Trådlöst nätverk fungerar inte efter uppgradering till 8.04

Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Trådlöst nätverk fungerar inte efter uppgradering till 8.04

Inlägg av Christian Johansson »

Hej,

Jag har en Clevo Notebook Style-Note M540N som jag köpt av GGS-Data. Efter att jag uppgraderat från 7.10 till 8.04 så fungerar inte det trådlösa nätverket. Ja, jag har skrivit till Gunne och frågat men eftersom man inte vet hur snabbt man får svar så här i jultider och eftersom support-tiden egentligen har gått ut så frågar jag här också.

Network-Manager försöker ansluta till mitt trådlösa nätverk men lyckas aldrig.

Ger jag kommandot "sudo iwlist scan" så stannar kommandot upp rätt länge
vid "eth1" och jag får oftast bara "No scan results" (ibland hittar den
dock mitt trådlösa nätverk).

Det verkar alltså som datorn har svårt att hitta mitt trådlösa nätverk
trots att den trådlösa routern står ända intill datorn och signalstyrkan
är bra.

Går jag in under System -> Administration -> Hårdvarudrivrutiner så står
det "Inga proprietära drivrutiner används på det här systemet". Jag har
dock för mig att en proprietär drivrutin användes för det trådlösa
nätverkskortet i 7.10.

Lite info om det trådlösa nätverkskortet (som jag fått med "sudo lshw -class network"):

Kod: Markera allt

description: Wireless interface
       product: PRO/Wireless 3945ABG Network Connection
       vendor: Intel Corporation
       physical id: 0
       bus info: pci@0000:02:00.0
       logical name: wmaster0
       version: 02
       serial: 00:13:02:d5:2d:9c
       width: 32 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: pm msi pciexpress bus_master cap_list logical
ethernet physical wireless
       configuration: broadcast=yes driver=iwl3945 latency=0
module=iwl3945 multicast=yes wireless=IEE
Användarvisningsbild
Lilo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Trådlöst nätverk fungerar inte efter uppgradering till 8.04

Inlägg av Lilo »

Prova med system-->administration-->Pakethanteraren Synaptic. Sök där efter ndisgtk. Finns även i Program-->lägg till/ ta bort. Sök sedan på "windows-drivrutiner för trådlösa nätverkskort"

Mitt fungerade första gången. Sedan ville det sig inte längre. Lade till windows drivrutiner och den .sys-fil som windows använder. Nu fungerar det utomordentligt bra.
Christian Johansson

Hmmm, låter konstigt, ndisgtk är väl till för att installera Windows-drivrutiner under Linux. Det trådlösa har dock fungerat utmärkt under både 6.10, 7.04 och 7.10 utan att jag installerat något sådant så jag förstår inte varför detta skulle behövas under 8.04.
Christian Johansson

Problemet jag har låter väldigt mycket som det som beskrivs i buggrapporten https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bug/178530 som är för samma nätverkskort som jag har. Tydligen har de ändrat från en proprietär till en open source-drivrutin från Feisty/Gutsy till Hardy och det ställer till med en hel del problem för bl.a. mig :( . I buggrapporten står det dock "Fix released" men det fungerar inte för mig i alla fall.
Användarvisningsbild
Lilo

Inlägg av Lilo »

Christian Johansson skrev:Problemet jag har låter väldigt mycket som det som beskrivs i buggrapporten https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bug/178530 som är för samma nätverkskort som jag har. Tydligen har de ändrat från en proprietär till en open source-drivrutin från Feisty/Gutsy till Hardy och det ställer till med en hel del problem för bl.a. mig :( . I buggrapporten står det dock "Fix released" men det fungerar inte för mig i alla fall.
Kan vara så! Mitt trådlösa nätverkskort fungerade problemfritt i tidigare versioner av Ubuntu. I version 8.04 började det krångla och tappade kontakten med allt. Då körde jag in ndiswrapper och allt fungerar nu som det ska. Version 8.10 vill jag inte ha att göra med då det verkar vara fullt med buggar där.
Christian Johansson

Vad tråkigt att det ska fungera sämre i en LTS-version (som åtminstone jag vill hålla fast vid under ett bra tag framöver) än vad det gjorde i tidigare versioner.

Jag har förresten fått svar från Gunne (inte dåligt med tanke på att det är helg) så när jag förhoppningsvis har fått det att fungera så kan jag skriva hur jag gjorde här. Det kan ju förhoppningsvis alltid hjälpa någon.

[Edit] ndiswrapper känns lite som fusk tycker jag. Om man måste använda Windows-drivrutiner är man inte riktigt av med Windows.
Användarvisningsbild
Lilo

Inlägg av Lilo »

Christian Johansson skrev:Vad tråkigt att det ska fungera sämre i en LTS-version (som åtminstone jag vill hålla fast vid under ett bra tag framöver) än vad det gjorde i tidigare versioner.

Jag har förresten fått svar från Gunne (inte dåligt med tanke på att det är helg) så när jag förhoppningsvis har fått det att fungera så kan jag skriva hur jag gjorde här. Det kan ju förhoppningsvis alltid hjälpa någon.

[Edit] ndiswrapper känns lite som fusk tycker jag. Om man måste använda Windows-drivrutiner är man inte riktigt av med Windows.
Nu gör du mig lite besviken! Att viss hårdvara inte fungerar i en linuxdist beror på den som tillverkar hårdvaran. Dom vägrar helt enkelt göra drivrutiner mer än till Windows. Om du går igenom all hårdvara du har i din dator så har inte alla drivrutiner för OS mer än Winblow:) Ett jävla sätt av tillverkarna egentligen! Dom skulle inte få släppa sin hårdvara innan dom har drivrutiner till Windows, Mac och linux.
Vem skulle acceptera en bil där bara ett märke av vinterdäck passar?
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"