Hjälp med VLC. går inte att spela upp film.
Hjälp med VLC. går inte att spela upp film.
Hej!
Är nybörjare på kubuntu och är van Win användare.
Men jag börjar fatta linux lite.
Har iallafall installerat VLC.
Men när jag öppnar en fil i VLC tror jag att filmen startas men VLC stängs ner efter en halv sekund.
Likadant om jag trycker på en film så startas VLC men stängs ner efter en halv sekund.
Jag har bara fått igång ljudet en gång på en film.
har testat att ominstallera men det funkar inte.
nån som vet vad det kan vara??
mvh!
LÖST
Är nybörjare på kubuntu och är van Win användare.
Men jag börjar fatta linux lite.
Har iallafall installerat VLC.
Men när jag öppnar en fil i VLC tror jag att filmen startas men VLC stängs ner efter en halv sekund.
Likadant om jag trycker på en film så startas VLC men stängs ner efter en halv sekund.
Jag har bara fått igång ljudet en gång på en film.
har testat att ominstallera men det funkar inte.
nån som vet vad det kan vara??
mvh!
LÖST
Senast redigerad av 1 bosabengt, redigerad totalt 1 gånger.
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Hjälp med VLC. går inte att spela upp film.
Hej och välkommen
Det finns flera möjliga orsaker till det där skulle jag tro, vi kan testa några saker. Jag hittade http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=803015
Där berodde en liknande sak för en person att ett annat program som spelade upp ljud var igång, antagligen hade den personen mocklat med ljudet ordentligt för att få det felet.
Men kolla och se om drivrutinen för grafikkortet är aktiverat, det kan va så att ystemet inte kan spela upp video utan den drivrutinen. Jag vet inte vart i menyerna på Kubuntu man går, men i Ubuntu är det System → Administration → Hårdvarudrivrutiner om det kan vara till nån hjälp.
Kolla om nån typ av Visuella effekter är aktiverat, inaktivera isåfall dessa och se om det gör nån skillnad.
Du kan även testa andra program, hur funkar tex Kaffeine? Om jag inte missminner mig så följer det med Kubuntu, annars finns det i Lägg till/ta bort (tror jag det heter även i Kubuntu) Mplayer kan du även testa.
Det finns flera möjliga orsaker till det där skulle jag tro, vi kan testa några saker. Jag hittade http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=803015
Där berodde en liknande sak för en person att ett annat program som spelade upp ljud var igång, antagligen hade den personen mocklat med ljudet ordentligt för att få det felet.
Men kolla och se om drivrutinen för grafikkortet är aktiverat, det kan va så att ystemet inte kan spela upp video utan den drivrutinen. Jag vet inte vart i menyerna på Kubuntu man går, men i Ubuntu är det System → Administration → Hårdvarudrivrutiner om det kan vara till nån hjälp.
Kolla om nån typ av Visuella effekter är aktiverat, inaktivera isåfall dessa och se om det gör nån skillnad.
Du kan även testa andra program, hur funkar tex Kaffeine? Om jag inte missminner mig så följer det med Kubuntu, annars finns det i Lägg till/ta bort (tror jag det heter även i Kubuntu) Mplayer kan du även testa.
Jag hade samma problem, men det löste sig när jag uppdaterade vlc med hjälp av synaptic.
Jag tror du måste ladda hem nått extra paket också...Jag har extra för ljud, och jag har även xine paket installerade.
sök i synaptic.
Jag tror du måste ladda hem nått extra paket också...Jag har extra för ljud, och jag har även xine paket installerade.
sök i synaptic.
När jag går in i "hårdvaruinställningar" så ser det ut såhär:http://geting.se/viewimage.php?image=14 ... nshot.jpeg
Men det händer inget när jag trycker på knappen activate. Så nånting med drivrutiner till grafiken måste det ju vara.
Så vad ska jag göra? ska se om Mplayer kan fungera bättre. Är kaffeine ett liknande program??
mvh!
Men det händer inget när jag trycker på knappen activate. Så nånting med drivrutiner till grafiken måste det ju vara.
Så vad ska jag göra? ska se om Mplayer kan fungera bättre. Är kaffeine ett liknande program??
mvh!
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
EnvyNG heter ett alternativt program för att installera grafikkortdrivrutinen, sök efter det i pakethanteraren. Jag är inte van Kubuntu så vet inte vart den ligger i menyerna, men i Ubuntu är det System → Administration → Pakethanteraren om det kan vara till någon hjälp.
Annars så öppna en terminal och skriv
Sen är jag inte heller säker på vart i menyerna det hamnar, men antagligen i System → Administration eller Program → Systemverktyg.
Annars så öppna en terminal och skriv
Kod: Markera allt
sudo apt-get install envyng-qt
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Markera raden med drivaren och tryck sedan activate.bosabengt skrev:det händer inget när jag trycker på knappen activate. Så nånting med drivrutiner till grafiken måste det ju vara.
Annars är EnvyNG ingen dum idé så man får senaste drivaren till kortet...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Det finns kort som mixar ljudströmmar och de som inte gör det. Pulseaudio har en mixer, alsa en annan (dmix).
Symptomet du har är att en resurs är upptagen. Pulseaudio är lite dålig på det med mixing så ett förslag är att du tar ner pulseaudioservern och testar om det funkar då. I detta fall kommer då alsas dmix att användas istället. Kopplar ner pulseaudioservern gör du mer kommandot
Det här är ju ingen lösning men ett steg i att lokalisera var problemet ligger.
En annan sak du bör kolla upp är inställningarna du valt i menyn under System > Inställningar > Ljud och vidare under Standardmixerspår. Övriga inställningar, bortsett från Ljudfångst bör du ha satt till Detektera automatiskt. Prova dig fram.
Pulseaudio startas igen när du loggar ur och in igen eller genom att trycka Alt+F2 och ge kommandot pulseaudio.
Symptomet du har är att en resurs är upptagen. Pulseaudio är lite dålig på det med mixing så ett förslag är att du tar ner pulseaudioservern och testar om det funkar då. I detta fall kommer då alsas dmix att användas istället. Kopplar ner pulseaudioservern gör du mer kommandot
Kod: Markera allt
killall pulseaudio
En annan sak du bör kolla upp är inställningarna du valt i menyn under System > Inställningar > Ljud och vidare under Standardmixerspår. Övriga inställningar, bortsett från Ljudfångst bör du ha satt till Detektera automatiskt. Prova dig fram.
Pulseaudio startas igen när du loggar ur och in igen eller genom att trycka Alt+F2 och ge kommandot pulseaudio.
farmfield skrev:Markera raden med drivaren och tryck sedan activate.bosabengt skrev:det händer inget när jag trycker på knappen activate. Så nånting med drivrutiner till grafiken måste det ju vara.
Annars är EnvyNG ingen dum idé så man får senaste drivaren till kortet...
Det finns ett program som heter Envy24. ska jag installera det?? Är det ett program??
Nu har jag iallafall fått det att fungera!
Problemet var att i hårdvaruinställningar så hade inte jag markerat mitt grafikkort. så när jag skulle aktivera det så hände det inget.
Men jag gick in där igen och tryckte på grafikkortet flera gånger och fick det markerat. sen tryckte jag aktivera och så gick det!
http://geting.se/viewimage.php?image=14 ... nshot.jpeg Jag markerade ATI/AMD blabla graphics driver.
TAck!
Problemet var att i hårdvaruinställningar så hade inte jag markerat mitt grafikkort. så när jag skulle aktivera det så hände det inget.
Men jag gick in där igen och tryckte på grafikkortet flera gånger och fick det markerat. sen tryckte jag aktivera och så gick det!
http://geting.se/viewimage.php?image=14 ... nshot.jpeg Jag markerade ATI/AMD blabla graphics driver.
TAck!
VLC vägrade spela upp video också för mig.
I System, Administration, Hårdvarudrivrutiner stod att det var aktiverat.
Också texten inga proprietära drivrutiner används. Märkte raden och klickade på
Aktivera. Ny Proprietär drivrutin installerades efter lång väntan.
Nu fungerar VLC och kan spela upp mpg, wmv osv.
Kanske det också är detta felet med krånglande Webcam, mikroskop och teleskop.
Får nu ändra på alla felaktiga råd och onödiga konfigurationer, som inte fungerat.
För övrigt fungerade Ubuntu så bra utan denna proprietära drivrutin.
Måste nu pröva vidare om jag verkligen pånytt behöver mitt Windows Vista
efter uppgradering till Ubuntu 8.10.
I System, Administration, Hårdvarudrivrutiner stod att det var aktiverat.
Också texten inga proprietära drivrutiner används. Märkte raden och klickade på
Aktivera. Ny Proprietär drivrutin installerades efter lång väntan.
Nu fungerar VLC och kan spela upp mpg, wmv osv.
Kanske det också är detta felet med krånglande Webcam, mikroskop och teleskop.
Får nu ändra på alla felaktiga råd och onödiga konfigurationer, som inte fungerat.
För övrigt fungerade Ubuntu så bra utan denna proprietära drivrutin.
Måste nu pröva vidare om jag verkligen pånytt behöver mitt Windows Vista
efter uppgradering till Ubuntu 8.10.