Kubuntu låser sig vid start från cd

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
allerixon
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Kubuntu låser sig vid start från cd

Inlägg av allerixon »

Mitt kubuntu låser sig när det startas från cdn kommer upp följande bild http://www.freewebs.com/clan4nwg/ (se länken). efter att jag klickat på testa kubuntu i startmenyn och den blåa mätaren gått fram och tillbaka ett tag får jag upp en svart bakggrund med texten loading pls wait, sedan kommer det på bilden upp å efter ett tag när de skrivit färdigt händer inget på jättelänge så jag har fått starta om. händer samma sak när jag felsöker cdn

det sista som står innan cd låser sig är [374.034264] Buffer I/O error on device sr0,logical block 179094 väntade drygt en timme sedan stängde jag ner.
MVH
Allerixon

Bild
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Kubuntu låser sig vid start från cd

Inlägg av Cadryc »

Hmm, kan det vara fel på CDn? Har du testat den med menyalternativet "Kontrollera skiva efter fel" (eller nåt liknande står det) Allmänt så säger man att det är bäst att bränna på så låg hastighet som möjligt.

Annars kan du testa att i menyn trycka F4 och välja Grafiksäkert läge, eller tryck F6 och skriv in acpi=off
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
allerixon

Inlägg av allerixon »

händer samma sak när jag felsöker cdn skrev jag, menade "kontrollera skiva efter fel" det kan inte vara någon del som den fastnar på? för den startar väl upp på samma sätt fast den inte ska fastna? kan de vara fel på läsaren? Tyvärr har jag inga fler skivor strl 700. men ska testa om ett par dagar.
MVH
Allerixon

Bild
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

allerixon skrev:händer samma sak när jag felsöker cdn skrev jag, menade "kontrollera skiva efter fel" det kan inte vara någon del som den fastnar på? för den startar väl upp på samma sätt fast den inte ska fastna? kan de vara fel på läsaren? Tyvärr har jag inga fler skivor strl 700. men ska testa om ett par dagar.
Sorry, såg missade att du skrev det.

Det är inte dumt att köra en rengöringsskiva i CD-enheten heller, det kan hjälpa.

Om datorn kan boota från USBminne kan man även fixa iordning ett LiveUSB

Användarvisningsbild
allerixon

Inlägg av allerixon »

ok men testar å installera på windows med wubi och isofilen. funkar det då så är de väl atagligen fel på skivan. och därför detta inte heller funkar
MVH
Allerixon

Bild
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Wubi kan man även ladda ner från nätet
http://wubi-installer.org/

Det är en liten exe-fil som man kör, sen så laddar den ner Ubuntu från nätet under installationen.

Användarvisningsbild
allerixon

Inlägg av allerixon »

körde med wubi å de fungerade, lite andra problem som t,ex språk å så men kan de ha å göra med att man installerat windows, de ser ju inte likadant ut under installationen
MVH
Allerixon

Bild
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Gå till System → Administration → Språkstöd (eller motsvarande på engelska) så kommer den nog att säga att fullständigt språkstöd inte är installerat och erbjuda sig fixa det. Annars så se till att Svenska är förvalt och installerat.

Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"