de sa inte mer än att pga att linux inte var känt så ville de inte stasa på det.
men om de började skulle det bli kännt. deras argument baserasig inte på fakta om ubuntu.

Är de ens medvetna om att det finns alternativ??Våra kunder vill ha kvalitet och är ganska medvetna om vad de vill ha
Det är därför jag tjatar om utbildningar/kurser och att dela ut/sätta upp flygblad/posters överallt man kan.Det är för få som känner till vad Linux är. De känner sig mer hemma i en Windowsbaserad värld.
Låt henne prova med en live-cd eller bootbar USB-sticka först!charlietux skrev:jag har en syrra vars laptopp krånglar. och har sagt att linux är ett ba val.
men hon verkar skraj.. det var någon här på fårumet som sa dom vet vad dom har men inte vad de får.
kul om hon bytte jag kunne då få känna mig nyttig
Jo, men om hon har testat och är nöjd med det andra, förutom hastigheten, kan du ju installera på riktigt. Dessutom får ni ju reda på från början om all hårdvara funkar out-of-the-box.charlietux skrev:tror att hon då kanske skulle klaga på hastighetten
Det här är ljug, eller iallafall en omskrivning av sanningen. Folk är inte medvetna om vad de vill ha!– Våra kunder vill ha kvalitet och är ganska medvetna om vad de vill ha, därför säljer vi bara märkesdatorer som vi vet uppfyller våra kunders behov, säger Dustins markandschef Stefan von Stein.
Just därför är dualboot så himla bra.charlietux skrev:jag har en syrra vars laptopp krånglar. och har sagt att linux är ett ba val.
men hon verkar skraj.. det var någon här på fårumet som sa dom vet vad dom har men inte vad de får.
kul om hon bytte jag kunne då få känna mig nyttig
Det finns ju eeebuntu..Urban Anjar skrev:77% av de som röstade kunde i alla fall tänka sig att köpa. Den svenska databranchen är
fruktansvärt konservativ. Vi får försöka ta krafttag med den under kommande år.
Emellertid har netbook-marknaden lite rubbat cirklarna för stofilerna i branchen.
Helt rätt, folk tror att dom vet vad dom vill ha. Dock så ligger en del i problemet att dom som kan datorer runt dom som inte kan datorer kan Windows - iaf i 90% av fallen - och det är dom som styr köpet.webaake skrev:Det här är ljug, eller iallafall en omskrivning av sanningen. Folk är inte medvetna om vad de vill ha!
Vadå tror? Det är ju det folk ser, maskiner med Windows. Sedan så vet ju inte ens datorkunniga vad GNU/Linux innebär idag. Ett problem är hur fort det går, att dom som testade 7.04 inte fattat hur mycket som hänt sedan dess... Jag hör inte helt sällan just det, att nån testade GNU/Linux 'bara härom året' vilket betyder att man utgår ifrån att GNU/Linux är som Windows, att det inte händer nåt på 2 år - fast det vet vi ju här, hur mycket som hänt (och händer hela tiden)...webaake skrev:De flesta tror bara att dator=windows, men det börjar ljusna.
Fast privatpersoner i stort har inga supportavgifter eftersom barn, grannar, kontakter, polare, arbetakamrater o.s.v. löser dom problem som uppstår... Företag däremot, där kan det vara lurigt om det inte finns GNU/LInux-kompetens internt, då är det klart att kostnaderna kan öka om man hela tiden löst Windows-problem själva...webaake skrev:Ett annat problem för säljarna är supportkostnaden, där de tror att de får lägre kostnader för windows. Men det tror jag inte på.
Fast jag pratade med en som jobbar på it-avdelningen på Scania här om dagen, han meddelade att kostanderna för operativsystemen sjunkit till en tiondel sedan de bytte HP-UX mot Red Hat 4. Licenskostnaderna står alltså inte för en liten del av ett stort företags kostnader, support behöver man ju även för proprietära lösningar om man är ett stort företag. Nu är ju HP-UX inte Windows men det kanske ändå säger något om proprietära lösningar kontra fri programvara. Det är nog få företag som fixar att lösa alla problem man får med Windows själva och om man förutom att betala för supporten också skall betala för licenser så blir det dyrt.farmfield skrev: Fast privatpersoner i stort har inga supportavgifter eftersom barn, grannar, kontakter, polare, arbetakamrater o.s.v. löser dom problem som uppstår... Företag däremot, där kan det vara lurigt om det inte finns GNU/LInux-kompetens internt, då är det klart att kostnaderna kan öka om man hela tiden löst Windows-problem själva...
Fast där kan vi utgå ifrån att det ju finns viss *nix-kompetens, eller hur, hehe..?micke_nordin skrev:Fast jag pratade med en som jobbar på it-avdelningen på Scania här om dagen, han meddelade att kostanderna för operativsystemen sjunkit till en tiondel sedan de bytte HP-UX mot Red Hat 4. Licenskostnaderna står alltså inte för en liten del av ett stort företags kostnader, support behöver man ju även för proprietära lösningar om man är ett stort företag. Nu är ju HP-UX inte Windows men det kanske ändå säger något om proprietära lösningar kontra fri programvara. Det är nog få företag som fixar att lösa alla problem man får med Windows själva och om man förutom att betala för supporten också skall betala för licenser så blir det dyrt.farmfield skrev: Fast privatpersoner i stort har inga supportavgifter eftersom barn, grannar, kontakter, polare, arbetakamrater o.s.v. löser dom problem som uppstår... Företag däremot, där kan det vara lurigt om det inte finns GNU/LInux-kompetens internt, då är det klart att kostnaderna kan öka om man hela tiden löst Windows-problem själva...
/Micke