Kan man fixa så Kubuntu blir svenskt??
Kan man fixa så Kubuntu blir svenskt??
Jag har mitt kubuntu på engelska. När jag installerade det så kommer jag inte ihåg om jag fick välja språk.
Så jag undrar om det går att ändra det? Eller måste jag installera om kubuntu??
Hur ska jag göra??
mvh!
Så jag undrar om det går att ändra det? Eller måste jag installera om kubuntu??
Hur ska jag göra??
mvh!
Senast redigerad av 3 bosabengt, redigerad totalt 2 gång.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Kan man fixa så Kubuntu blir svenskt??
Nejdå, du behöver inte installera om. Installera bara paketen
language-pack-sv och
language-support-sv för att få översättningarna. Jag är osäker på exakt hur det fungerar i KDE, men förmodligen kan du välja språk när du loggar in.

Okej vad bra! Det är ju bättre att ha det på svenska.Lars skrev:Nejdå, du behöver inte installera om. Installera bara paketenlanguage-pack-sv och
language-support-sv för att få översättningarna. Jag är osäker på exakt hur det fungerar i KDE, men förmodligen kan du välja språk när du loggar in.
Men det händer inget när jag trycker på Language-pack och language support. Hur gör jag nu då??

-
Du kan skriva i en terminal:bosabengt skrev: Men det händer inget när jag trycker på Language-pack och language support. Hur gör jag nu då??
Kod: Markera allt
sudo apt-get install language-pack-sv language-support-sv
- maths57
Kanske är det så att du efter installationen av språkpaketen måste logga ut och sedan logga in igen för att få allt på svenska.
Nu så har jag testat era förslag på vad man kan göra. Jag har skrivit in kommandot i terminalen men inget händer.
Har tryckt på länkarna LARS skickat och har loggat ut och loggat in men det funkar inte. Nåt gör jag ju fel: Vad?
nån detalj som jag missar.
Har tryckt på länkarna LARS skickat och har loggat ut och loggat in men det funkar inte. Nåt gör jag ju fel: Vad?
nån detalj som jag missar.
Nu har jag suttit och klurat en del.
Fick det att fungera tillslut iallafall en del.
Jag gick igenom Synaptic pakethanteraren. Där sökte jag på sv och fick fram paketen. Bockade för för KDE och installerade det.
Loggade ut och sen så var det mesta på svenska. Men firefox adept synaptic och vissa andra saker är fortfarande på engelska.
Fick det att fungera tillslut iallafall en del.
Jag gick igenom Synaptic pakethanteraren. Där sökte jag på sv och fick fram paketen. Bockade för för KDE och installerade det.
Loggade ut och sen så var det mesta på svenska. Men firefox adept synaptic och vissa andra saker är fortfarande på engelska.
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
När man skriver in det i terminalen blir det typ så här:bosabengt skrev:Nu så har jag testat era förslag på vad man kan göra. Jag har skrivit in kommandot i terminalen men inget händer.
användare@datornamnet:~$ sudo apt-get install vad-det-nu-var-man-skulle-installera
[sudo] password for användare:
så
börjar
installationen
När man skriver in sitt lösenord ser det inte ut att hända någonting men knapptryckningarna registreras ändå, så det är bara att knappa in sitt lösenord och trycka enter så börjar det.
Är det mer än ett paket som kommer installeras (och så är det oftast pga att vissa behövs för att andra ska fungera) kommer den fråga dig om du verkligen är säker på att du vill fortsätta: Vill du fortsätta? [J/n/?] då trycker du y och sedan enter eller bara enter. Det har blivit en miss i översättningen där nämligen, j går inte utan det är y som gäller.
okej men nu så gick jag igenom synaptic. så jag slapp det där med kommando åså.
Men vissa grejer är fortfarande på engelska hur ska jag göra för att få allt på svenska?
Är det sant att mozilla inte har firefox på svenska. gick in och kollade på deras hemsida men de hade inte svenskt.
Men vissa grejer är fortfarande på engelska hur ska jag göra för att få allt på svenska?
Är det sant att mozilla inte har firefox på svenska. gick in och kollade på deras hemsida men de hade inte svenskt.
-
Alla program är inte översatta än. Men de viktigaste som är default i ubuntu är det. Vilka program blir inte svenska för dej?bosabengt skrev: Men vissa grejer är fortfarande på engelska hur ska jag göra för att få allt på svenska?
Firefox blir på svenska, om man har installerat språkpaketen och valt svenska vid login. (Det är alltså inte skilda Firefox-program för svenska o engelska, utan samma program som körs med olika språk-locale och resurs-filer.) (Menyn "Other languages" på webbsidan är för webbsidans språk.)bosabengt skrev:Är det sant att mozilla inte har firefox på svenska. gick in och kollade på deras hemsida men de hade inte svenskt.
Har du provat att köra adept.
och sen söka på * sv
det borde ge dej ett antal language-pack på olika program som du kan installera svenska på bla kde, openoffice, Mm
och sen söka på * sv
det borde ge dej ett antal language-pack på olika program som du kan installera svenska på bla kde, openoffice, Mm
- alatariel
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
jag kör Kubuntu - med det mesta på svenska inklusive firefox
de här -sv-paketen har jag installerade på mitt system, alla behöver du väl inte, men försök installera till alla kde*-sv-programmen iaf och logga ut och in igen ...
aspell-sv 0.51-0-1 The Swedish dictionary for GNU aspell
childsplay-alphabet-sounds-sv 0.4.2-2 Swedish sounds for childsplay's alphabet game
gcompris-sound-sv 8.4.4-1.1ubuntu1 Swedish sound files for GCompris
gimp-help-sv 2.4.0-2 Documentation for the GIMP (Swedish)
kde-i18n-sv 4:3.5.9-0ubuntu1 Swedish (sv) internationalized (i18n) files for KDE
kde-l10n-sv 4:4.0.3-0ubuntu1 Swedish (sv) localisation files for KDE4
kile-i18n-sv 1:2.0-1 Swedish (sv) translations for Kile
koffice-i18n-sv 1.6.3-1ubuntu1 Swedish (sv) translations for KOffice
language-pack-gnome-sv 1:8.04+20080805 GNOME translation updates for language Swedish
language-pack-gnome-sv-base 1:8.04+20080527 GNOME translations for language Swedish
language-pack-kde-sv 1:8.04+20080805 KDE translation updates for language Swedish
language-pack-kde-sv-base 1:8.04+20080527 KDE translations for language Swedish
language-pack-sv 1:8.04+20080805 translation updates for language Swedish
language-pack-sv-base 1:8.04+20080527 translations for language Swedish
language-support-sv 1:8.04+20080214 metapackage for Swedish language support
language-support-translations-sv 1:8.04+20080407 Additional translations metapackage for Swedish
language-support-writing-sv 8.04+20080214 Writing aids metapackage for Swedish
mozilla-firefox-locale-sv-se 2.0.0.7+1-0ubuntu4 Mozilla Firefox Swedish language/region package
myspell-sv-se 1.3.8-6-2 Swedish (SE) dictionary for myspell
openoffice.org-help-sv 1:2.4.1-1ubuntu2.1 Swedish help for OpenOffice.org
openoffice.org-l10n-sv 1:2.4.1-1ubuntu2.1 Swedish language package for OpenOffice.org
thunderbird-locale-sv-se 1:2.0.0.14+1-0ubuntu1~8.04.1 Thunderbird Swedish language/region package

de här -sv-paketen har jag installerade på mitt system, alla behöver du väl inte, men försök installera till alla kde*-sv-programmen iaf och logga ut och in igen ...
aspell-sv 0.51-0-1 The Swedish dictionary for GNU aspell
childsplay-alphabet-sounds-sv 0.4.2-2 Swedish sounds for childsplay's alphabet game
gcompris-sound-sv 8.4.4-1.1ubuntu1 Swedish sound files for GCompris
gimp-help-sv 2.4.0-2 Documentation for the GIMP (Swedish)
kde-i18n-sv 4:3.5.9-0ubuntu1 Swedish (sv) internationalized (i18n) files for KDE
kde-l10n-sv 4:4.0.3-0ubuntu1 Swedish (sv) localisation files for KDE4
kile-i18n-sv 1:2.0-1 Swedish (sv) translations for Kile
koffice-i18n-sv 1.6.3-1ubuntu1 Swedish (sv) translations for KOffice
language-pack-gnome-sv 1:8.04+20080805 GNOME translation updates for language Swedish
language-pack-gnome-sv-base 1:8.04+20080527 GNOME translations for language Swedish
language-pack-kde-sv 1:8.04+20080805 KDE translation updates for language Swedish
language-pack-kde-sv-base 1:8.04+20080527 KDE translations for language Swedish
language-pack-sv 1:8.04+20080805 translation updates for language Swedish
language-pack-sv-base 1:8.04+20080527 translations for language Swedish
language-support-sv 1:8.04+20080214 metapackage for Swedish language support
language-support-translations-sv 1:8.04+20080407 Additional translations metapackage for Swedish
language-support-writing-sv 8.04+20080214 Writing aids metapackage for Swedish
mozilla-firefox-locale-sv-se 2.0.0.7+1-0ubuntu4 Mozilla Firefox Swedish language/region package
myspell-sv-se 1.3.8-6-2 Swedish (SE) dictionary for myspell
openoffice.org-help-sv 1:2.4.1-1ubuntu2.1 Swedish help for OpenOffice.org
openoffice.org-l10n-sv 1:2.4.1-1ubuntu2.1 Swedish language package for OpenOffice.org
thunderbird-locale-sv-se 1:2.0.0.14+1-0ubuntu1~8.04.1 Thunderbird Swedish language/region package
~~~ Kubuntu18.04 ~~~
- farmfield
- Kontakt:
Utanför ämnet:
För han sitter på en Remington från 1926, hehe?
...sorry, kunde inte låta bli... 'Vagnretur' hade jag inte hört på många år - dock senare än 1926...
Utanför ämnet:David Andersson skrev: Utanför ämnet: ... vagnretur ...
För han sitter på en Remington från 1926, hehe?

...sorry, kunde inte låta bli... 'Vagnretur' hade jag inte hört på många år - dock senare än 1926...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<