Hej jag är ny på det här, problemet är att ubuntudatorn kan se windatorn samt göra filöverföringar till o från windatorn, windatorns min nätverksplatser ser ubuntudatorn och den mapp jag delat ut i nätverket men när jag försöker öpna den så envisas den med att vilja ha ett lösenord, vad har jag gjort fel?
Jag har winxp proffessional på den ena datorn och ubuntu 810x64 fullt uppdaterad på den andra datorn.
MVH
rjse
Kontakt mellan ubuntu och windowsdator
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Kontakt mellan ubuntu och windowsdator
Jag tror inte att du har gjort något fel. Före Ubuntu 8.04 behövde jag inte ange lösenord när jag loggade in på en Windowsdator, men från 8.04 och nu 8.10 måste jag ange lösenord. Sedan är det så att om man installera Samba på Ubuntu och delar ut någon mapp på den, så måste Windowsdatorerna ange ett lösenord för att kunna komma åt den utdelade mappen.
Re: Kontakt mellan ubuntu och windowsdator
Nu funkar det men jag vet fan inte hur jag gjorde, det enda var att jag installerade smb4 (som ju egentligen är KDE varianten men sen funkade det, om det nu var det som gjorde det vet man inte, har pillat med en del annat också,(
ibland när man får det att funka kan man vara nöjd så, annars kan man sitta o analysera i tmmar)