Laptop hänger sig när den skall stängas av. (Löst)

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
DanLars
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Laptop hänger sig när den skall stängas av. (Löst)

Inlägg av DanLars »

Har nyss införskaffat en ASUS x59gl som funkar bra förutom konstiga färger i UFRaw (se annan tråd) och att den hänger sig på sluttampen när jag stänger av den. Precis när den sista rutan i stapeln vid avstängningen försvinner hänger den sig och jag får stänga av genom att håla ner knappen några sekunder. Några tankar om vad detta kan bero på? Ubuntu? BIOS? Nvidia grafiken?
Tackar på förhand!
Senast redigerad av 1 DanLars, redigerad totalt 23 gånger.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Laptop hänger sig när den skall stängas av.

Inlägg av Cadryc »

Gör det nån skillnad om strömsladden är i eller om batteriet är borttaget?
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
DanLars

Inlägg av DanLars »

Ingen skillnad om den är kopplad till nätet eller ej. Har dock inte provat att ta ur batteriet. Vill helst inte prova att starta om den på momangen eftersom den står och tuggar på en indexering av en extern HD. Kan prova detta i morgon bitti, hoppas jag.
DanLars

Inlägg av DanLars »

Kan vara så att det behövs nu BIOS-version. Leder till nästa problem, hur göra det? Instruktionerna från asus är att skapa en diskett :o (ska man trycka in den i en usb port, tro ) eller använda deras winflash som man hittar i start menyn... :o
Wine funkar inte, kommer inte åt hårdvaran.
Borde ju finnas någon form av "startdiskett" för linux som kan läggas på cd eller usb-sticka.
Någon som vet hur man skapar en sådan?
Andra förslag kanske?
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Har aldrig gjort det själv, men tror man kan skapa ett bootbart usbminne med FreeDOS http://www.freedos.org/ på och fixa det. Kolla även http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=318789

Men som sagt, jag har aldrig försökt själv (har inte haft anledning till, men kanske snart...)

DanLars

Inlägg av DanLars »

Är väl ingen höjdare att ge sig in på men tydligen så är det ett problem på denna serie av maskin. Gäller tydligen även win användare. skall se om det går att fixa med "The Ubuntu Way".
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

DanLars skrev: ... ..när den sista rutan i stapeln vid avstängningen försvinner hänger den sig och jag får stänga av genom att håla ner knappen några sekunder. Några tankar om vad detta kan bero på? Ubuntu? BIOS? Nvidia grafiken?
Tackar på förhand!
På Asus EeePC var det ljudmodulen (Intel) som inte stängdes av på rätt sätt, vilket också orsakade att systemet fastnade när man försökte stänga av det.. Men det gick att fixa genom att lägga till en textrad i en fil (se under rubriken Shutdown i https://help.ubuntu.com/community/EeePC/Fixes).
DanLars

Inlägg av DanLars »

Troligtvis inte något i ubuntu som krånglar utan att det är något i asus bios eftersom dom har lagt ut en ny bios som skall fixa ett avstängningsproblem (eller var det omstart?). iaf nyare bios finns.

Provat enligt the ubunu way men får problem redan vid första delen: gunzip fdoem......
får till svar att filen eller mappen inte finns. Har dock packat upp den i den grafiska miljön och lagt en kopia på en usb-pinne. Så enkelt är det dock inte att det bara är att kopiera eftersom datorn inte startar på pinnen, trasigt system svarar den.
Fler förslag?
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

Går det inte att lägga in bara bios:et på ett usb minne - gå in i bios och söka efter USB minnet för att sen flasha om?
Det lär vara säkrare än disketter och funkar kalas för mig.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Det lät ju onekligen smidigare :D Får kolla om mitt BIOS stödet det, har nämligen också ett BIOS jag funderat på att uppgradera.

DanLars

Inlägg av DanLars »

Nix, easy flash stödjer inte cd, usb hdd eller secondary hdd.
De enheter som finns att välja på är A och B. Annars hade de varit enkelt att bara trycka på F4 vid post och sedan enter, om det funnits en diskett alltså.
Driver and utility cd som följer med datorn funkar inte heller eftersom det inte ligger vista 32-bitars på datorn.
DanLars

Inlägg av DanLars »

Är nog så att jag får ge upp med ubuntu på denna maskin.
Instalerade vista och kunde då enkelt uppdatera bios,tryck F4 vid post, bara att snoka reda på filen på C och vipps var det färdigt. ;D
Instalerade sedan om ubuntu 8.10. Nu började en resa värre än innan. :-[ Felet med att den inte stänger av sig kvarstår, kan inte använda vilo eller vänte lägen, däremor startar den om snällt, men dessutom är skärmen så mörk att det är svårt att se något på den. Kan öka ljuset genom att vid post trycka på ESC för att välja startskiva man i stället trycka på fn och f6 för att öka ljusstyrkan. FN + F6 funkar inte när ubuntu startat. Ingen skillnad med olika drivrutiner, ubuntu, nvidia 173 eller 177(rekomenderad). har senaste kernel mm enligt uppdateringshanteraren.
Dessutom ett mysko beteende vid skrollning, rader blir halva och ligger spridda över skärmen.
Går över till vista ett tag, nästa version av ubuntu (9.04?) kanske funkar bättre?
Känns bara lite märkligt att använda vista när de program jag använder finns i den vanliga ubuntu instalationen, open office, gimp och ufraw. nu är skillnaden inte så stor eftersom jag kan använda win versioner av dom.
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

Händer samma sak om man kör sudo shutdown -H now ?
DanLars

Inlägg av DanLars »

Kör nu med både win vista och ubuntu på maskinen.
Den ena går att stänga av ordentligt, men det är ju det enda som är bra med det OSet ;)
Det andra går att jobba med men då stängs inte maskinen av ordentligt :(
Läste på en annan tråd om att det kan vara en bugg i kernel till 8.10 som spökar även här. Får ge mig till tåls till det finns en ny kernel att ladda ner.

Dock är det fortfarande ett problem med att uppdatera BIOS, men det är nog svårt för ubuntu utvecklarna att lösa, bollen ligger hos ASUS tror jag. Nu är det gjort för denna gången (via WIn instalationen) men får se om det krånglar nästa gång.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Hittade en tråd på asuses forum, om en x50n och 64bitars Ubuntu 8.04 så vet itne hur aktuellt det är för dig, men det kan vara värt att prova det här
We search for a line:
kernel /boot/vmlinuz-2.6.[bla-bla-bla] quiet splash

Also we add in the end of a line:
all_generic_ide

Now your laptop will not hang at reboot and deenergizing!
http://vip.asus.com/forum/view.aspx?boa ... uage=en-us

De lägger alltså till boot-alternativ, hur man går tillväga kan du se på video här http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/boot-alternativ
(det är än så länge ingen text-guide, bara video. Jag har dock tänkt göra en textguide, bara jag kommer till....)

I kernelraden kan du även testa att ta bort splash, då ser man massa text istället för den orangea stapeln när Ubuntu startas och avlutas. Det har hjälpt avstängningsproblem för nån såg jag, om inte annat så kanske man ser vad det är som hänger sig.

Andra boot-alternativ som kanske kan hjälpa är acpi=force och acpi=off

DanLars

Inlägg av DanLars »

Provade med all_generic_ide, ingen skillnad, ändrade i bios för hd från enhanced till compatible vilket inte heller hjälpte.
Kan vara skillnad med IDE och SATA diskar kanske?

De tre sista raderna vid avstängning är:
Ubuntu 8.10 danlars-laptop tty1
danlars-laptop login: acpid: exiting
[105.839327] Power down

efter detta en blinkande rektangel.
Har inte testat de andra alternativen änn.

Alla enheterna i maskinen borde ju stödja samma ACPI standard eftersom de funkar under Vista.
DanLars

Inlägg av DanLars »

Får anse att detta är löst med kernel 2.6.29.03.
ACPI verkar funka och har inte märkt några andra buggar med denna kernel jmf 2.6.28xx.
/D.L.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"