Microsoft designade temat för Mandriva 2009?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Microsoft designade temat för Mandriva 2009?

Inlägg av farmfield »

Testade Mandrivas Live-CD igår och det kändes som att nån från Microsoft myglat sig in på designavdelningen och designat en Live-CD med enda syfte att få folk att tänka att GNU/Linux betyder disco och -70-tal, hehe, för den var så ofattbart gräslig att jag trodde nästan det var ett practical joke.

http://www.youtube.com/watch?v=Ek_tJVU4K3Y

Måste väl ändå vara Microsoft som designat det temat? xD
Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

Re: Microsoft designade temat för Mandriva 2009?

Inlägg av toxic76 »

Det hoppas jag verkligen inte MS ska hålla sig borta från linux 8) Ser rubrikerna framför mig microsoft bygger nytt windows baserat på linux kärnan
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

omg.. låten är ju gjord i eJay! Det var ju 11 år sedan man tyckte det var kul.. I typ 5 min! ;D Vad velade han få fram i videon? Att det finns ett fenomen som kallas "menyer" eller?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Jag tyckte det grafiska i Mandriva One 2009.0 var rätt snyggt. Men användarvänligheten var bedrövlig. Ett exempel:

När man stoppar i en flyttbar enhet (CD eller ett USB-minne) så dyker det upp en box nere till vänster som visar enheten i fem sekunder. Ungefär som i Ubuntu. Sen när jag vill komma åt filerna på enheten blir det problem. Hur öppnar man en filutforskare. Hittar inte nåt som låter som filutforskare i menyerna. Hittar ingen motsvarighet till Platser eller Hem-mapp i Gnome och Xfce. Jag kan göra "mount" och "cd" i terminalen, men det var inte riktigt vad jag hade väntat mej. Efter ett tag kommer jag på att en av ikonerna i panelen, utan tooltip och med obegriplig figur, faktiskt är en meny för flyttbara enheter. När jag trycker ikonen får jag upp den box som visades när jag stoppade in enheten. Det är alltså en meny, men ser inte ut som en meny. Klickar sedan på enheten i menyn/boxen och får en filuftorskare där jag vill ha den.

Senare ska jag avmontera/mata ut enheten. Provar ikonen igen, får upp menyn/boxen och högerklickar enheten för att se om det finns nåt avmontera- eller mata ut-alternativ. Nej, högerklick blir som vänsterklick och startar en filuforskare igen. Det visar sig att när man tagit fram menyn (eller boxen eller vad det är) och håller musen över enheten, visas en mata ut-knapp vid enheten. Knappen finns alltså, men man får inte se den förens man håller musen över den.

Jag får känslan att man inte kommit nån vart med användarvänligheten sen jag först provade KDE för åtta år sedan. Men grafiken är jättesnygg.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

2809311484_8d0cf3011c.jpg
2809311484_8d0cf3011c.jpg (62.15 KiB) Visad 1395 gånger
Fast jag tänkte först och främst på bakgrundsbilden och färgschemat :o
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Väldigt mycket inspirerat från Mac OS X det där. :P
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Hund skrev:Väldigt mycket inspirerat från Mac OS X det där. :P
Hihi, har jag missat nåt nu? Ser väl inte ut som OS X alls..?

Bild

...det gör dock detta temat till Win4lin...
Användarvisningsbild
charlietux
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av charlietux »

ja vackert var det inte
adib_bin
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av adib_bin »

farmfield skrev:Testade Mandrivas Live-CD igår och det kändes som att nån från Microsoft myglat sig in på designavdelningen och designat en Live-CD med enda syfte att få folk att tänka att GNU/Linux betyder disco och -70-tal, hehe, för den var så ofattbart gräslig att jag trodde nästan det var ett practical joke.

vad ere som var så microsoft aktigt... tyckte bara om att gränssnittet och allt var oerhört fult :P
Bild
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

adib_bin skrev:
farmfield skrev:Testade Mandrivas Live-CD igår och det kändes som att nån från Microsoft myglat sig in på designavdelningen och designat en Live-CD med enda syfte att få folk att tänka att GNU/Linux betyder disco och -70-tal, hehe, för den var så ofattbart gräslig att jag trodde nästan det var ett practical joke.

vad ere som var så microsoft aktigt... tyckte bara om att gränssnittet och allt var oerhört fult :P
Exakt, det är gräsligt. Så om microsoft ville sabba så skulle dom designa GNU/Linux, hur? Gräsligt såklart!

Men jag har aldrig sagt att det är Microsoft-liknande. Windows Vista t.ex, är väl inte speciellt gräsligt, bara kasst... ::)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"