Hej!
Jag vill göra följande:
- Koppla internet direkt från modemet, utan ngn router imellan, till min server-dator. Sen vill jag att min andra dator skall få tillgång till internet via min server. Hur löser man detta på ett "enkelt sätt"? I min server sitter det dubbla nätverkskort...
MVH
Micke
Internetdelning på Ubuntu 8.10
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Re: Internetdelning på Ubuntu 8.10
Jag vill göra på samma sätt fast med ett 3g-modem. Brandväggs-gui:en firestater har tydligen en lösning för internetdelning men jag har inte ly<kats få det att fungera. Kanske för att jag just har ett 3g-modem, kanske du har bättre lycka än mig.
Öppna en terminal och skriv sudo apt-get install firestarter
När det är färdiginstallerat så hittar du firestarter under system/inställningar eller administartion, minns inte vilket.
Alternativet för internetdelning finns under firestarters inställningar, det borde vara rätt lätthittat.
Hoppas du har bättre lycka än mig! Lycka till!
Öppna en terminal och skriv sudo apt-get install firestarter
När det är färdiginstallerat så hittar du firestarter under system/inställningar eller administartion, minns inte vilket.
Alternativet för internetdelning finns under firestarters inställningar, det borde vara rätt lätthittat.
Hoppas du har bättre lycka än mig! Lycka till!
-
Tack så mycket! Ska prova detta under dagen.
-
Hej!
Håller på o ställer in firestarter nu.. MEN, mitt andra nätverkskort är "grå-markerat"... det verkar inte vara aktiverat?? Hjälp :-)
Håller på o ställer in firestarter nu.. MEN, mitt andra nätverkskort är "grå-markerat"... det verkar inte vara aktiverat?? Hjälp :-)
- HOLMEN
- Fadder
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Jag antar att ni kör grafiskt Ubuntu och vill då tipsa er att helt skita i Firestarter då Ubuntu har ett utmärkt vertyg med ifrån start - Network Manager.
Tyvärr så är det ett paket som faktiskt inte följer med från start för att faktiskt slutföra utdelningen, men det är ett enkelt litet paket.
1. Börja med att installera paketet dnsmasq-base.
2. Sedan startar ni om datorn.
3a. Ifall ni vill dela ut det trådlöst så klickar ni nu på network-manager ikonen i notifieringsytan i hörnet och väljer skapa nytt trådlöst nätverk.
3b. Ifall ni vill dela ut internet via kabel så får ni redigera den anslutningen;
Högerklicka på network-manager, välj redigera anslutningar, redigera det trådbunda gränsnittetn ni vill använda.
Gå till fliken "Inställningar för IPv4". I dropdown-menyn väljer ni sen "delade med andra datorer".
Nu ska de andra datorerna som är anslutna till er få IP och internet.
Tyvärr så är det ett paket som faktiskt inte följer med från start för att faktiskt slutföra utdelningen, men det är ett enkelt litet paket.
1. Börja med att installera paketet dnsmasq-base.
2. Sedan startar ni om datorn.
3a. Ifall ni vill dela ut det trådlöst så klickar ni nu på network-manager ikonen i notifieringsytan i hörnet och väljer skapa nytt trådlöst nätverk.
3b. Ifall ni vill dela ut internet via kabel så får ni redigera den anslutningen;
Högerklicka på network-manager, välj redigera anslutningar, redigera det trådbunda gränsnittetn ni vill använda.
Gå till fliken "Inställningar för IPv4". I dropdown-menyn väljer ni sen "delade med andra datorer".
Nu ska de andra datorerna som är anslutna till er få IP och internet.
holmen, din beskrivning fungerar inte. 

- janne-5011
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
här finns det 2 sätt dela internet beskrivna
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 62&start=0
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 62&start=0
Debian är den klippa varpå 5011 vilar