Vad ska jag söka för program och lägga till, vilka programm rekomenderar ni och vad är de till för något?
Jag får inte igång VLC är helt ny på kubuntu, hur får jag tag i synaptic package maanager som krävs? Har inte hittat någon bra länk var bara ett ställe med nedladdningar som såg vettig ut men där fanns massor av olika att välja på...
Adept
- CryingFreeman
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Adept
Alltså, när det kommer till Ubuntu/Kubuntu/Xubuntu så är det programinstallation från förråden (repositories) som gäller i första hand.
Till detta kan du använda antingen Pakethanteraren Synaptic (installera genom att klicka på:
synaptic) eller Adept.
VLC installerar du genom att klicka på den här
vlc
För övrigt är K Help Center ett bra ställe att börja på. Detta hittar du genom att klicka på K-menyn och välja Help (Hjälp)
Till detta kan du använda antingen Pakethanteraren Synaptic (installera genom att klicka på:

VLC installerar du genom att klicka på den här

För övrigt är K Help Center ett bra ställe att börja på. Detta hittar du genom att klicka på K-menyn och välja Help (Hjälp)
- allerixon
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
såg att man inte ska ha synaptic till kubuntu för ubuntu har adept istället... Tack så mkt ska fixa de imorn då jag inte orkar gå in mer på kubuntu idag, har de bara installerat på windows ftm
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Det finns två varianter av adept, adept installer och adept manager. Jag rekomenderar att köra adept manager, den hittar alla paket medans adept installer hittar bara program.
adept manager hittas under System. adept installer är den som ligger bland favoriterna.
Har du installerat firefox har du redan synaptic installerat
(om du inte aktivt har valt bort ubufox)
CryingFreeman: apt url:eller fungerar bara om man installerat ubufox (Ett paket som installeras med firefox i ubuntu, och ger lite extra funktionalitet). Ett paket som jag ogillar. Vad ska man med gnome-keyringmanager, synaptic och gconf2 till i kde? Alla kör faktiskt inte firefox... Under kde 4 kan man kalla firefox för fuglyfox
Det är inte helt lätt att få den snygg...
adept manager hittas under System. adept installer är den som ligger bland favoriterna.
Har du installerat firefox har du redan synaptic installerat

CryingFreeman: apt url:eller fungerar bara om man installerat ubufox (Ett paket som installeras med firefox i ubuntu, och ger lite extra funktionalitet). Ett paket som jag ogillar. Vad ska man med gnome-keyringmanager, synaptic och gconf2 till i kde? Alla kör faktiskt inte firefox... Under kde 4 kan man kalla firefox för fuglyfox

- CryingFreeman
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Trådskaparen angav i en annan tråd att h*n körde Firefox, därför körde jag med apt:url .. Men det klart, har h*n inte ubufox installerat så blir det inte så många barn gjorda.. 
Tack för tipset.

Tack för tipset.
Vid filmtittande kan jag också rekommendera XBMC
http://xbmc.org
http://xbmc.org