Installera ATI Catalyst [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
johan99
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Installera ATI Catalyst [LÖST]

Inlägg av johan99 »

Hej,

Jag har installerat Ubuntu 8.10 via Wubi och det mesta funkar kanon. Har dock problem med drivrutinerna till mitt grafik kort ATI Radeon 9800. Det fungerar att installera den Proprietary drivern som Ubunto föreslår i System -> Administration -> Hardware Drivers men jag får då Catalyst version 2.2. Har även försökt att instalera Catalyst 8.11 m.h.a ett Script som jag hittade på http://www.phoronix.com/forums/showthread.php?t=14014. Startade detta från en helt ren ubunto installation och det hade precis samma effekt som att gå via System -> Administration -> Hardware Drivers det blev Catalyst 2.2. Någon som kan hjälpa mig att komma vidare med detta?

Vilka filer bör man göra backup på när man installerar nya grafik korts rutiner? När jag har testat har jag installerat om hela Ubunto för att komma tillbaka till utgångsläget vilket blir lite tjatigt i längden.

Mvh
Johan
Senast redigerad av 1 johan99, redigerad totalt 25 gånger.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Installera ATI Catalyst

Inlägg av Cadryc »

Välkommen! :)

Du skulle kunna testa att installera grafikkortdrivrutinen genom programemt EnvyNG, det fungerar bättre för en del än genom Hårdvarudrivrutiner.

System → Administration → Pakethatneraren Synaptic → sök efter envyng-qt. Högerklicka på den och välj Installation, klicka sen på Verkställ i fönstrets överkant. Sen ligger det under Program → Systemverktyg.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
johan99

Inlägg av johan99 »

Hej,

Provade med Envy Ng men det hade ungefär samma effekt, jag fick Catalyst 2.1.
Är det 8.11 som är den senaste versionen och är det den som man borde få när man använder verktyget ovan?

Mvh
Johan
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

johan99 skrev:Hej,

Provade med Envy Ng men det hade ungefär samma effekt, jag fick Catalyst 2.1.
Är det 8.11 som är den senaste versionen och är det den som man borde få när man använder verktyget ovan?

Mvh
Johan
8.11 borde vara senaste versionen. 8:an står för år 2008 och 11 för månad 11.
Är tidigt i december så version 8.12 har nog inte kommit ut än.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
johan99

Inlägg av johan99 »

Det måste finnas någon del i installations programmet som gör att den under vissa förutsättningar inte lägger på 8.11 utan faller tillbaka till någon default version. I mitt fall verkar det vara 2.1 eller 2.2

// Johan
Användarvisningsbild
johan99

Inlägg av johan99 »

Det visar sig att det är så att versionen på drivrutins paketet är 8.11. I det paketet finns det sedan en version av drivrutinen och en version av det grafiska gränssnittet Catalyst. För Linux har man inte kommit längre än till 2.2 för catalyst
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"