Jag har en Zalman ZM-F1 80MM som jag införskaffade idag av den enkla anledningen att jag inte hade nån chassifläkt, men den låter så det går knappt kolla på tv så länge den är på, hur ställer jag in den i silent mode? det skall tydligen gå att sänka den lite men jag vet inte hur, vågar inte pilla på för mkt i bios heller utan vägledning....
Sen en Ûberdum fråga, ska fläkten blåsa luft in i chassit eller ska den blåsa luften ut ur chassit...?
chassifläkten låter som ett tröskverk!
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: chassifläkten låter som ett tröskverk!
http://www.dustinhome.se/DisplayImage.a ... geID=73182
Länken går till en bild, under fläkten syns en liten sladdbit som borde följt med. Sätt den mellan fläkten och moderkortet så kommer den att gå i 1700RPM istället för 3000
Nån sa en gång att luften kommer alltid ut, det viktiga är att se till att det är lite högre lufttryck i lådan än utanför, så har man bara en fläkt så ska den blåsa in i lådan. Men sen beror det ju lite på vart i lådan fläkten sitter. Är det i botten, på sidan eller främre delen så låt den blåsa in. Är det i bakstycket eller toppen så låt den blåsa ut.
Länken går till en bild, under fläkten syns en liten sladdbit som borde följt med. Sätt den mellan fläkten och moderkortet så kommer den att gå i 1700RPM istället för 3000
Nån sa en gång att luften kommer alltid ut, det viktiga är att se till att det är lite högre lufttryck i lådan än utanför, så har man bara en fläkt så ska den blåsa in i lådan. Men sen beror det ju lite på vart i lådan fläkten sitter. Är det i botten, på sidan eller främre delen så låt den blåsa in. Är det i bakstycket eller toppen så låt den blåsa ut.
ok, jag har bara en fläkt som sitter på baksidan, ska jag låta luften gå in eller ut? just nu går den in i datorn men jag tänker att det är väl så den ska göra för att kyla allt innanför? men men, säger du det får jag väl vända på den...
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
jag är ingen expert, rapade bara upp sånt som jag läst/hört
Men om man tänker sig att den bakre blåser in, så förser den väl CPUkylaren med massa luft, och nätagget kommer kortfarande att att suga luft ur lådan. Nu har inte jag läst aerodynamik så jag kan analysera luftströmmar, eller termodynakim heller för den delen (om nu ens dessa två saker är relevanta i det här fallet) men jag tycker inte det låter helt fel.
Kan du se temperaturen på nånting i datorlådan nånstans? Isf kan du ju byta riktining efter ett tag och jämföra

Kan du se temperaturen på nånting i datorlådan nånstans? Isf kan du ju byta riktining efter ett tag och jämföra
Om du bara har en fläkt skulle den kunna blåsa innåt. Det finns ju ingen annan fläkt som kan motarbeta den då.
Det viktiga är ju att man får en bra luftgenomströmning.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
ahh, nu går fläkten lugnt och tyst, riktigt bekvämt faktiskt
jag kollade hur fläkten på andra datorn gick, där jag köpte den med fläkt isatt men bara en fläkt därbak och där satt den så luften gick ur lådan. gjorde likadant på min nya burk så blir nog allt bra, jag bugar och bockar för hjälpen 

-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ett annat alternativ är att montera fläkten i fronten och låta den blåsa in luft. Om du då har en fläkt i strömaggregatet (som suger ut luft) så kommer de att jobba ihop och du får bättre genomströmning än om du har två i bakändan (den "lösa"+strömfläkten). Det finns oftast möjlighet att sätta en fläkt i nederkant lådfronten och då distribueras luftströmmarna bättre (= bättre kylning = oftast lägre fläktvarvtal = tystare).