Ansluten till nätverket men inte internet

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Victor
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Ansluten till nätverket men inte internet

Inlägg av Victor »

Hej!

Skulle installera ubuntu på min mors dator. LiveCDn fungerade utmärkt och internet fanns men nu när jag installerat fungerar inte internet. Den är ansluten till det trådade nätet men internet fungerar helt enkelt inte. Jag har två stycken nätverkskort ikopplade, ett som var med datorn och ett till som är trådlöst.

Datorn är en Dell Optiplex 170L och nätverkskorten är:

Intel Corporation 82562EZ 10/100 Ethernet Controller (rev 02)
Marvell Technology Group Ltd. 88w8335 [Libertas] 802.11b/g Wireless (rev 03)

Jag vet att internet fungerar då jag sitter med min laptop på samma nät. Jag har startat om routern. Kernel Driver in use: e100, modules: e100 och eepro100.

Jag vet inte mer vad information som skulle behövas! Skulle verkligen uppskatta om jag löste detta ikväll.. Åker nämligen hem till mig imorgon så det vore bra med en fungerande dator tills dess :)

edit: kan pinga mig själv men när jag försöker pinga tex google.com så står den bara still ett bra tag och sen skriver ut "ping: unknown host google.com".

tack på förhand
// So long, and thank you for all the fish

"Your Ubuntu User number is # 10448"
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Ansluten till nätverket men inte internet

Inlägg av Cadryc »

Kan det ha blivit nån skum spontan proxyinställning kanske? System → Inställnigar → Nätverksproxyservrar
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
Victor

Inlägg av Victor »

Hmm.. Skulle kunna vara så men det är samma problem nu med livecdn.. :S Dessutom testar jag andra livecds såsom opensuse och fedora och just nu Ubuntu 7.06 herd 5.. Inget fungerar nu så jag börjar tro att det har med routern att göra.

Jag har haft liknande problem med bland annat min laptop. Tidigare körde jag dualboot windows xp/vista och ubuntu och när jag bestämde mig för att installera om och utnyttja hela disken till bara ubuntu så fungerade inte internet heller.. Jag kommer inte riktigt ihåg vad jag gjorde då men jag tror jag testade en annan livecd och sen testa med ubuntu igen och då fungerade det :S

Edit: har för övrigt kollat i bios så att nätverkskortet är igångsatt.

Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Om du hoppar över routern då? Koppla datorn direkt i modemet. Om din ISP är sådär jobbiga och låser på macadress så kan man ju ändra nätverkskortets macadress utåt, i Intrepid högerklicka på nätverksikonen → Redigera anslutningar och ta Egenskaper på en anslutning.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
Victor

Inlägg av Victor »

Router och modem i ett...

Prövar att ta ur det ena nätverkskortet så jag bara har ett och testar att installera om helt enkelt.. Får se om det blir någon skillnad.

Användarvisningsbild
Victor

Inlägg av Victor »

Ingen skillnad att ta ur ena nätverkskortet... Hjälp ?

Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Victor skrev:edit: kan pinga mig själv men när jag försöker pinga tex google.com så står den bara still ett bra tag och sen skriver ut "ping: unknown host google.com".
Ska jag tolka det som att du kan pinga med IP-adresser men inte med namn?
Om du körde ping google.com och misslyckades så kan det vara resolvern som är problemet. Testa med IP-adress dvs ping 69.41.185.195. Funkar den så är det resolvern som spökar.

Resolverns config finns lagrad i /etc/resolv.conf. Ett tips är att jämföra hennes och din eftersom det funkar för dig. Du bör ha IP-adresserna till DNS:erna konfade där som nameserver xxx.xxx.xxx.xxx alternativt till routern om den har DNS:adresserna. Själv pekar min resolver mot routern.

Annars kan det vara standardvägen, dvs routerns adress, som saknas/är fel. Kolla under Anslutningsinfo genom att högerklicka på Nätverksikonen i panelen.
Användarvisningsbild
Victor

Inlägg av Victor »

Precis, tänkte också att det skulle kunna vara något sådant så jag testade även ett ip till en av googles server. Jag fick "Destination Host Unreachable".. Men ska testa det du skrivit imorgon. Tack.

Edit. testade nu. De ser någorlunda identiska ut. De har samma nameservrar dock i annan ordning. Resten ser likadant ut. Jag pingade det ip du gav mig och det funkar! Helt plötsligt hoppade allt igång :S Kan pinga google.se och surfa genom firefox! Helt knäppt... Visserligen hade jag startat om routern ett otal gånger då det var lite problem med hastigheten så förmodligen var det något skit där..

Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Skönt att det löste sig så du kommer hem nån gång ;D

Antagligen var det standardvägen (default gateway) som spökade. Hennes dator är konfigurerad med dhcp (standard) och nåt strulade så att datorn antagligen inte fick nån gateway-adress från routern. Man kan också köra kommandot route för att kolla det om problemet dyker upp igen. Isf kan man konfigurera gateway mm manuellt via nätverksikonen och redigera anslutningar.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"