Nybörjarguide på svenska

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
allerixon
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Nybörjarguide på svenska

Inlägg av allerixon »

Finns det någon bra sida med nybörjarguide på svenska för ubuntu/kubuntu Jag har letat på forumet med sökfunktionen och på google men inte hittat någon bra, det är ganska jobbigt som helt ny att läsa tusen trådar utan att hitta det man vill. Till exempel så har jag ingen aing om hur jag ska göra med drivrutiner, vissa hemsidor har linux 64 som nedladdning med drivrutinerna men vissa har bara microsoft. Jag har inte börjat med kubuntu(som jag tänkt använda mig av) än. Man vill ju ha lite koll först, men jag ser bara massa krångel överallt, jag har en gammal dell som jag snart ska köra in kubuntu på och försöka lära mig men har någon en länk till något inte för stort som man kan läsa för att komma igång, helst svenska. Tror att det är många frågor som skulle slippa ställas om alla hänvisades till en nybörjarguide innan man börjar ställa onödiga frågor på forumet.
MVH
Allerixon

Bild
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Nybörjarguide på svenska

Inlägg av Cadryc »

Många vanliga frågor kan man få svar på i vår wiki http://ubuntu-se.org/wiki

Allmänt om drivrutiner kan man säga att att det inte är nåt man behöver bry sig om så mycket, hårdvaran upptäcks och drivrutiner läses in automatiskt. Naturligtsvis fungerar inte altl så enkelt, ibland får man krångla, men enklaste sättet att prova innan en installation är att boota med en LiveCD och se vad som funkar. Det som inte funkar kanske går att få igång med lite mockel, då kan man söka på tex "ubuntu dlink dwl g520" eller liknande så hittar man för det mesta nånting.

Men det är även bra att du säger vad du saknar, så kan vi komplettera guiderna i vår wiki. :)
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

Jag skulle också vilja rekommendera Tobias Hagbergs Upptäck Ubuntu Linux, som också finns på nätet:

http://alltomlinux.se/bok-uul/index.php
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Under januari påbörjas sammansättandet av just en sådan guide på svenska vilken initialt kommer täcka upp Ubuntu och framöver också Mandriva, OpenSUSE, Fedora samt en egen avdelning för OpenOffice.org. Det kan även vara intressant att skapa en egen avdelning för GIMP så småningom.

Sajten för projektet är linuxforalla.se och mer information kommer under januari. :)
adib_bin

Inlägg av adib_bin »

farmfield skrev:Under januari påbörjas sammansättandet av just en sådan guide på svenska vilken initialt kommer täcka upp Ubuntu och framöver också Mandriva, OpenSUSE, Fedora samt en egen avdelning för OpenOffice.org. Det kan även vara intressant att skapa en egen avdelning för GIMP så småningom.

Sajten för projektet är linuxforalla.se och mer information kommer under januari. :)

verkar inte som den sidan finns ännu eller längre :P
Bild
Användarvisningsbild
allerixon

Inlägg av allerixon »

Är det möjligt att använda winehq till drivrutiner eller bara till spel och vanliga program?
MVH
Allerixon

Bild
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

adib_bin skrev:
farmfield skrev:Under januari påbörjas sammansättandet av just en sådan guide på svenska vilken initialt kommer täcka upp Ubuntu och framöver också Mandriva, OpenSUSE, Fedora samt en egen avdelning för OpenOffice.org. Det kan även vara intressant att skapa en egen avdelning för GIMP så småningom.

verkar inte som den sidan finns ännu eller längre :P
Hehe, nej, sidan kommer väl egentligen inte finnas förrän i april 2009 - bortsett från utvecklare o.s.v... ;D

...men det som efterfrågas i tråden är vad som är på gång på linuxforalla.se
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

allerixon skrev:Är det möjligt att använda winehq till drivrutiner eller bara till spel och vanliga program?
Wine funkar bara för spel och vanliga program

Men när det kommer till trådlösa nätverkskort som inte har stöd i Ubuntu, så kan man med Ndiswrapper använda drivrutinerna för Windows.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Ett annat alternativ att få smidig hjälp är via våra faddrar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=83&t=10560
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

Inlägg av Jarulf »

allerixon skrev:Man vill ju ha lite koll först, men jag ser bara massa krångel överallt
Troligtvis är det för att folk frågar när det krånglar och det skrivs om problemen, men säger inte mycket när det fungerar som det ska :)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Jarulf skrev:
allerixon skrev:Man vill ju ha lite koll först, men jag ser bara massa krångel överallt
Troligtvis är det för att folk frågar när det krånglar och det skrivs om problemen, men säger inte mycket när det fungerar som det ska :)
Det ligger väldigt mycket i vad du säger. Jag har installerat Ubuntu på en massa olika maskiner och oftast
är det inget krångel alls, men det är givetvis så att det är när man har krånglig hårdvara eller udda behov man
behöver läsa på och har nytta av någon att fråga. När allt funkar är det inte mycket att snacka om...

Testa med en Live CD, så märker du med rimlig sannolikhet om din maskin är krånglig eller om
allt funkar utan problem. Grafik, ljud, trådlöst nätverk/3G-donglar och skrivare är väl de saker som
krånglar om något gör det. Kanske oroar du dig alldeles i onödan?

Se'n är det ofta en god idé att gå över lite stegvis om du redan har Windows och är inkörd på det.
Kör in Ubuntu med Wubi, så är det inte svårare än att installera vilket windowsprogram som helst
och du har Windows kvar att välja på.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"