ubuntu-tips?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
mmaarree

ubuntu-tips?

Inlägg av mmaarree »

Hejsan hoppsan!;)
Nu är jag här igen, men denna gången med ubuntu 8.10 i min lilla acer.
Det verkar hur bra som helst, och jag är jättenöjd!

Men nu har jag lite andra frågor..
- Alla visningsbilder som jag lägger in på pidgin blir liggandes.. Hur vänder jag på min visningsbild?
- Finns det några snabbknappar på tagentbordet som man kan använda för att snabbt byta skrivbord?
- Jag har en digitalkamera med ssd minne, men när jag "stoppar in" ssd kortet i datorn, så kan jag inte hitta det någonstans. Hur gör jag då?
- Sen har jag också en inyggd web-kamera i datorn, och den kan jag inte heller hitta. Hur/Var hittar jag den?

:D
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: ubuntu-tips?

Inlägg av Dagon^ »

mmaarree skrev:Hejsan hoppsan!;)
Nu är jag här igen, men denna gången med ubuntu 8.10 i min lilla acer.
Det verkar hur bra som helst, och jag är jättenöjd!

Men nu har jag lite andra frågor..
- Alla visningsbilder som jag lägger in på pidgin blir liggandes.. Hur vänder jag på min visningsbild?
- Finns det några snabbknappar på tagentbordet som man kan använda för att snabbt byta skrivbord?
- Jag har en digitalkamera med ssd minne, men när jag "stoppar in" ssd kortet i datorn, så kan jag inte hitta det någonstans. Hur gör jag då?
- Sen har jag också en inyggd web-kamera i datorn, och den kan jag inte heller hitta. Hur/Var hittar jag den?

:D
Hej igen :)
Då ska vi se.
1. Ingen aning, aldrig haft det problemet
2. Ctrl +Alt + vänster/höger piltangent
3. Är du säker på att det är ett SSD i din digitalkamera?
4. Hittar du inte den rent fysiskt? I så fall sitter den precis ovanför din skärm.
Hittar du inte den rent mjukvarumässigt så kika i min guide här nedan under kapitlet "Webcam".
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

mmaarree skrev:- Alla visningsbilder som jag lägger in på pidgin blir liggandes.. Hur vänder jag på min visningsbild?
Jag antar att du får rotera den innan du väljer den som visningsbild. Detta kan du t.ex. göra genom att köra något bildbehandlingsprogram, förslagsvis Gimp som följer med vid installation av Ubuntu, rotera bilden i det och sedan spara.
mmaarree skrev:- Finns det några snabbknappar på tagentbordet som man kan använda för att snabbt byta skrivbord?
Det brukar vara Ctrl-Alt-<piltangent> för att byta, och Ctrl-Alt-Shift-<piltangent> för att flytta med sig ett markerat fönster till nästa skrivbord (eventuellt är det bara Alt-Shift-<piltangent>, men det var så längesedan jag körde GNOME att jag inte minns standardkonfigurationen).

EDIT: Dagon^ hann lite före ;)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

1. Liggandes? Då lär bilden ligga från början då Pidgin inte roterar bilden.
2. Ctrl + Alt + Vänster/Höger piltangent.
3. SSD? Det är inte SD du tänker på? SSD är ju en förkortning av "Solid State Drive" och används som diskar till datorn. Det dyker inte upp under "Platser" i filhanteraren?
4. Vad är det för dator du har?

(Andra han posta innan jag men skickar iväg det ändå) :P
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
mmaarree

Inlägg av mmaarree »

Hejsan!
Tack för er hjälp!
Men.. Ctrl+alt+hr/vr funkar inte.. /:
Bilden är roterad rätt, men den blir fel i pidgin.
:)
Användarvisningsbild
AntonPetts
Kontakt:

Inlägg av AntonPetts »

mmaarree skrev: Men.. Ctrl+alt+hr/vr funkar inte.. /:
Är du säker på att du har flera skrivbord aktiverade? Har du compiz igång?
Mina teman: iod Suite, SimplyGrey
Användarvisningsbild
Dagon^

Inlägg av Dagon^ »

Det verkar skumt att bilderna blir felroterade i Pidgin. :-\
Skumt även att kortkommandot för att byta skrivbord inte fungerar..

Hoppas att någon kan komma med lite lösningar :)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Nere till höger i den nedre panelen ska du ha två rutor som symboliserar dina 2 skrivbord. Finns inte dessa?

Skulle du kunna visa en bild på hur bilden blir när du valt den i Pidgin? Och gärna en bild på den i filhanteraren.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Goncho
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Goncho »

Du borde gå in och leka med tangentbordsgenvägar under System > Inställningar. Där kan man hitta hur mkt bra som helst. Har man liten skärm som på din Acer eller är allmänt cenil och tappar bort saker på skrivborden rekommenderas "Initiate Window Picker" och Expotangent (default: "Windowsknapp"+E) varmt.
Användarvisningsbild
Dagon^

Inlägg av Dagon^ »

Angående ditt minneskort från digitalkameran.

Hittar du inte det under Platser eller under Dator så kanske din kortläsare inte fungerar riktigt, det är tydligen problem med det i Ubuntu på en Acer Aspire One.
Då får du snällt pilla lite med terminalen.
Allt stå väldigt enkelt beskrivit här och det är bara att klistra och kopiera in. Bara följ instruktionerna så ska allt gå bra.
mmaarree

Inlägg av mmaarree »

okej, jag ska söka runt och titta lite, ;) men hur får man en klocka på skrivbordet? (inte tid, men en sån rund klocka?) :)
Och hur byter man mellan programmen sådär snyggt så att de blir som en pyramid i mitten? (om ni förstår vad jag menar.. :) )
Användarvisningsbild
Dagon^

Inlägg av Dagon^ »

mmaarree skrev:okej, jag ska söka runt och titta lite, ;) men hur får man en klocka på skrivbordet? (inte tid, men en sån rund klocka?) :)
Och hur byter man mellan programmen sådär snyggt så att de blir som en pyramid i mitten? (om ni förstår vad jag menar.. :) )
Gör så :)
installera t.ex gDesklets och därigenom kan du lägga till en klocka som desklet :)

Då får du använda compiz, däremot så rekommenderar jag inte det på din lilla Aspire One. Det var segt som f*n för mig.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"