Acer Aspire One, Ubuntu 8.10 och SD-kort?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Eldräven
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Acer Aspire One, Ubuntu 8.10 och SD-kort?

Inlägg av Eldräven »

Hej,

Har beställt en Acer Aspire One A110L (8GB SSD, 512MB RAM) och skulle vilja installera Ubuntu 8.10 på den, genom att följa den "officiella" guiden steg för steg.

Paranoid som jag är vill jag dock göra allt för att undvika att slita på SSD-disken i onödan. Tänkte därför köpa ett par SD-minneskort (eller dylikt) för följande uppsättning:

1GB snabbt SD-kort för swap (för swap behövs väl??)
8GB SD-kort för /home

(Visserligen kommer korten att slitas istället, men det känns inte lika hemskt. ;) )

Så min fråga är, är detta möjligt? Eller föreligger det några problem med att använda (två) SD-kort? Jag känner till problemet med viloläget, men tror jag kan leva utan det...

Någon som vet vilken prestanda man bör välja på "swap-minnet" för att inte slöa ner systemet för mycket? Är 20MB/s skriv/läs för slött?

Mycket tacksam för tips! 8)
Tweaking the tweakable, hacking the hackable, and breaking the breakable!
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Acer Aspire One, Ubuntu 8.10 och SD-kort?

Inlägg av Cadryc »

Ja det vore trevligt att veta. Har ju också beställt en :P

En ytterligare fråga, med 512 i ram på en netbook, hur mycket swap behöver man egentligen? Räcker säg 64MB? (har ett minneskort som ligger på skräpar nämligen ;) )
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Klarar Ubuntu 8.10 på en Aspire One att läsa SDHC-kort? I ena eller båda kortläsarna? (Ställer SDHC över huvud taget krav på hårdvaran eller bara mjukvaran? )

Kan man formatera ett SD-kort till ext2 och det funkar i en Aspire One, med Intrepid?

Spontant skulle jag vilja svara ja på båda dessa frågor men finner motstridig information, nån som kan klargöra?

Användarvisningsbild
Eldräven

Inlägg av Eldräven »

Ingen som har en Aspire One som vet? :-\
Användarvisningsbild
Beer

Inlägg av Beer »

Ext2 på ett SD-kort är inga problem.

Vet ej hur det fungerar med ett SDHC-kort, vill också ha svar på det. Har sett info om att det inte ska fungera, men den infon är nästan ett halvår gammal och kanske stämmer dåligt med hur det är nu.

Jag kör utan swap.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Tack för svar :)

Vad är det för system du kör utan swap? 512Mb RAM ?

Användarvisningsbild
Beer

Inlägg av Beer »

Japp, 512mb. När butikerna öppnar igen så får det bli 1gb till och byte av disk. Den ssd-disken som sitter i nu driver mig snart till vansinne. 38mb/s läsning och ~10mb/s skrivning skapar en och annan frysning.
MvM
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av MvM »

Beer skrev:Ext2 på ett SD-kort är inga problem.

Vet ej hur det fungerar med ett SDHC-kort, vill också ha svar på det. Har sett info om att det inte ska fungera, men den infon är nästan ett halvår gammal och kanske stämmer dåligt med hur det är nu.

Jag kör utan swap.
Jag har ett 16GB SDHC-kort formaterat med ext2 i min eeepc 901 och det funkar.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

@ Beer, kolla den här buggrapporten först, Gnome Power Manager hänger sig ibland i Intrepid och gör systemet segt och man får frysnigar, men det finns en workaround
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/296451

Men jag håller med om att SSD-disken känns långsam att skriva till, det tar lång tid att installera större uppdateringar.

@ MvM tack för svaret :)

Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Ingen som provat den optimerade kärnan för AAO?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Den kädne jag inte till, tack Hund, och tack Bossieman för den julklappen (postad 24 december ;D )

Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Cadryc skrev:Den kädne jag inte till, tack Hund, och tack Bossieman för den julklappen (postad 24 december ;D )
Min Aspire One ägermed den optimerade kärnan. Inga problem här inte. :)
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Användarvisningsbild
Eldräven

Inlägg av Eldräven »

Eldräven skrev:Hej,

Har beställt en Acer Aspire One A110L (8GB SSD, 512MB RAM) och skulle vilja installera Ubuntu 8.10 på den, genom att följa den "officiella" guiden steg för steg.

Paranoid som jag är vill jag dock göra allt för att undvika att slita på SSD-disken i onödan. Tänkte därför köpa ett par SD-minneskort (eller dylikt) för följande uppsättning:

1GB snabbt SD-kort för swap (för swap behövs väl??)
8GB SD-kort för /home

(Visserligen kommer korten att slitas istället, men det känns inte lika hemskt. ;) )

Så min fråga är, är detta möjligt? Eller föreligger det några problem med att använda (två) SD-kort? Jag känner till problemet med viloläget, men tror jag kan leva utan det...

Någon som vet vilken prestanda man bör välja på "swap-minnet" för att inte slöa ner systemet för mycket? Är 20MB/s skriv/läs för slött?

Mycket tacksam för tips! 8)
Tar väl och besvarar mig själv då... :P

Inga problem att använda två SD-kort för filsystem och swap. Har inte testat viloläget, men ska tydligen funka med kärnan som Bossieman tipsade om.

Det blev följande uppsättning:
8GB SSD-disk (inbyggd) till /
4GB SDHC-kort (SanDisk SDHC eXtreme III) till /home
2GB SD-kort (SanDisk SD eXtreme III) till swap*

*Ok, 2GB är kanske lite mycket, men då kortet bara kostade måttligt mer än 1GB-varianten så...

Jag har inte märkt att systemet varit slött på grund av korten. Tvärtom tror jag faktiskt att de är snabbare än den inbyggda disken. Åtminstone känns det så. :)

(Korten inhandlades för övrigt på Kjell & Company.)
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Bossieman skrev:
Cadryc skrev:Den kädne jag inte till, tack Hund, och tack Bossieman för den julklappen (postad 24 december ;D )
Min Aspire One ägermed den optimerade kärnan. Inga problem här inte. :)
Testade den anpassade kärnan, det kändes faktiskt lite seg. Sen så skulle jag installera ett paket och Synaptic hängde sig, det blev strömknappen tillslut och nu kan jag inte logga in.

Vet inte om det hänger ihop med den anpassade kärnan, men om ni har nåt förslag så http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 24#p273450

Jepser

Inlägg av Jepser »

Jag har precis köpt en AA1 och tänkta hotta upp den lite och köpa ett SANDISK SECURE DIGITAL EXTREME III (SDHC) 4 GB att utöka med i den vänstra slotten. När jag installerade ubuntu så valde jag att ha hela ubuntu på hela disken och ingen swap-partition, följde denna guide: https://help.ubuntu.com/community/AspireOne110L

Jag undrar nu om jag behöver formatera och installera om ubuntu-installationen om jag vill addera mer "hårddiskutrymme" och kanske skapa en swappartition eller om det går att konfigurera det i en befintlig installation?
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Jag gjorde som du, följde samma guide. Efteråt så skaffade jag ett likadant minneskort och använder det nu som 700MB swap och resten som extra lagring.

Men man kan inte formatera kortet med Gparted, under manuell partionering i installationen går det bra att formatera, och du kanske har gjort det redan, annar står det i den här tråden hur man formaterar minneskortet http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=202&t=35080

Sen skrev jag blkid i terminalen och fick fram UUID för respektive partition, sen skrev jag in dem i fstab.

Men kom ihåg att om du använder vänteläge så försvinner allt på minneskortet. Det står i guiden, och jag har även testat sjäv, allt (dvs min testfil) på min lagringsdel av minneskortet försvan när datorn startade efter vänteläget. När jag sen startade om datorn så var alla partitioner på minneskortet borta. Funkade dock bra att formattera om allt.

Men det finns en anpassad kärna, med den så sägs det att kortläsarna ska funka som de ska.
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... -a110.html
Kärnan funkar bra säger de flesta, när jag testade kraschade Ubuntu och jag fick installera om, men jag tror inte att det berodde på kärnan utan på andra faktorer http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 24#p273573 Har tänkt testa den igen snart, det kliar i fingrarna

Jepser

Inlägg av Jepser »

Hur väljer man hur mycket av minneskortet som ska användas till swap? Det kan ha varit jag som var blind men jag kan inte minnas vart jag valde det under installationen. Antar att det är en enkel fråga : )
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Valde du Manuell partionering i installationen?

Jag köpte den med 8GB SSD och linux på, då var det 1GB swap från början, så om du inte ändrat nåt på partitionerna så är denna kvar. System → Administration → Systemövervakare → fliken Prestanda så ser man hur mycket Växlingsutrymme (dvs swap) som man har. Man kan även skriva free -m i terminalen.

Denna swap finns även med i fstab. När jag använder swap på minneskort istället så har jag bortkommenterat swap-partitionen på SSDn så att den inte monteras.

Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"