Postfix med svenskt domännamn

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Gabrielp
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Postfix med svenskt domännamn

Inlägg av Gabrielp »

Hur ska jag göra för att få min postfix att fungera med min domän.se? Grejen är att den verkar inte kunna hantera åäö i domännamnet utan ersätter denna med en ring med frågetecken i. Detta gör så mina mail inte levereras till min inbox utan droppas och det skickas en delivery failure mail tillbaka.

Jag har följt en HOWTO med en virtual users setup på postfix.

Tacksam för svar.

/g
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Re: Postfix med svenskt domännamn

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Jag kan kicka dig åt rätt håll, men är ganska säker på att man var tvungen att kolla upp något mer...

Låt oss ta domänen "älskare.se", prova att pinga den eller göra en dns-uppslag i terminalen, trots att sidan är alldeles jättelätt att surfa in på. Tittar vi vidare på http://whois.loopia.se/?domain_name=%C3%A4lskare.se så ser vi att den "egentligen" har domänen xn--lskare-9ta.se, om jag minns rätt så är det mjukvaran hos klienten som ska göra om älskare.se till xn--lskare-9ta.se och du ska alltså använda xn--lskare-9ta.se i postfix.

Men jag ger mig *** på att man är tvungen att göra något mer fr att få idn-domäner att fungera med postfix, googla på idn och postfix och se om du hittar något matnyttigt.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Gabrielp

Inlägg av Gabrielp »

Ska göra det, svårt att sätta tummen på vad man ska googla när man inte riktigt är 100% på vad felet är. Men jag ska se om jag kan göra detta som du säger med xblablalba.se

Eftersom jag använder virtuella användare så ska jag istället för domän.se skriva x--asdfadsfadsf.se som domän?

/g
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Gabrielp skrev:Eftersom jag använder virtuella användare så ska jag istället för domän.se skriva x--asdfadsfadsf.se som domän?
xn--[latin0]-[kod] är punycode, vilket alltså är ett sätt att få in icke-latin0-tecken i domännamn, och är sättet som beslutat ska användas för att å idn (Internationella DomänNamn). Så punycode och/eller idn i postfix verkar vara rätt håll.
Gabrielp

Inlägg av Gabrielp »

Har googlat om idn och postfix, får bara fram maillistor med diskussioner om ämnet. Får inget matnyttigt ut av det.

Jag försökte lägga till det och den lilla information som jag har fått ut av mitt googlande så är det upp till mailklienten att översätta punycode? Låter väldigt orimligt för mig. JAg försökte att lägga in punycode till min postfix men min mailklient "Mail" i MacOS x är helt oförmögen att omvandla.

Vet inte riktigt vad jag ska göra.

/g
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Gabrielp skrev:Jag försökte lägga till det och den lilla information som jag har fått ut av mitt googlande så är det upp till mailklienten att översätta punycode? Låter väldigt orimligt för mig. JAg försökte att lägga in punycode till min postfix men min mailklient "Mail" i MacOS x är helt oförmögen att omvandla.
Hur orimligt det än låter så är det så, det är en av anledningarna till att övergången till domäner med åäö går så dåligt. Ie6 kan t.ex. inte översätta fåntratt.se till xn--fntratt-s56w.se och samma sak gäller för mailklienter, men de har ännu långsammare att gå över. Den enda klienten jag är säker på att det funkar är kmail.

Kan tillägga att gmail vägrar skicka mail till internationella epostadresser. :/
Gabrielp

Inlägg av Gabrielp »

Då kanske jag får grusa mina försök att få mitt domännamn till epostadress. Detta börjar övergå min förmåga.

Tråkigt att det är så här! Trodde det var mera genomtänkt när de släppte åäö.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Gabrielp skrev:Då kanske jag får grusa mina försök att få mitt domännamn till epostadress. Detta börjar övergå min förmåga.

Tråkigt att det är så här! Trodde det var mera genomtänkt när de släppte åäö.
Åh, det är extremt välgenomtänkt med att låta folk använda "internationella tecken", det är bara det att folk fortfarande använder program som inte har lagt till en standard som är mer än tio år gammal än. Men det är bara att titta på hur lång tid det tog med dni i browsers (idn är så bra för phishing-attacker se http://en.wikipedia.org/wiki/IDN_homograph_attack för info) för att se problematiken.
Gabrielp

Inlägg av Gabrielp »

Hur ska man tackla det här problemet då?

Är det otroligt invecklat att kunna få postfix att förstå min adress? Jag vill ju kunna skicka mail från min domän.

Tacksam för mera tips! :P

/g
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Gabrielp skrev:Hur ska man tackla det här problemet då?

Är det otroligt invecklat att kunna få postfix att förstå min adress? Jag vill ju kunna skicka mail från min domän.
Alltså, den här punycode-adressen är din adress. Det är sedan upp till mjukvaran i klientmjukvaran (dvs mottagarens mailprogram, ditt egna mailprogram, din browser osv) att "översätta" den på ett snyggt sätt. Allt emellan (dvs din postfix, andra servrar som vill göra mx-uppslag osv) använder punykodsadressen.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Vill minnas att .SE skickar med doman.se på köpet om man registrerar domän.se, eller är jag fel ute?

/Micke
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

micke_nordin skrev:Vill minnas att .SE skickar med doman.se på köpet om man registrerar domän.se, eller är jag fel ute?

/Micke
Har jag aldrig varit med om iaf. För isf borde omvända också gälla...
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

KiviE skrev: Har jag aldrig varit med om iaf. För isf borde omvända också gälla...
Jag har varit med om det nämligen, fast i ett projekt där .SE var inblandat så vi kanske fick lite special.

/Micke
Gabrielp

Inlägg av Gabrielp »

Aha, nu förstår jag bättre.

Då är det alltså en tidsfråga om när program kommer kunna översätta punycode. Nu känns min lysande ide och fantatiska inköp av en svensk domän inte så lysande eller fantastik längre.

Tack för erat engagemang.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

micke_nordin skrev:Vill minnas att .SE skickar med doman.se på köpet om man registrerar domän.se, eller är jag fel ute?
Jag tror att somliga försäljare vägrar sälja domännamn med åäö om motsvarande aao redan är såld, t.ex. om rost.se är såld så säljer de inte röst.se. Men ingen jag har använt har varit snälla nog at slänga med rost.se om jag tagit röst.se.
Gabrielp skrev:Aha, nu förstår jag bättre.

Då är det alltså en tidsfråga om när program kommer kunna översätta punycode. Nu känns min lysande ide och fantatiska inköp av en svensk domän inte så lysande eller fantastik längre.

Tack för erat engagemang.
Jag tror nog att det är absolut fantastiskt fortfarande. Vad var planen?
Gabrielp

Inlägg av Gabrielp »

Min plan var att jag kunde använda mig av en svenskt domännamn som säger vad jag som företagare gör. För att det inte ska uppkomma några frågetecken eller tvivel på kvalitet så ville jag ha samma domän som mail-adress. Jag kunde inte tänka mig vad folk kunde missförstå när man skickar från en annan mail-adress.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Om du har världsförbättrare.se köp varldsforbattrare.se oxå ?
Gabrielp

Inlägg av Gabrielp »

Det kan jag ju göra. Och det är ju billigt men det är själva grejen med att nu har jag köpt en domän och vill använda den, och så kan jag inte! Det irriterar mig.
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

Gabrielp skrev:Det kan jag ju göra. Och det är ju billigt men det är själva grejen med att nu har jag köpt en domän och vill använda den, och så kan jag inte! Det irriterar mig.
Du kan ju använda den som webbadress. Det är som email som den inte är så bra. Är rätt vanligt att man har domäner med både åäö och utan och har utan som email. Ger ett seriöst intryck.
Gabrielp

Inlägg av Gabrielp »

Ja, det lutar ju åt att det är mitt ända alternativ. Får helt enkelt köra på det.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"