Uppgradera datorn[Löst]
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Uppgradera datorn
Ström är min första tanke också... Dom där korten vill väl gärna ha ström direkt från aggregatet med egen koppling - alltså samma sort som man hade i IDE-diskarna...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Jag syftade dock på strömförsörjningen till kortet, det lär väl vara dubbla anslutningar antar jag?AntonPetts skrev:Ingen överhuvudtaget, ingen BIOS-splash osv. Verkar inte ha kontakt med skärmen...Hund skrev:Får du ingen bild i huvudtaget eller bara i Ubuntu?AntonPetts skrev:Nu köpte jag en Geforce 9800GTX+ men det vill inte funka
Jag får inte upp någonting alls på skärmen, vad är det som kan vara fel?
Fläktarna snurrar och jag hör att hårddisken startar operativet, allt fungerar med det gamla kortet.dmz skrev: Snurrar fläktarna? Har du ström till kortet? Kopplat allt rätt?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
- AntonPetts
- Kontakt:
Och jag hade precis börjat drickadmz skrev: Jag syftade dock på strömförsörjningen till kortet, det lär väl vara dubbla anslutningar antar jag?

Men visst, det går två st pci-e sladdar från nätdelen
Mina teman: iod Suite, SimplyGrey
Tror inte att det spelar någon roll, men har du kopplat DVI-kontakten till DVI0 eller DVI1 på kortet? Kanske värt att testa, om inte annat. Annars kanske du måste avaktivera eventuella grafikchip i BIOS?AntonPetts skrev:Och jag hade precis börjat drickadmz skrev: Jag syftade dock på strömförsörjningen till kortet, det lär väl vara dubbla anslutningar antar jag?
Men visst, det går två st pci-e sladdar från nätdelen
- AntonPetts
- Kontakt:
Har testat att byta plats på kontakten, hjälpte intedmz skrev:Tror inte att det spelar någon roll, men har du kopplat DVI-kontakten till DVI0 eller DVI1 på kortet? Kanske värt att testa, om inte annat. Annars kanske du måste avaktivera eventuella grafikchip i BIOS?

Ska kolla i BIOS...
EDIT: några ändringar i BIOS hjälpte inte. Kan det bero på nätaggregatet?
Mja, mitt 8800GTX kräver minst 550W, men om kortet som du säger verkligen snurrar igång borde det ju inte vara det.. Vad har du för effekt på det?AntonPetts skrev:Har testat att byta plats på kontakten, hjälpte intedmz skrev:Tror inte att det spelar någon roll, men har du kopplat DVI-kontakten till DVI0 eller DVI1 på kortet? Kanske värt att testa, om inte annat. Annars kanske du måste avaktivera eventuella grafikchip i BIOS?.
Ska kolla i BIOS...
EDIT: några ändringar i BIOS hjälpte inte. Kan det bero på nätaggregatet?
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Blir det ingen bild alls är kortet säkert paj,
Köpte ett 8800GT för ett par veckor sedan,,,höll på precis som du, flashade bios och grejade
till sist åkte jag tillbaka med kortet,,,och det funkade inte fast det var helt nytt.
Ingen bild,,,trasigt kort,,,,att spänningsaggregat ska vara för klent påverkar bara 3d körning.
Köpte ett 8800GT för ett par veckor sedan,,,höll på precis som du, flashade bios och grejade
till sist åkte jag tillbaka med kortet,,,och det funkade inte fast det var helt nytt.
Ingen bild,,,trasigt kort,,,,att spänningsaggregat ska vara för klent påverkar bara 3d körning.
- AntonPetts
- Kontakt:
Mitt ligger pa 630wdmz skrev: Mja, mitt 8800GTX kräver minst 550W, men om kortet som du säger verkligen snurrar igång borde det ju inte vara det.. Vad har du för effekt på det?

Ska gå tillbaka till netonnet och se vad dem säger...
- AntonPetts
- Kontakt:
Ok, bytte kortet och nu fungerar det
.
Men jag har lite problem med att spelen laggar fast en hel del (bilden fastnar, ljudet loopar), normalt så ligger jag på runt 300FPS.
Har inte kollat om det bara händer i windows...

Men jag har lite problem med att spelen laggar fast en hel del (bilden fastnar, ljudet loopar), normalt så ligger jag på runt 300FPS.
Ptja, jag hade liknande problem med GTA IV, med installerade om drivrutinerna till kortet, och det blev lite bättre. Möjligen bör jag installera om själva spelet också, men har inte orkat. Vissa säger att man till och med "bör" installera om själva operativet, men övriga spel (crysis, far cry2 etc) flyter på hur fint som helst.AntonPetts skrev:Ok, bytte kortet och nu fungerar det.
- AntonPetts
- Kontakt:
Fixade mitt problem, hade gjort några missar i nvidia-inställningarna (vsynk-relaterat). Nu när det är åtgärdat så flyter allt på hur bra som helstdmz skrev:Ptja, jag hade liknande problem med GTA IV, med installerade om drivrutinerna till kortet, och det blev lite bättre. Möjligen bör jag installera om själva spelet också, men har inte orkat. Vissa säger att man till och med "bör" installera om själva operativet, men övriga spel (crysis, far cry2 etc) flyter på hur fint som helst.AntonPetts skrev:Ok, bytte kortet och nu fungerar det.

Re: Uppgradera datorn[Löst]
Sitter på ett 4870 och det funkar bra mycket bättre än när jag körde med ett nVidia kort (7000 serien).
Allt funkar kalas med de proprietära drivrutinerna men som Hund säger är det problem med Compiz och film samtidigt. Detta kan man temporärt fixa i väntan på DRI2.
http://www.ubuntuforeningen.se/joomla/v ... ewpost/129
Allt funkar kalas med de proprietära drivrutinerna men som Hund säger är det problem med Compiz och film samtidigt. Detta kan man temporärt fixa i väntan på DRI2.
http://www.ubuntuforeningen.se/joomla/v ... ewpost/129