Samba
Samba
Hjälp!
Har nu äntligen fått en hyfsad partitionering men får inti igång samba!!
Finns den inte i fönstermiljö i ubuntu?
Hur editerar jag smb.conf när jag hela tiden får svaret att jag ej har behörighet till detta?
Finns det inget enkelt sätt att få rootbehörighet för en tid?
Har nu äntligen fått en hyfsad partitionering men får inti igång samba!!
Finns den inte i fönstermiljö i ubuntu?
Hur editerar jag smb.conf när jag hela tiden får svaret att jag ej har behörighet till detta?
Finns det inget enkelt sätt att få rootbehörighet för en tid?
Re: Samba
Kod: Markera allt
sudo gedit /etc/samba/smb.conf
När du behöver rootbehörighet, använd sudo framför kommandot. Men försiktighet anbefalles.

Stort TACK
Missade detta med gedit.
Nästa problem är att jag försöker dela ut /share men samma sak här det svarar mig "du är inte ägaren så du har inte rättigheten....
ser enkelt ut i manualerna men det är inte helt glasklart.
I fedora core som jag kört innan fick man upp en lösenordsfråga och sen var det bara att köra på.
Missade detta med gedit.
Nästa problem är att jag försöker dela ut /share men samma sak här det svarar mig "du är inte ägaren så du har inte rättigheten....
ser enkelt ut i manualerna men det är inte helt glasklart.
I fedora core som jag kört innan fick man upp en lösenordsfråga och sen var det bara att köra på.
Om du startar filhanteraren nautilus med rooträttigheter så kan du högerklicka på mappen och sedan välja rättigheter.
Ett tips är ju att skapa en mapp i /home "utdelat" tex. Den ändrar man sedan ägaren till, i terminalen, till dig. Sen kan du harva omkring och dela ut till höger och vänster inne i den mappen.
gksudo nautilus
sudo mkdir /home/utdelat
sudo chown din_användare /home/utdelat
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Bra"how-to".