Formatera Partitioner [LÖST]
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Formatera Partitioner [LÖST]
Jag har installerat Windows Vista och ubuntu 8.10 och jag vill skapa 2 st ntsf partitioner av resten på hårddisken, som jag sedan ska använda till material på datorn.
Jag använder mig av programmet Gparted och när jag försöker skapa så säger programmet att det inte går.
Texten är: Det går inte att skapa mer än 4 st primärpartitioner.
Jag vet att Gparted inte kan formatera till ntfs men jag vill bara skapa partitionerna så att jag kan formatera dom via Windows Vista senare.
jag skulle behöva hjälp att skapa partitioner och gärna att få det till NTFS i Ubuntu.
Jag använder mig av programmet Gparted och när jag försöker skapa så säger programmet att det inte går.
Texten är: Det går inte att skapa mer än 4 st primärpartitioner.
Jag vet att Gparted inte kan formatera till ntfs men jag vill bara skapa partitionerna så att jag kan formatera dom via Windows Vista senare.
jag skulle behöva hjälp att skapa partitioner och gärna att få det till NTFS i Ubuntu.
Senast redigerad av 1 jocke2002, redigerad totalt 15 gånger.
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Re: Formatera Partitioner
Så som jag förstod dig har du 2 st partitioner för nuvarande: En med wintendon och en med buntun.
1. Dessa upptar antagligen 100% av din HD. För att skapa nya partitioner måste du, om du inte redan har gjort det, ändra om storleken på en eller båda av dem, allt beroende på hur stora du vill att de nya partitionerna ska vara. Det kan vara en tidsmödosam process men låter sig göras i gParted. Gör dock en backup av allt som är viktigt innan du sätter igång med det. Efter att du gjort det kommer gParted visa det tomma utrymmet "hängande i luften" som icke-allokerat tomt utrymme, har för mig det kommer vara grått eller liknande i programmet. Detta nya tomma utrymme markerar du sedan för att skapa en ny partition.
2. Du ska nu skapa en utökad partition. Alltså inte en vanlig. Det meddelandet du får är helt korrekt. Du kan inte ha mer än x st primära. För att kringgå det skapar du en "meta partition", alltså en som kallas för uttökad (extended). När du gjort det kommer du sedan, på den, skapa 2 st, de 2 du vill ha, så som du vill ha dem.
1. Dessa upptar antagligen 100% av din HD. För att skapa nya partitioner måste du, om du inte redan har gjort det, ändra om storleken på en eller båda av dem, allt beroende på hur stora du vill att de nya partitionerna ska vara. Det kan vara en tidsmödosam process men låter sig göras i gParted. Gör dock en backup av allt som är viktigt innan du sätter igång med det. Efter att du gjort det kommer gParted visa det tomma utrymmet "hängande i luften" som icke-allokerat tomt utrymme, har för mig det kommer vara grått eller liknande i programmet. Detta nya tomma utrymme markerar du sedan för att skapa en ny partition.
2. Du ska nu skapa en utökad partition. Alltså inte en vanlig. Det meddelandet du får är helt korrekt. Du kan inte ha mer än x st primära. För att kringgå det skapar du en "meta partition", alltså en som kallas för uttökad (extended). När du gjort det kommer du sedan, på den, skapa 2 st, de 2 du vill ha, så som du vill ha dem.
Välkommen
Orsaken är att man bara kan ha max fyra primära partitioner på en hårddisk.
Förhoppningsvis är en av de primära partitionerna en utökad (extended) partition där t.ex swap brukar ligga. Då kan du göra den utökade partitionen större och stoppa in dina nya (logiska) partitioner där. Om du behöver mer hjälp så lägg ut resultatet av kommandot sudo fdisk -l här så ser vi vad som behöver göras.

Orsaken är att man bara kan ha max fyra primära partitioner på en hårddisk.
Förhoppningsvis är en av de primära partitionerna en utökad (extended) partition där t.ex swap brukar ligga. Då kan du göra den utökade partitionen större och stoppa in dina nya (logiska) partitioner där. Om du behöver mer hjälp så lägg ut resultatet av kommandot sudo fdisk -l här så ser vi vad som behöver göras.
såhär står det på terminalen:
charles@charles:~$ sudo fdisk -l
[sudo] password for charles:
Sorry, try again
Disk /dev/sda: 320,0 GB, 320072933376 byte
255 huvuden, 63 sektorer/spår, 38913 cylindrar
Enheter = cylindrar av 16065 · 512 = 8225280 byte
Diskidentifierare: 0x29401f99
Enhet Start Början Slut Block Id System
/dev/sda1 1 1306 10490413+ 27 Okänd
/dev/sda2 * 1307 7385 48828125 7 HPFS/NTFS
/dev/sda3 7386 9209 14651280 83 Linux
/dev/sda4 38451 38914 3713024 12 Compaq-diagnostik
Det stämmer inte överens med Gparted bilden över hårddisken och vad "fdisk -l" visar.
Jag vill att den stora outnyttjade partitionen ska bli först en 15gb ntfs och en 200gb ntfs.

charles@charles:~$ sudo fdisk -l
Sorry, try again
Disk /dev/sda: 320,0 GB, 320072933376 byte
255 huvuden, 63 sektorer/spår, 38913 cylindrar
Enheter = cylindrar av 16065 · 512 = 8225280 byte
Diskidentifierare: 0x29401f99
Enhet Start Början Slut Block Id System
/dev/sda1 1 1306 10490413+ 27 Okänd
/dev/sda2 * 1307 7385 48828125 7 HPFS/NTFS
/dev/sda3 7386 9209 14651280 83 Linux
/dev/sda4 38451 38914 3713024 12 Compaq-diagnostik
Det stämmer inte överens med Gparted bilden över hårddisken och vad "fdisk -l" visar.
Jag vill att den stora outnyttjade partitionen ska bli först en 15gb ntfs och en 200gb ntfs.

- Bilagor
-
- gparted.png (92.56 KiB) Visad 3455 gånger
Det här är lite klurigare då du redan har fyra primära partitioner.
/dev/sda1 är troligen en Recoverypartition
/dev/sda2 är din Windows
/dev/sda3 är din Ubuntu
/dev/sda4 är Compaq utilities
De partitionerna belägger bara ca 25% av din disk så 75% är inte använt!
Tar du bort sda1 så kan du inte återställa ditt Windows och du har antagligen ingen skiva.
Tar du bort sda4 så har du inte tillgång till Compaq diagostik, men so what
Windows på /dev/sda2 kan du inte göra nåt åt så en möjlighet att komma runt detta är att istället installera om Ubuntu på en utökad partition med det jobb det kan innebära för dig.
Men valet är ditt, tar du bort sda1 så finns ingen återvändo om Windows skulle krascha och du behöver installera om det. En möjlighet är att du tar en backup på Windows, har för mig att det finns en sån funktion där man dumpar på cd-skivor, annars återstår tyvärr bara att installera om Ubuntu som jag nämnde ovan.
Partitionssystemet fungerar så här:
- man kan ha max fyra primära partitioner på en hårddisk
- man kan byta ut en av de fyra till att vara en utökad (extended) partition
- en utökad partition kan innehålla 15 eller 63 logiska partitioner
För vissa system gäller 15 för andra 63 logiska partitioner. Lite osäker på vad som gäller för Ubuntu men har fått den uppfattningen att den klarar 15 logiska partitioner. Så det innebär isf att du kan ha totalt 3+15= 18 partitioner på en och samma disk förutsatt att du har en utökad partition.
Sist men inte minst så önskar jag dig en Gott Nytt År
/dev/sda1 är troligen en Recoverypartition
/dev/sda2 är din Windows
/dev/sda3 är din Ubuntu
/dev/sda4 är Compaq utilities
De partitionerna belägger bara ca 25% av din disk så 75% är inte använt!
Tar du bort sda1 så kan du inte återställa ditt Windows och du har antagligen ingen skiva.
Tar du bort sda4 så har du inte tillgång till Compaq diagostik, men so what

Windows på /dev/sda2 kan du inte göra nåt åt så en möjlighet att komma runt detta är att istället installera om Ubuntu på en utökad partition med det jobb det kan innebära för dig.
Men valet är ditt, tar du bort sda1 så finns ingen återvändo om Windows skulle krascha och du behöver installera om det. En möjlighet är att du tar en backup på Windows, har för mig att det finns en sån funktion där man dumpar på cd-skivor, annars återstår tyvärr bara att installera om Ubuntu som jag nämnde ovan.
Partitionssystemet fungerar så här:
- man kan ha max fyra primära partitioner på en hårddisk
- man kan byta ut en av de fyra till att vara en utökad (extended) partition
- en utökad partition kan innehålla 15 eller 63 logiska partitioner
För vissa system gäller 15 för andra 63 logiska partitioner. Lite osäker på vad som gäller för Ubuntu men har fått den uppfattningen att den klarar 15 logiska partitioner. Så det innebär isf att du kan ha totalt 3+15= 18 partitioner på en och samma disk förutsatt att du har en utökad partition.
Sist men inte minst så önskar jag dig en Gott Nytt År

Ok men compaq diagnostig vad är det för något då? Kan det fylla någon viktig funktion?
Annars så tar jag och installerar om ubuntu på en utökad patrition men hur gör jag det?
Ska jag ta och sätta alla 75% av hårddisken som jag inte användet plus dom 15gb som jag har ubuntu nu på till en jättestor ubuntu partition?
Gott nytt år på på dig med!!
Annars så tar jag och installerar om ubuntu på en utökad patrition men hur gör jag det?
Ska jag ta och sätta alla 75% av hårddisken som jag inte användet plus dom 15gb som jag har ubuntu nu på till en jättestor ubuntu partition?
Gott nytt år på på dig med!!

Vet ärligt talat inte om det skapar några problem.jocke2002 skrev:Ok men compaq diagnostig vad är det för något då? Kan det fylla någon viktig funktion?
Det enklaste sättet är nog att först förbereda partitioneringen med partitionsredigeraren (GParted) när du startar upp din LiveCD.jocke2002 skrev:Annars så tar jag och installerar om ubuntu på en utökad patrition men hur gör jag det?
- ta bort din ubuntu-partition (sda3), du känner igen den på filsystemet ext3
- skapa en utökad partition på hela det lediga utrymmet på disken
En utökad partition är endast en behållare av logiska partitioner så nu behöver du skapa partitionerna.
- skapa en logisk ext3-partition för systemet (/) på t.ex 10GB
- skapa en logisk ext3-partition för home (/home) på t.ex 50GB
- skapa en logisk swap-partition för swap på t.ex 1-2GB
- skapa din/dina logiska ntfs-partitioner
Hur stor du vill att /home ska vara bestämmer du själv. Den är att jämföra med windows "Document and settings" dvs innehåller alla dina egna dokument och filer (Dokument, Bilder, Video, etc) plus lokala konfigurationer för alla program. Fördelen med att ha en separat /home är att du då kan installera om systempartitionen utifall nåt skulle gå snett och du då har dina dokument och filer kvar i /home plus eventuella programkonfigurationer du gjort. Vill du ha ett annat linux filsystem än ext3 så är det ok, ext3 är default. Om du har en laptop och vill kunna stänga ner i Viloläge så behöver du en swap som är minst lika stor som ditt ram-minne, helst lite större.
När du är klar med partitioneringen så installerar du om Ubuntu och väljer manuell konfiguration
- sätt monteringspunkten / för din systempartition
- sätt monteringspunkten /home för din home-partition
- sätt swap för din swap-partition
Har du också valt nya ntfs-partioner så passa på att lägga in dem här också.
- sätt monteringspunkten /media/namn1 för din första ntfs-partition
- sätt monteringspunkten /media/namn2 för din ev. andra ntfs-partition, osv
där du väljer lämpliga enkla namn för namn1 och namn2
Hoppas att jag fått med allt nu och att det blev rätt.
Sen ska det bara vara att tuta och köra.
I så fall räcker det med att du utökar storleken på den nuvarande primära ubuntu-partitionen. Det gör med partitionredigeraren via en LiveCD. Men då överger du möjligheten att skapa ntfs-partitioner på disken.jocke2002 skrev:Ska jag ta och sätta alla 75% av hårddisken som jag inte användet plus dom 15gb som jag har ubuntu nu på till en jättestor ubuntu partition?
Jag har börjat köra nu!
Jag tog inte bort compaq partitionen med risk för att det kan vara någontong som ska användas vid service av acer!
Jag tog bort ubuntu partitionen och gjorde en ny på hela utrymmet som var kvar.
Den blev nu sda3 och sen så ska man skapa logiska underpartitioner på den som ska vara uppdelade i "system" och "home" för jag behöver ingen swap kommer inte använda vilo-läget.
jag får se hur det går
Jag tog inte bort compaq partitionen med risk för att det kan vara någontong som ska användas vid service av acer!
Jag tog bort ubuntu partitionen och gjorde en ny på hela utrymmet som var kvar.
Den blev nu sda3 och sen så ska man skapa logiska underpartitioner på den som ska vara uppdelade i "system" och "home" för jag behöver ingen swap kommer inte använda vilo-läget.
jag får se hur det går

-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Såvida du inte har enorma mängder ram (och kör 64 versionen av ubuntu för att kunna nyttja all den ram) så bör du ha en swap eftersom swapen används vid fler tillfällen än själva viloläget. Läs t.ex.detta.jocke2002 skrev:Den blev nu sda3 och sen så ska man skapa logiska underpartitioner på den som ska vara uppdelade i "system" och "home" för jag behöver ingen swap kommer inte använda vilo-läget.
- BadOmen
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
jocke2002 du säger i ditt första inlägg att gparted inte kan formatera till ntfs men det går att göra i fall man installerar programmet ntfsprogs. Då får du valmöjligheten att formatera till ntfs i gparted 

Betygsätt din Hårdvara och underlätta inköp av ny för andra:http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=138
Ubuntu-se forsknings team, här.
Min Ubuntu blogg som funkar som en stor post-it lapp för mig http://attminnas.blogspot.com/
Min Ubuntu blogg som funkar som en stor post-it lapp för mig http://attminnas.blogspot.com/
ok jag har 4gb ram på den bärbara och jag kör 64 versionen behöver jag ändå en swap partition tycker du?eyerouge skrev:Såvida du inte har enorma mängder ram (och kör 64 versionen av ubuntu för att kunna nyttja all den ram) så bör du ha en swap eftersom swapen används vid fler tillfällen än själva viloläget. Läs t.ex.detta.jocke2002 skrev:Den blev nu sda3 och sen så ska man skapa logiska underpartitioner på den som ska vara uppdelade i "system" och "home" för jag behöver ingen swap kommer inte använda vilo-läget.
Det kan ju vara bra som dom säger på linux hemsida men jag tror inte att jag kommer ens att använda allt av datorns 4 gb

ok jag installerade det nu och kollade i partitionslistan och det fungerade tack!BadOmen skrev:jocke2002 du säger i ditt första inlägg att gparted inte kan formatera till ntfs men det går att göra i fall man installerar programmet ntfsprogs. Då får du valmöjligheten att formatera till ntfs i gparted
Jag har en del av hårddisken som är på 15gb ext3, den som är "/home" och vill gärna göra om den till ntfs genom Gparted, hur gör jag?
för när jag klickar på den delen av hårddisken så kan jag inte göra någonting med den, det är en nyckelsymbol innan, är den låst så man inte kan göra någonting med den?
- Bilagor
-
- Namnlös.png (64.92 KiB) Visad 3282 gånger
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Home är den plats där du har alla dina inställningar och alla dina filer som inte genererats av systemet, om du formaterar om den kommer du paja din linuxinstallation. I så fall måste du först flytta över home-katalogen till din root-partition, men det är inte så enkelt som att bara kopiera, jag har bara gjort det åt andra hållet (flyttat home till ene egen partion) så jag kan tyvärr inte hjälpa dig.jocke2002 skrev: Jag har en del av hårddisken som är på 15gb ext3, den som är "/home" och vill gärna göra om den till ntfs genom Gparted, hur gör jag?
Anledningen till att den är låst är att den är monterad (används av systemet), för att göra nått åt den måste du köra från en livecd, men som sagt det kommer paja din linuxinstallation.
/Micke

Kul att du fick till dina partitioner och installationen
Om det är för att kunna läsa dina filer från Windows så finns det en plugin för det.
Visserligen går det och fungerar hjälpligt men inte mer. Ntfs är ett Microsoft proprietärt filsystem avsett för att köra deras OS. Ett Linux OS (distribution typ Ubuntu) körs på linux filsystem, t.ex ext3, och /home är en del av systemet.

Hmm, ge mig en anledning varför du vill ha /home formaterad med ntfsjocke2002 skrev:Jag har en del av hårddisken som är på 15gb ext3, den som är "/home" och vill gärna göra om den till ntfs genom Gparted, hur gör jag?

Om det är för att kunna läsa dina filer från Windows så finns det en plugin för det.
Visserligen går det och fungerar hjälpligt men inte mer. Ntfs är ett Microsoft proprietärt filsystem avsett för att köra deras OS. Ett Linux OS (distribution typ Ubuntu) körs på linux filsystem, t.ex ext3, och /home är en del av systemet.
ok men då rör jag inte den partitionen alls då!micke_nordin skrev:Home är den plats där du har alla dina inställningar och alla dina filer som inte genererats av systemet, om du formaterar om den kommer du paja din linuxinstallation. I så fall måste du först flytta över home-katalogen till din root-partition, men det är inte så enkelt som att bara kopiera, jag har bara gjort det åt andra hållet (flyttat home till ene egen partion) så jag kan tyvärr inte hjälpa dig.jocke2002 skrev: Jag har en del av hårddisken som är på 15gb ext3, den som är "/home" och vill gärna göra om den till ntfs genom Gparted, hur gör jag?
Anledningen till att den är låst är att den är monterad (används av systemet), för att göra nått åt den måste du köra från en livecd, men som sagt det kommer paja din linuxinstallation.
/Micke

tack då slapp jag göra om allting igen!
Ja det va kulBowmore skrev:Kul att du fick till dina partitioner och installationen![]()
Hmm, ge mig en anledning varför du vill ha /home formaterad med ntfsjocke2002 skrev:Jag har en del av hårddisken som är på 15gb ext3, den som är "/home" och vill gärna göra om den till ntfs genom Gparted, hur gör jag?![]()

ja jag tänkte ha den som en nerladdnings partition som fungerade tillsammans med windows så att man kunde se den både från linux och Vista.
Så det finns ett sätt att se det ändå? vad är det för plugin ?

- BadOmen
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Jag installerade det här http://www.fs-driver.org/ programmet i Win XP och sen funkade allt perfekt, diskarna dyker upp som vanligt i utforskaren. Programmet ska tydligen även stödja Vista men det är inte nåt jag själv har provat 

Betygsätt din Hårdvara och underlätta inköp av ny för andra:http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=138
Du har ju din ntfs-partition som heter Gemensam och passar ju utmärkt för detjocke2002 skrev:ja jag tänkte ha den som en nerladdnings partition som fungerade tillsammans med windows så att man kunde se den både från linux och Vista.

Ja, installera Ext2 IFS i Windows och sen kan du montera den där som t.ex U:jocke2002 skrev:Så det finns ett sätt att se det ändå? vad är det för plugin ?
Edit:
Såg att BadOmen hann före
Det programmet fungerade perfekt!BadOmen skrev:Jag installerade det här http://www.fs-driver.org/ programmet i Win XP och sen funkade allt perfekt, diskarna dyker upp som vanligt i utforskaren. Programmet ska tydligen även stödja Vista men det är inte nåt jag själv har provat

Bowmore skrev:Du har ju din ntfs-partition som heter Gemensam och passar ju utmärkt för detjocke2002 skrev:ja jag tänkte ha den som en nerladdnings partition som fungerade tillsammans med windows så att man kunde se den både från linux och Vista.![]()
Ja, installera Ext2 IFS i Windows och sen kan du montera den där som t.ex U:jocke2002 skrev:Så det finns ett sätt att se det ändå? vad är det för plugin ?
Edit:
Såg att BadOmen hann före
Jo gemensam fungerar ju bra men jag tänkte ha en partition innan som man kunde lägga det på och skanna igenom det och sen ta in det på den gemensamma! Men nu när det där programmet från "Fs driver" fungerade behövs inte det.
jo märkte det