När jag nyligen, tror det var ca en månad sen, körde igång Ubuntu fanns det en massa uppdateringar, som jag installerade. Fick då ett felmeddelande om ”repositories” vill jag minnas.
Hur som helst, när jag nu försökte installera 8.10 från en nerladdad CD fick jag upp samma, tror jag, ” repositories”-fel.
Har kollat runt på forumet och ser att jag måste göra successiva uppgraderingar. Då kommer jag till haken: kan inte uppgradera från 7.04 till 7.10 för att därifrån komma vidare till 8.04 och slutligen 8.10.
Uppdateringhanteraren säger: ”Your system is up-to-date. New distribution release 7.10 is available”.
När jag väljer ”upgrade” går det bra till en början, sen avbryts uppgraderingen och följande visas:
”Fel under uppdatering
Ett problem inträffade under uppdateringen. Detta beror oftast på någon form av nätverksproblem, var god kontrollera din nätverksanslutning och försök igen.
Failed to fetch http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu/dis ... ackages.gz 404 Not Found [IP: 130.239.18.137 80]” plus ytterligare åtta liknande länkar.
Om jag istället väljer ”Check” i Uppdateringhanteraren, får jag följande felmeddelande:
”Could not download all repository indexes
The repository might be no longer available or could not be contacted because of network problems. If available an older version of the failed index will be used. Otherwise the repository will be ignored. Check your network connection and the correct writing of the repository address in the preferences”.
Sen följer samma nio länkar som i förra felmeddelandet. I detta läge hänger sig dessutom Uppdateringhanteraren
Min fråga: Hur gör jag på enklaste och säkraste sättet för att installera Ubuntu 8.10?
7.04 fungerar fortfarande.
Poängterar att jag är novis på Linux och ingen fantom på Windows heller.

Boog