Jag har ett märkligt fel som jag inte lyckats komma tillrätta med.
När jag försöker mig på att konfigurera så öppnas bara en smal spalt av fönstret
så jag kan bara se en flik plus lite av nästa så jag kommer inte åt några inställningar.
Har testat borttagning och ominstallation utan resultat. Hur gå vidare för att rätta till felet?
Konigurera Wine Löst
Konigurera Wine Löst
Senast redigerad av 2 noak, redigerad totalt 1 gång.
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Konigurera Wine
Pröva att hla muspekaren över fönstret, tryck ner Alt + tryck ner scrollhjulet (inte rulla, klicka) och dra med musen...
Annars, pröva att inaktivera Visuella effekter.
Annars, pröva att inaktivera Visuella effekter.
Re: Konfigurera Wine
Jag har inga visuella effekter påslagna.
Det hjälper inte med Alt+Scrollhjul, det enda som händer är att själva ramen förstoras men visningen av flikarna hänger inte med i förstoringen.
Finns det nån configfil som hänger kvar även om jag har raderat programmet och som inte skrivs över vid ominstallation, eller skrivs nåt in i Windowsregistret som jag kan ändra på. Hur gör man i så fall? Jag kör vers 8.10.
Det hjälper inte med Alt+Scrollhjul, det enda som händer är att själva ramen förstoras men visningen av flikarna hänger inte med i förstoringen.
Finns det nån configfil som hänger kvar även om jag har raderat programmet och som inte skrivs över vid ominstallation, eller skrivs nåt in i Windowsregistret som jag kan ändra på. Hur gör man i så fall? Jag kör vers 8.10.
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Du kan prova att radera mappen ~/.wine det är alltså en dold katalog som finns i din hemmakatalog. För att se den i filbläddraren trycker du ctrl+h.noak skrev:J
/Micke

- Cadryc
OBSERVERA att om man installerat några program genom Wine så ligger dessa just i .wine så tänk efter före innan du tar bort den. Men om man tex byter namn på den till ex .wine.backup så funkar likadant som att ta bort den eftersom Wine inte kommer hitta sin .wine.
Du kan prova att radera mappen ~/.wine det är alltså en dold katalog som finns i din hemmakatalog. För att se den i filbläddraren trycker du ctrl+h.
/Micke[/quote]
Tack det löste det problemet. Nu återstår att få läsbar text på flikarna. Har väl med grafikkortet att göra.
Det är en gammal dator jag kör med och grafikkortet är ett Creative 3D Blaster 4 MX440. Kretsen antagligen
NVIDIA GE Force4 MX440. Det funkar fö bra det är bara i flikarna det blir fel.
/Micke[/quote]
Tack det löste det problemet. Nu återstår att få läsbar text på flikarna. Har väl med grafikkortet att göra.
Det är en gammal dator jag kör med och grafikkortet är ett Creative 3D Blaster 4 MX440. Kretsen antagligen
NVIDIA GE Force4 MX440. Det funkar fö bra det är bara i flikarna det blir fel.
- Cadryc
Det beror antagligen på en känd bugg i Nvidia-96-drivrutinen, man kan komma runt det med
Källa: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/2940765. For me (Geforce4 MX440 card with 96beta driver on Intrepid) I changed my xorg.conf file to
Option "RenderAccel" "False"
or
Option "RenderAccel" "0"
in the Section "Device".
Tack alla nu funkar det.