mjukvaruinstallationselände

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
UncleRemus
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

mjukvaruinstallationselände

Inlägg av UncleRemus »

Hej,
Jag är alldles mörkgrön på Ubuntu...Jag har fått igång det mesta av hårdvaran, vilket gick smidigt. Jag tycker däremot att installation av program är en pina. Jag har stora problem att få igång och köra java. Jag vet inte vilken version av java jag ska hämta, så jag har hämtat vad som finns...sen vetefan vad som ska göras >:(
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: mjukvaruinstallationselände

Inlägg av farmfield »

JRE5 + 6 ur förråden sen skall allt fungera. Vad är det som inte fungerar?
UncleRemus

Inlägg av UncleRemus »

Hej Farnefield,
Tack för det. Ett annat bekymmer är citrix-client. den installerar sig men fungerar inte. Jag vill tillägga att jag inte tycker illa om Ubuntu eller linux, det är bara så stor skildnad mot microsoft
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

märkligt, såvida det inte är restricted som spökar.
För att aktivera propretiärt som Sun Java måste man också gå med på att aktivera ubuntu-restricted
men det ska ske per automatik om man bockar för Sun Java
Gå till Program-Lägg till och ta bort... och skriv in Java i sökfältet..
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

UncleRemus skrev:Hej Farnefield,
Tack för det. Ett annat bekymmer är citrix-client. den installerar sig men fungerar inte. Jag vill tillägga att jag inte tycker illa om Ubuntu eller linux, det är bara så stor skildnad mot microsoft
ok, prova att installera tsclient då?
UncleRemus

Inlägg av UncleRemus »

tsclient är redan installerad.... :-[ you see, very strange indeed
UncleRemus

Inlägg av UncleRemus »

Tänker ställa en korkad fråga: var hittar jag föråden?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Enklaste sättet att "hitta förråden" och få lite översikt är med Synaptic, alltså "[System] -> [Administration] -> [Pakethanteraren Synaptic]"...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

I Ubuntu finns det flera sätt att installera program, dessa hämtas från ett centralt webbarkiv där ca 20 000 program finns tillgängliga. För mig är detta den enskilt största fördelen med Ubuntu framför andra operativsystem.

1. Enklast av dessa sätt är att gå på "Program" → "Lägg till/ta bort". Där bockar du bara för det program du vill installera och det hämtas då automatiskt från nätet och installeras.
2. Sedan finns också "Pakethanteraren Synaptic" som du få tips om ovan, som har lite fler funktioner, bland annat ett interface för ominstallation och "total borttagning" vilket även raderar alla konfigurationsfiler m.m. Även här hämtas programmet automatiskt och installeras.
3. Utöver detta finns också två konsolalternativ, programmen apt-get och aptitude. Genom att ange sudo apt-get install programmetsnamn installerar du programmet och genom att ange sudo apt-get remove programmetsnamn så raderas programmet. aptitude funkar på samma sätt, du byter bara ut apt-get mot aptitude i kommandona ovan. Precis som ovan hämtas programmet automatiskt från nätet och installeras.

Det finns även många andra funktioner än de jag angett ovan, du kan t.ex. på olika sätt söka igenom förråden efter program även med konsollalternativen, men det lär man sig efter hand.
En sista bra grej man ska lära sig är att man även kan lägga till ytterligare förråd än det officiella med 20 000 program. Det gör man genom att gå på "System" → "Administration" → "Programvarukällor", där kan du lägga till andra förråd som ibland tillhandahålls av vissa företag, men också bocka för att du vill kunna installera proprietära program m.m.

Lycka till med detta, att det är så enkelt att installera program och att det finns ett officiellt arkiv med så många program som garanterat är granskade och kollade så att man inte riskerar virus med mera är en kanongrej och man kan verklgen vara glad att programinstallationen skiljer sig från den i windowsmiljön.

/Micke
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

UncleRemus skrev:Hej Farnefield,
Hihi, du får väl tycka vad du vill om GNU/Linux - dock dumt att spy galla över nåt i sitt eget forum - men då du inte gjort det, spytt galla eller ens sagt/skrivit nåt negativt alls, så behöver du inte oroa dig alls - och förmodligen inte annars heller... Sen så är det helt klart annorlunda mot Windows, det är ju ett annat OS... Men hur som helst...

Du skall ha igång en Citrix-klient, och den behöver då alltså java. Du har installerat java men klienten går fortfarande inte igång?

Är det korrekt uppfattat av mig?
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Kan det vara så att du har problem med att "fel" javaversion försöker öppna programmet. Vad får du för output om du skriver:

Kod: Markera allt

sudo update-alternatives --list java
i terminalen?
Du kan se vilket som används genom att skriva:

Kod: Markera allt

sudo update-alternatives --config java
Där kollar du vilken java version som har en '*' framför sig. Om du trycker enter behåller du det alternativ som används för tillfället, om du väljer en siffra kan du byta till nått av de andra alternativen som finns. Om du har /usr/lib/jvm/java-6-openjdk/jre/bin/java som förvalt alternativ, kan du prova att byta till /usr/lib/jvm/java-6-sun/jre/bin/java, den funkar bättre för mig.

/Micke
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

"Program" → "Lägg till/ta bort"

Har aldrig fungerat tillfredställande för mig, vare sig i Feisty eller Hardy. Jag går alltid diret till Pakethanteraren Synaptic.

Kanske "Program" → "Lägg till/ta bort" är bättre i Intrepid?

Synaptic är dock oöverträffat som "programbibliotek"!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"