Installationsproblem med Lenovo Thinkpad

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Maxim
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Installationsproblem med Lenovo Thinkpad

Inlägg av Maxim »

Åh det var precis en sån sida jag har letat efter  ;D
Min Thinkpad T60 går inte bra efter jag har lagt in Gutsy den fryser hela tiden
men med fiesty gick den bra..  :-[ blir till o följa länken i kväll o prova om jag får till den  :D

Delad från http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=113&t=19315 -- m!rage
Användarvisningsbild
8301

SV: För dig som har en IBM/Lenovo Thinkpad!

Inlägg av 8301 »

Tackar.

Sitter på en t40 allt utom tv out fungerar kanske man kan hitta en lösning här :)
Det är mänskligt att fela. För att göra riktigt stora fel krävs en dator.
Bill Vaughan
2GooD

Inlägg av 2GooD »

Maxim skrev: Åh det var precis en sån sida jag har letat efter  ;D
Min Thinkpad T60 går inte bra efter jag har lagt in Gutsy den fryser hela tiden
men med fiesty gick den bra..  :-[ blir till o följa länken i kväll o prova om jag får till den  :D
Det är nog fglrx-drivrutinens fel, om du använder den. Se https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/121653
Jag har löst det genom att köra en Feisty-kärna i Gutsy.
\David
Maxim
Kontakt:

Inlägg av Maxim »

Ok du får gärna berätta hur man gör det.
Maxim
Kontakt:

Inlägg av Maxim »

Hej nja jag kör med en snik modell av T60 som har intels grafikkort ( det mesta är intel i den och gick bra i 7.04á så jag fattar inte vad som kan hända om jag byter till 7.10 den mot ati eller hur jag ska göra för att ev byta ut kärnan mot en från 7,04. det står på wikin bara om ati drivare?? inte intels. kan någon ge mig tips.. jag börjar sakna min bärbara nu. var så nåjd först när den hitta allt i den men sen fryser allt... finns det loggar som jag kan visa för om ni ser något som är galet i den? jag här tyvärr väldigt mycket ny nybörjare än.. men är grymt tacksam för en extra hjälp jag kan få här.. :-[

sorry om jag dumpar tråden lite

//Lasse 
2GooD

Inlägg av 2GooD »

Maxim skrev: Ok du får gärna berätta hur man gör det.
Eftersom jag uppgraderade från Feisty så har jag inte gjort mer än kopierat in raderna för den nyaste Feisty-kärnan ovanför alla Gutsy-kärnor i /boot/grub/menu.lst

Detta borde funka om man har en ny installation av Gutsty: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... mments/110
Maxim
Kontakt:

Inlägg av Maxim »

2GooD skrev:
Eftersom jag uppgraderade från Feisty så har jag inte gjort mer än kopierat in raderna för den nyaste Feisty-kärnan ovanför alla Gutsy-kärnor i /boot/grub/menu.lst

Detta borde funka om man har en ny installation av Gutsty: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... mments/110
Tack men det gäller väl bara om man har ett Ati kretsar (grafik kort) i den eller funkar det med Intels (grafik kort) kretsar oxå?
Jag har tyvärr bara Intels grafik kort i min
2GooD

Inlägg av 2GooD »

Maxim skrev:
2GooD skrev:

Tack men det gäller väl bara om man har ett Ati kretsar (grafik kort) i den eller funkar det med Intels (grafik kort) kretsar oxå?
Jag har tyvärr bara Intels grafik kort i min
Aha, glöm allt jag sagt :-)
onico

Re: För dig som har en IBM/Lenovo Thinkpad!

Inlägg av onico »

Tackar för länken, många bra tips.
Sugen att testa ubuntu på en T61p från jobbet, får dock inte röra eller påverka boot & installationen på den med dess krypto etc.
Har där en extra 2.5 hårddisk på G samt en förhoppningsvis passande adapter.
LENOVO THINKPAD 2ND HDD ADAPTER FÖR ULTRABAY SLIM
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010097935

Får hoppas det passar, men vad tror ni är bäst.
Försöka installera ubuntu till hårddisk i Ultrabay eller byta plats med interna och flytta krypto/Winxp disken till ultrabay ?
inser att själva installationen blir lite som hönan och ägget då CD mediaspelaren sitter i Ultrabay.

eventuellt kan jag kanske låna en exter USB-CD-Rom spelare för att underlätta.

Installera man först och sedan flyttar plats till ultrabay kanske blir knepigt mounta ?
Någon med erfarenhet att köra med extradisk i ultrabay ?
skogsmulle101

Inlägg av skogsmulle101 »

TAckar! jättebra!
shwan
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av shwan »

onico skrev: Installera man först och sedan flyttar plats till ultrabay kanske blir knepigt mounta ?
Någon med erfarenhet att köra med extradisk i ultrabay ?
kanske du behöver bara se till att grubb fixar det på rätt sätt , den mountar typ systemmet så det ska inte vara något problem att flytta disken jag har gjort sådant i min stationära dock, jag tycker att ultrabay är För dyrt för att vara en alternativ för mig .
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Bra Pinky! :) Sitter själv på T61. Har klämt in Ubuntu mellan XP och service. Använder egentligen inte XP, men har den fortfarande kvar. En del saker är jag lite missnöjd med, men det mesta funkar utmärkt.
kanis

Inlägg av kanis »

jag har ett mus-problem som jag skulle behöva hjälp att lösa..
datorn är en bärbar IBM thinkpad r40.

musen hackar när man för den över skärmen. inte alltid men väldigt ofta. det är väldigt störigt, särskilt när man t ex går in i menyer osv.
jag kör en mus från Logitech. den heter rx300.. inget trådlöst utan en kabel som kopplas in via usb.
datorn är en bärbar IBM thinkpad r40.

läste nån annan forumtråd för ett tag sedan angående samma problem. där diskuterades med en annan kille om att det skulle vara grafikrelaterat men jag tror att slutsatsen blev att det var det var för klen hårdvara på något sätt. jag kan tyvärr inte utveckla det mer då jag inte längre hittar tråden trots massivt utnyttjande av Mr Google.

jag har testat att köpa en ny mus men felet kvarstod tyvärr.

jag undrar helt enkelt om någon känner igen felet och kan ge mig någon ledtråd om hur jag kan lösa det?
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Du hittar inget som kan hjälpa dig under System - Inställningar - Mus?
kanis

Inlägg av kanis »

nej, jag kan inte hitta något där. jag har kikat där flera gånger.. tyvärr var det inte så enkelt.

som jag skrev tidigare så tror jag att det är hårdvarurelaterat, alltså fel på musen, men det funkade inte att köpa ny mus.

jag kan tänka mig att köpa en ny till, OM jag är helt säker på att den fungerar..

fler tips?
Bromar
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Bromar »

Tjenare har ett litet inlägg att göra, är ny med Ubuntu och kör 8,10 på min T61 thinkpad och saknar välldigt mycket scrollen mitt knappen som ej vill fungera :(
Som sakt är nybörjare o har inte riktigt så stor koll på terminal programering :) så om någon kan hjälpa mig lite lätt så skulle jag bli glad som fan !!!
Mvh Bromar
TurboMecca
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av TurboMecca »

Bromar skrev:Tjenare har ett litet inlägg att göra, är ny med Ubuntu och kör 8,10 på min T61 thinkpad och saknar välldigt mycket scrollen mitt knappen som ej vill fungera :(
Som sakt är nybörjare o har inte riktigt så stor koll på terminal programering :) så om någon kan hjälpa mig lite lätt så skulle jag bli glad som fan !!!
Mvh Bromar
Denna variant kan fungera, iofs från T400 men det är troligtvis samma hårdvara det handlar om:
http://www.thinkwiki.org/wiki/Install_U ... Trackpoint
Lenovo Thinkpad T400: Intel® Core™ 2 Duo Processor P8600 (2.40Ghz, 3MB, 1066MHz), 4GB 1066 MHz DDR3, 256 MB ATI® Radeon™ HD 3470/Intel GMA 4500MHD, 320 GB, Intel WiFi Link 5300/WWAN, 14,1-tums LED WXGA+ (1 440 x 900)
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"