Planet Norden?

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Planet Norden?

Inlägg av Lars »

Ska planeten vara baserad på vår geografiska närhet eller på våra gemensamma språk?

Den språkliga samhörigheten blir tydligare om vi kallar planeten skandinavisk. Om vi redan från början bestämmer oss för att den ska vara på danska, norska och svenska så kan vi ju alla läsa den (om inte annat så är det ju ett bra sätt att öva på). Inte för att jag har något emot finnar, islänningar, föröringar eller andra nordbor, men jag förstår tyvärr inte deras språk.

Hittills är vi svenskar och en dansk här. Har någon försökt att dra in våra andra grannar i diskussionen också? Förs det liknande diskussioner på de andra forumen?
Pihl
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Kontakt:

Inlägg av Pihl »

Lars skrev:Ska planeten vara baserad på vår geografiska närhet eller på våra gemensamma språk?

Den språkliga samhörigheten blir tydligare om vi kallar planeten skandinavisk. Om vi redan från början bestämmer oss för att den ska vara på danska, norska och svenska så kan vi ju alla läsa den (om inte annat så är det ju ett bra sätt att öva på). Inte för att jag har något emot finnar, islänningar, föröringar eller andra nordbor, men jag förstår tyvärr inte deras språk.

Hittills är vi svenskar och en dansk här. Har någon försökt att dra in våra andra grannar i diskussionen också? Förs det liknande diskussioner på de andra forumen?
Ja, det er spørgsmålet. Jeg synes der er noget tiltrækkende ved, at vi alle i Norden skriver til en fælles planet. Også selvom vi ikke altid forstår hinanden. Alle de nordiske lande deler nogenlunde samme kultur og baggrund, selvom vi ikke deler sprog,

Det er jo også muligt, at hvis en fx dansker ønsker at noget information skal ud til ALLE på den nordiske planet, inklusive finnerne, at man så poster på engelsk.

Ja, emnet var oppe på det norske og finske forum sidste gang vi diskuterede det. Men der er ikke noget denne gang.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Man behöver kanske inte överdriva språksvårigheterna heller. Islänningar lär sig vad jag vet
"skandinavisk" i skolan. Om jag förstått det rätt är det lite som danska men med ett för svenska
öron mer lättfattligt uttal. I alla fall begriper man vad de säger. Tror till och med de använder
lättfattliga räkneord.

Många grönlänningar snackar en fullt begriplig danska. Färöingarna har jag tyvärr ingen koll
på. Ska rätta till det så snart jag får tillfälle ;)

Finnarna läser obligatorisk svenska i skolan, men vad jag förstått är det lite si och så med
intresset för den kursen, så där kan vi ha ett problem, men å andra sidan finns det en rätt
stor del av befolkningen som har finlandssvenska som modersmål. De låter lite som
"moomindroll" men är helt begripliga.

Se'n är det ju så att de rent tekniska texterna kan vara fullt begripliga oavsett språk.
Jag menar bash är ju likadant för oss alla. Har ibland haft nytta av texter av det slaget
på spanska eller portugisiska eller vad det nu var trots att jag egentligen inte alls kan
portugisiska och att min spanska inskränker sig till att kunna beställa en öl eller två.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Språkade lite med Pihl över IRC. Vi kom fram till att ubuntu-nordic.org kunde vara en bra domän att ha för det här samarbetet, liksom för eventuella framtida projekt. Sålunda tog jag mig friheten att registrera domänen ubuntu-nordic.org.

Just nu står sålunda domänen registrerad på mig som person. Det blev lättast så. Skulle det vara så att vi vill ha domänen överförd till någon mer beständig entitet så är det förstås inga problem.

I samma veva kom vi lite preliminärt fram till att det antagligen blir lättast om ubuntu-se hamnar som värd för denna nordiska superplanet.
Användarvisningsbild
kollektivist
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av kollektivist »

En teknisk fråga: För att islänningar, grönlänningar, norrmän etc. ska kunna ansluta sig till den här fellesnordiska superplaneten, måste de gå genom småplaneter så som svenskar och danskar går genom sina svenska respektive danska planeter, eller går det att få sitt inlägg direkt till superplaneten?

Finns det förresten någon organiserad isländsk ubuntu-förening/rörelse?
Pihl
Kontakt:

Inlägg av Pihl »

kollektivist skrev:En teknisk fråga: För att islänningar, grönlänningar, norrmän etc. ska kunna ansluta sig till den här fellesnordiska superplaneten, måste de gå genom småplaneter så som svenskar och danskar går genom sina svenska respektive danska planeter, eller går det att få sitt inlägg direkt till superplaneten?
Ja, de vil skulle gå gennem deres egen planet. Men hvis de kun er et par stykke, og de ikke selv kan stå for en planet, er der formentlig ikke noget problem i, at de bliver tilføjet den danske eller svenske planet...

Der bliver bare tilføjet en note i config filen om, at vedkommende er islandsk/norsk, og så er de til at finde igen. Så fleksibel synes jeg i hvert fald godt vi kan være for at hjælpe vores nabolande.
kollektivist skrev:Finns det förresten någon organiserad isländsk ubuntu-förening/rörelse?
Ikke mig bekendt, og der står heller ikke nogen på listen: https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamList

Men måske kan vi hjælpe dem ;)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

andol skrev:Språkade lite med Pihl över IRC. Vi kom fram till att ubuntu-nordic.org kunde vara en bra domän att ha för det här samarbetet, liksom för eventuella framtida projekt. Sålunda tog jag mig friheten att registrera domänen ubuntu-nordic.org.

Just nu står sålunda domänen registrerad på mig som person. Det blev lättast så. Skulle det vara så att vi vill ha domänen överförd till någon mer beständig entitet så är det förstås inga problem.

I samma veva kom vi lite preliminärt fram till att det antagligen blir lättast om ubuntu-se hamnar som värd för denna nordiska superplanet.

Gott jobbat!
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Urban Anjar skrev:
Finnarna läser obligatorisk svenska i skolan, men vad jag förstått är det lite si och så med
intresset för den kursen, så där kan vi ha ett problem, men å andra sidan finns det en rätt
stor del av befolkningen som har finlandssvenska som modersmål. De låter lite som
"moomindroll" men är helt begripliga.
Sanningen om mina svenskspråkiga landsmän är att en del redan befolkar ubuntu-se.org. Det är lite dött i just den tråden i det finska ubuntuforumet..
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Urban Anjar skrev:
andol skrev:Språkade lite med Pihl över IRC. Vi kom fram till att ubuntu-nordic.org kunde vara en bra domän att ha för det här samarbetet, liksom för eventuella framtida projekt. Sålunda tog jag mig friheten att registrera domänen ubuntu-nordic.org.

Gott jobbat!
Kan bara instämma med Urban. :)

När det gäller språkförståelse så är det väl ofta enklare att förstå övriga skandinaviska språk i skrift än i tal. ;) När det gäller samhörigheten på internet så spelar ju egentligen geografin ingen större roll, det är väl språket som är viktigast. Eller?
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Lars

Inlägg av Lars »

Jag har börjat fila lite på vad som ska bli planet.ubuntu-nordic.org, men vi behöver bidrag från er andra.

Tanken är att använda Planet Planet (samma system som både vi och danskarna använder) för att importera nyhets-flödena från befintliga planeter. Själva planeten kommer att vara på det språk som man har valt i webbläsaren, men artiklarna blir ju på skiftande språk. Så småningom behöver vi alltså översättningar av lite ord och meningar här och där, men det är i ett senare skede.

Vi behöver någon som kan göra något snyggt i HTML/CSS. Planet Planet använder ett speciellt mall-format (se exempel, men spara filen lokalt). Det är i princip HTML med lite extra tillägg och inte så svårt att förstå sig på.

Och så ska det naturlgitvis vara en snygg logga på sidan. En variant av Ubuntu-loggan känns väl naturligt, men kom med idéer och utkast. Görs lämpligast i SVG-format så att den kan skalas om efter behag.
Thor

Inlägg av Thor »

Hej på er,

Har läst denna tråd med intresse. Är själv inte aktiv på detta forum men idén om en nordisk planet är väldigt intressant. Själv är jag en isländing som bor i Sverige som har kört Linux sedan 1997. Jag tycker att om man ska köra nordiskt så kan man köra fullt ut :) Jag tror ni skulle förstå mer av isländska om ni läste den och isländingar lär sig ett skandinaviskt språk (oftast Danska) och sedan brukar det bli så att vi brukar köra nånslags "skandinaviska" som nämndes här i tråden. Vad gäller folk från Färöarna är det så att de pratar också Danska utöver sitt eget språk.

Nu vet jag inte om några specifika Ubuntu forums eller usergroups på Island men om det inte finns kan ett nordiskt forum vara ett sätt att få igång det på. Själv tycker jag att det vore roligt med ett nordiskt forum med inlägg från hela norden, och jag kan tänka mig att om man vill verkligen nå över våra nordiska gränser passar engelska alldeles utmärkt. Dessutom tror jag inte att folk från Island och Färöarna kommer att bli så många att det blir multum med inlägg som "ngen förstår" så det vore kanske lite tråkigt att lämna de få utanför som skulle vilja vara med!

Með bestu kveðjum!

Íslendingurinn
Användarvisningsbild
kollektivist
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av kollektivist »

Hej Þor. :)

Kul med en islänning som säger sin åsikt, jag tror absolut att vi bör försöka få med alla skandinaviska språk (alltså även isländska och färöiska), dock kan det bli svårt att få tag på människor som talar isländska och färöiska flytande. Om du har kontakter till andra islänningar som känner för att blogga om Linux på isländska får du gärna säga till.
andol

Inlägg av andol »

Måste då säga att Thor vart ett nog så passande (nick)name i sammanhanget :)

Frågan kring ett nordisk forum är inte helt okomplicerad.

Javisst skulle det kunna vara ett ställe för nordbor vilka i dagsläget inte har ett eget LoCo. Likaså kan det säkert vara en alldeles utmärkt arena för att utbyta erfarenheter.

Samtidigt är jag beredd att hålla med Hans i det han skrivare tidigare. Jag tror inte vi vill ge upp de nationella forumen. När det kommer till redan lurig teknisk support är det stor skillnad på språk man verkligen förstår och på språk man förstår någotsånär.

Givet att vi i sådant fall kommer behöva ha ett nordisk forum, utöver de befintliga nationella forumen; kommer det då vara tillräckligt livaktiga för att ha ett egentligt berättigande? Rent initialt är jag lätt skeptisk i alla fall. Slumrande forum känns det som om det redan finns tillräckligt utav på Internet.

Själv lutar jag då mer åt att börja smått. Kanske ha en "nordisk hörna" i någon utav de befintliga forumen? Alternativt inleda med en gemensam mailinglista (aka: sändlista)?
Thor

Inlägg av Thor »

Tja,

Thor är också mitt riktiga andra namn :)

Jag kan hjälpa till här såklart och försöka ragga Isländska bloggare, och kolla om det finns någon organiserad Linux verksamhet på ön. Fråga: Måste man vara en medlem i en Ubuntu LoCo team eller liknande? Jag tror nämnligen att sådant inte finns på Island (än så länge).
Pihl
Kontakt:

Inlägg av Pihl »

Jeg ligger på samme linje som andol: Jeg synes ogaå det er bedre at starte med små skridt, og starte med en planet før vi kigger på, hvordan vi ellers kan lave ting sammen. Fx er et nordisk forum meget kompliceret at lave med mange aspekter og problemer inde over.

Når vi har fået etableret en planet, så vil mit næste forslag være, at vi en mailingliste eller nogle møder på IRC, hvor vi kan brainstorme lidt på, hvad vi ellers kan gøre, hvordan vi skal gøre det, og hvem der skal gøre det.

@Thor
I hverken det danske eller svenske team er der krav om loco-medlemsskab for at skrive til planeten. Men det er selvfølgelig et krav, at der leveres en feed-adresse, hvor det kun er Ubuntu-relateret indlæg der vises.

På denne måde vil det også være let for islændinge og færører at komme med på planeten, selvom der ikke er et LoCo team hos dem. Og så kan vi måske efterfølgende hjælpe dem i gang med at lave et ;)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Thor skrev:Tja,

Thor är också mitt riktiga andra namn :)

Jag kan hjälpa till här såklart och försöka ragga Isländska bloggare, och kolla om det finns någon organiserad Linux verksamhet på ön. Fråga: Måste man vara en medlem i en Ubuntu LoCo team eller liknande? Jag tror nämnligen att sådant inte finns på Island (än så länge).
Hör med Lára Stefánsdóttir, http://www.lara.is, tror hon har ett rätt bra kontaktnät, fast det var ett drygt decennium, snart ett och ett halvt, sedan jag hade kontakt med henne.
Thor

Inlägg av Thor »

Tack, Jag tycker för övrigt att idéen med att börja smått och så småningom öka takten efter att vi har kommit igång och fått lite erfarenhet är den bästa vägen framåt. Jag kan kolla status på Linux samhället på Island och återkomma vid tillfälle när planet norden är igång. Somsagt, det är kanske dumt att dra igång världens diskussion om det hela just nu i startskedet. Bättre att få fötterna på marken och sedan varva folk när vi vet mer om hur saker och ting ska stå till.
andol

Inlägg av andol »

Tänkte passa på att påminna lite om det Lars skrev tidigare.

Det skulle verkliga vara bra och uppskattat ifall någon fick för sig att trolla fram någon form utav Ubuntu-logo med nordisk profil.

Hund: Jo, jag tittar bland annat åt ditt håll :)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Ska se vad jag kan göra. :P
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
andol

Inlägg av andol »

I väntan på jättebraig nordisk ubuntu-logo skulle man ju kunna nöja sig med att lägga de befintliga logorna brevid varandra. Alltså logorna tillhörande ubuntu-se, ubuntu-dk, etc.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"