blir sur

Nyheter i datorvärlden.
Användarvisningsbild
charlietux
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

blir sur

Inlägg av charlietux »

läste detta bliv förbanad http://www.idg.se/2.1085/1.134504

de sa inte mer än att pga att linux inte var känt så ville de inte stasa på det.

men om de började skulle det bli kännt. deras argument baserasig inte på fakta om ubuntu. >:(
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: blir sur

Inlägg av Urban Anjar »

77% av de som röstade kunde i alla fall tänka sig att köpa. Den svenska databranchen är
fruktansvärt konservativ. Vi får försöka ta krafttag med den under kommande år.

Emellertid har netbook-marknaden lite rubbat cirklarna för stofilerna i branchen.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

Cash is king. Finns det ingen efterfrågan på det så är det ingen idé att ta in det i butikerna. Det omvända gäller tyvärr väldigt sällan.

Det ankommer på oss att informera om Ubuntu och Linux, så att det blir efterfrågan. :) Jämför man med exempelvis det konkurrerande formatet till VHS, som var Betamax, så var kvaliteten överlägset bäst på Betamax, men VHS vann ändå.. Nu ska vi inte gå in på detaljer där kanske, men det hela handlar i alla fall om vad kunderna vill ha.

Visst har du rätt i att kunderna säkert skulle gilla Ubuntu/Linux om de bara fick testa, men om de inte vet vad det är så blir det svårt. Därför måste vi nå ut bättre med vår information.

(för övrigt är den här nyheten ungefär lika gammal som ditt medlemsskap. ;) )
Användarvisningsbild
AntonPetts
Kontakt:

Inlägg av AntonPetts »

Våra kunder vill ha kvalitet och är ganska medvetna om vad de vill ha
Är de ens medvetna om att det finns alternativ??

Och var onoff tvugna att lägga in smygreklam, i en intervju? ;D
Mina teman: iod Suite, SimplyGrey
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Det är för få som känner till vad Linux är. De känner sig mer hemma i en Windowsbaserad värld.
Det är därför jag tjatar om utbildningar/kurser och att dela ut/sätta upp flygblad/posters överallt man kan.

Om dom bara "ser" Ubuntu så börjar dom i alla fall undra "Vad är det för något"?

Och det är ju en bra början!

:D
Användarvisningsbild
charlietux

Inlägg av charlietux »

jag har en syrra vars laptopp krånglar. och har sagt att linux är ett ba val.

men hon verkar skraj.. det var någon här på fårumet som sa dom vet vad dom har men inte vad de får.

kul om hon bytte jag kunne då få känna mig nyttig
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

charlietux skrev:jag har en syrra vars laptopp krånglar. och har sagt att linux är ett ba val.

men hon verkar skraj.. det var någon här på fårumet som sa dom vet vad dom har men inte vad de får.

Låt henne prova med en live-cd eller bootbar USB-sticka först!
Användarvisningsbild
charlietux

Inlägg av charlietux »

tror att hon då kanske skulle klaga på hastighetten
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

charlietux skrev:tror att hon då kanske skulle klaga på hastighetten
Jo, men om hon har testat och är nöjd med det andra, förutom hastigheten, kan du ju installera på riktigt. Dessutom får ni ju reda på från början om all hårdvara funkar out-of-the-box.

/Micke
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

– Våra kunder vill ha kvalitet och är ganska medvetna om vad de vill ha, därför säljer vi bara märkesdatorer som vi vet uppfyller våra kunders behov, säger Dustins markandschef Stefan von Stein.
Det här är ljug, eller iallafall en omskrivning av sanningen. Folk är inte medvetna om vad de vill ha!

De flesta tror bara att dator=windows, men det börjar ljusna.

Ett annat problem för säljarna är supportkostnaden, där de tror att de får lägre kostnader för windows. Men det tror jag inte på.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Vill poängtera att artkeln är ett år gammal och att tongångarna sakta men säkert kommer styra ifrån detta. Dom stora tillverkarna vågar inte tro på Windows 7 och fler och fler tittar åt GNU/Linux - sen är det skit samma vad Dustin & Siba säjer nu, kommer det maskiner med GNU/Linux kommer Siba & co. sälja dom också - vad skall dom annars sälja?
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

charlietux skrev:jag har en syrra vars laptopp krånglar. och har sagt att linux är ett ba val.

Just därför är dualboot så himla bra.

Då kan din syrra köra windows och samtidigt testa/lära sig Ubuntu när hon känner för det.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Urban Anjar skrev:77% av de som röstade kunde i alla fall tänka sig att köpa. Den svenska databranchen är
fruktansvärt konservativ. Vi får försöka ta krafttag med den under kommande år.

Emellertid har netbook-marknaden lite rubbat cirklarna för stofilerna i branchen.
Det finns ju eeebuntu..

Kom förresten ut en ny ver. ganska nyligen.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

webaake skrev:Det här är ljug, eller iallafall en omskrivning av sanningen. Folk är inte medvetna om vad de vill ha!
Helt rätt, folk tror att dom vet vad dom vill ha. Dock så ligger en del i problemet att dom som kan datorer runt dom som inte kan datorer kan Windows - iaf i 90% av fallen - och det är dom som styr köpet.
webaake skrev:De flesta tror bara att dator=windows, men det börjar ljusna.
Vadå tror? Det är ju det folk ser, maskiner med Windows. Sedan så vet ju inte ens datorkunniga vad GNU/Linux innebär idag. Ett problem är hur fort det går, att dom som testade 7.04 inte fattat hur mycket som hänt sedan dess... Jag hör inte helt sällan just det, att nån testade GNU/Linux 'bara härom året' vilket betyder att man utgår ifrån att GNU/Linux är som Windows, att det inte händer nåt på 2 år - fast det vet vi ju här, hur mycket som hänt (och händer hela tiden)...
webaake skrev:Ett annat problem för säljarna är supportkostnaden, där de tror att de får lägre kostnader för windows. Men det tror jag inte på.
Fast privatpersoner i stort har inga supportavgifter eftersom barn, grannar, kontakter, polare, arbetakamrater o.s.v. löser dom problem som uppstår... Företag däremot, där kan det vara lurigt om det inte finns GNU/LInux-kompetens internt, då är det klart att kostnaderna kan öka om man hela tiden löst Windows-problem själva...
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

farmfield skrev: Fast privatpersoner i stort har inga supportavgifter eftersom barn, grannar, kontakter, polare, arbetakamrater o.s.v. löser dom problem som uppstår... Företag däremot, där kan det vara lurigt om det inte finns GNU/LInux-kompetens internt, då är det klart att kostnaderna kan öka om man hela tiden löst Windows-problem själva...
Fast jag pratade med en som jobbar på it-avdelningen på Scania här om dagen, han meddelade att kostanderna för operativsystemen sjunkit till en tiondel sedan de bytte HP-UX mot Red Hat 4. Licenskostnaderna står alltså inte för en liten del av ett stort företags kostnader, support behöver man ju även för proprietära lösningar om man är ett stort företag. Nu är ju HP-UX inte Windows men det kanske ändå säger något om proprietära lösningar kontra fri programvara. Det är nog få företag som fixar att lösa alla problem man får med Windows själva och om man förutom att betala för supporten också skall betala för licenser så blir det dyrt.

/Micke
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

micke_nordin skrev:
farmfield skrev: Fast privatpersoner i stort har inga supportavgifter eftersom barn, grannar, kontakter, polare, arbetakamrater o.s.v. löser dom problem som uppstår... Företag däremot, där kan det vara lurigt om det inte finns GNU/LInux-kompetens internt, då är det klart att kostnaderna kan öka om man hela tiden löst Windows-problem själva...
Fast jag pratade med en som jobbar på it-avdelningen på Scania här om dagen, han meddelade att kostanderna för operativsystemen sjunkit till en tiondel sedan de bytte HP-UX mot Red Hat 4. Licenskostnaderna står alltså inte för en liten del av ett stort företags kostnader, support behöver man ju även för proprietära lösningar om man är ett stort företag. Nu är ju HP-UX inte Windows men det kanske ändå säger något om proprietära lösningar kontra fri programvara. Det är nog få företag som fixar att lösa alla problem man får med Windows själva och om man förutom att betala för supporten också skall betala för licenser så blir det dyrt.

/Micke
Fast där kan vi utgå ifrån att det ju finns viss *nix-kompetens, eller hur, hehe..? ;D

Jag tänkte väl mer på företag som kört rena Windows-miljöer och sedan gått över till *nix, då saknas oftast kompetensen att lösa problem själva...
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"