Felmeddelande

185912
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Felmeddelande

Inlägg av 185912 »

Har precis installerat Ubuntu 8.10 på en dator som har varit lite krånglig med windows XP. När man hade startat den tog det ungefär 10 minuter innan man fick bluescreen. Det är en dator jag sålt till min pojkväns pappa som har fungerat alldeles utmärkt i flera år hemma hos mig (med både Windows och Ubuntu), men nu helt plötsligt blir det såhär när den har varit här i några veckor. Jag har frågat honom vad han har gjort, men han tycker/tror inte att han har gjort något konstigt.

Men nu hörde jag i alla fall med honom och för honom var det helt okej att köra ubuntu istället om det funkar bättre. Satte sedan igång installationen som verkade gå finfint. Men helt plötsligt stängs datorn av (När den håller på och installerar språkpaket på 85 %). Kommer upp att jag ska ta ur skivan och trycka på enter, så jag gör det och startar datorn igen.

Men jag möts av en grå myrornas krig-skärm med ett felmeddelande "No servers were defined in the configuration file and XDMCP was disabled. This can only be a configuration error. GDM has started a single server for you. You should log in and fix the configuration. Note the automatic and timed logins are disabled now."

Har googlat lite på felmeddelandet men hamnar bara på ryska (eller något liknande) forum. Känns ju dock som att det har något med grafikkortet att göra, i och med myrornas krig och när man trycker stäng av blir allt rosa och turkost. Det är ett gammalt nVidia GeForce FX7200. Jag har dock ingen aning, är inte så erfaren. Kom med idéer ni!

Har även provat att installera igen och då valt "skip" när den ska ta språkpaketen, men det blir samma felmeddelande då.

Är mycket tacksam för svar och hjälp som kan lösa problemet.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Felmeddelande

Inlägg av mcNisse »

Du kanske har fått ett hårdvarufel i datorn... Vad sitter det för hårdvara i maskinen?
185912
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av 185912 »

Pentium IV 3 gHz
GeForce FX7200
Maxtor HDD 250 GB 5400 rpm

RAM och CD kommer jag ärligt talat inte ihåg vad de heter. 1 GB RAM i alla fall. Moderkortet är ett Prescott 800 dual channel, står det på i alla fall.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Låter som ett hårdvarufel på grafikkortet, prova att installera med en textbaserad Alternativ CD och se om det funkar bättre...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"