha med saken att göra. Dock kör jag för tillfället inte Gnome och ej heller Intrepid Ibex, så jag kan inte exakt guida dig rätt eller garantera om det fungerar, men ungefär så här:

Testa att starta network-admin (jag tror att menysökvägen är något i stil med System -> Administration -> Nätverk). Eventuellt måste du starta det med gksudo, men jag tror inte det behövs. Väl där borde du, om det står rätt till, kunna se Kabelanslutning. Klicka på den och välj Egenskaper och kryssa i (eller kryssa ur) rutan om roamingläge. Hm, du kan nog fippla runt bland inställningarna lite om det inte fungerar.

Jag bytte själv ut nätverkshanteraren mot wicd, som passar mina behov betydligt bättre, så jag kan inte svära på att ovanstående fungerar, men det kan vara värt att testa.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Nätverkshanteraren visar ej nät som är ok

Inlägg av maths57 »

Det är inte så att det nätverk är dolt? Om det är så måste du vänsterklicka på nätverksikonen och välja "Anslut till dolt trådlöst nätverk".
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"