Microsoft designade temat för Mandriva 2009?
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Microsoft designade temat för Mandriva 2009?
Testade Mandrivas Live-CD igår och det kändes som att nån från Microsoft myglat sig in på designavdelningen och designat en Live-CD med enda syfte att få folk att tänka att GNU/Linux betyder disco och -70-tal, hehe, för den var så ofattbart gräslig att jag trodde nästan det var ett practical joke.
http://www.youtube.com/watch?v=Ek_tJVU4K3Y
Måste väl ändå vara Microsoft som designat det temat? xD
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Re: Microsoft designade temat för Mandriva 2009?
Det hoppas jag verkligen inte MS ska hålla sig borta från linux
Ser rubrikerna framför mig microsoft bygger nytt windows baserat på linux kärnan

omg.. låten är ju gjord i eJay! Det var ju 11 år sedan man tyckte det var kul.. I typ 5 min!
Vad velade han få fram i videon? Att det finns ett fenomen som kallas "menyer" eller?

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
Jag tyckte det grafiska i Mandriva One 2009.0 var rätt snyggt. Men användarvänligheten var bedrövlig. Ett exempel:
När man stoppar i en flyttbar enhet (CD eller ett USB-minne) så dyker det upp en box nere till vänster som visar enheten i fem sekunder. Ungefär som i Ubuntu. Sen när jag vill komma åt filerna på enheten blir det problem. Hur öppnar man en filutforskare. Hittar inte nåt som låter som filutforskare i menyerna. Hittar ingen motsvarighet till Platser eller Hem-mapp i Gnome och Xfce. Jag kan göra "mount" och "cd" i terminalen, men det var inte riktigt vad jag hade väntat mej. Efter ett tag kommer jag på att en av ikonerna i panelen, utan tooltip och med obegriplig figur, faktiskt är en meny för flyttbara enheter. När jag trycker ikonen får jag upp den box som visades när jag stoppade in enheten. Det är alltså en meny, men ser inte ut som en meny. Klickar sedan på enheten i menyn/boxen och får en filuftorskare där jag vill ha den.
Senare ska jag avmontera/mata ut enheten. Provar ikonen igen, får upp menyn/boxen och högerklickar enheten för att se om det finns nåt avmontera- eller mata ut-alternativ. Nej, högerklick blir som vänsterklick och startar en filuforskare igen. Det visar sig att när man tagit fram menyn (eller boxen eller vad det är) och håller musen över enheten, då visas en mata ut-knapp vid enheten. Knappen finns alltså, men man får inte se den förens man håller musen över den.
Jag får känslan att man inte kommit nån vart med användarvänligheten sen jag först provade KDE för åtta år sedan. Men grafiken är jättesnygg.
När man stoppar i en flyttbar enhet (CD eller ett USB-minne) så dyker det upp en box nere till vänster som visar enheten i fem sekunder. Ungefär som i Ubuntu. Sen när jag vill komma åt filerna på enheten blir det problem. Hur öppnar man en filutforskare. Hittar inte nåt som låter som filutforskare i menyerna. Hittar ingen motsvarighet till Platser eller Hem-mapp i Gnome och Xfce. Jag kan göra "mount" och "cd" i terminalen, men det var inte riktigt vad jag hade väntat mej. Efter ett tag kommer jag på att en av ikonerna i panelen, utan tooltip och med obegriplig figur, faktiskt är en meny för flyttbara enheter. När jag trycker ikonen får jag upp den box som visades när jag stoppade in enheten. Det är alltså en meny, men ser inte ut som en meny. Klickar sedan på enheten i menyn/boxen och får en filuftorskare där jag vill ha den.
Senare ska jag avmontera/mata ut enheten. Provar ikonen igen, får upp menyn/boxen och högerklickar enheten för att se om det finns nåt avmontera- eller mata ut-alternativ. Nej, högerklick blir som vänsterklick och startar en filuforskare igen. Det visar sig att när man tagit fram menyn (eller boxen eller vad det är) och håller musen över enheten, då visas en mata ut-knapp vid enheten. Knappen finns alltså, men man får inte se den förens man håller musen över den.
Jag får känslan att man inte kommit nån vart med användarvänligheten sen jag först provade KDE för åtta år sedan. Men grafiken är jättesnygg.
- farmfield
- Kontakt:

Väldigt mycket inspirerat från Mac OS X det där. 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- farmfield
- Kontakt:
Hihi, har jag missat nåt nu? Ser väl inte ut som OS X alls..?Hund skrev:Väldigt mycket inspirerat från Mac OS X det där.

...det gör dock detta temat till Win4lin...
- charlietux
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
ja vackert var det inte
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
vad ere som var så microsoft aktigt... tyckte bara om att gränssnittet och allt var oerhört fultfarmfield skrev:Testade Mandrivas Live-CD igår och det kändes som att nån från Microsoft myglat sig in på designavdelningen och designat en Live-CD med enda syfte att få folk att tänka att GNU/Linux betyder disco och -70-tal, hehe, för den var så ofattbart gräslig att jag trodde nästan det var ett practical joke.

- farmfield
- Kontakt:
Exakt, det är gräsligt. Så om microsoft ville sabba så skulle dom designa GNU/Linux, hur? Gräsligt såklart!adib_bin skrev:vad ere som var så microsoft aktigt... tyckte bara om att gränssnittet och allt var oerhört fultfarmfield skrev:Testade Mandrivas Live-CD igår och det kändes som att nån från Microsoft myglat sig in på designavdelningen och designat en Live-CD med enda syfte att få folk att tänka att GNU/Linux betyder disco och -70-tal, hehe, för den var så ofattbart gräslig att jag trodde nästan det var ett practical joke.
Men jag har aldrig sagt att det är Microsoft-liknande. Windows Vista t.ex, är väl inte speciellt gräsligt, bara kasst...