Hur börjar man ett excel i ubuntu?

Bowmore

Re: Hur börjar man ett excel i ubuntu?

Inlägg av Bowmore »

tractrix skrev:Nu ska jag leta fram hur man aterstaller Svenska spraket igen! Efter varje omstart, maste trixa fram Grekiska och Svenska spraket, eftersom den datorn glommer fullstandigt dem!
Undrade just varför du aldrig återkom i den andra tråden då problemet med språkval är en bugg som inte är löst än och att jag har en lösning på det. Om du går till den tråden och skriver de kommandona jag bad om så fixar vi det. Ha en God Jul :D
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

tractrix skrev:Hej Ulsak
du skrev om jag skulle uppdatera till "Intrepid Ibex 8.10", är det samma som ubuntu 8.10? eller en del av detta?
Som du förstod, jag kan nästan ingeting om datorer och det hjälp som jag får av alla er är fantastiskt!
Eftersom vi är på "8.10" snacket, hur pass svårt är för en inkompetent som mig att göra det? Plug and play eller är mina sweet dreams?
I själva verket är det rätt enkelt...
Gå till programvarukällor i System->Administration ( Repositories på engelska). I fliken Updates ( Uppdateringar) under rubriken Uppgradering väljer du Vanliga Utgåvor i ställer för Utgåvor ( LTS) med långtidssupport.
tractrix

Inlägg av tractrix »

Bowmore
ber om ursäkt, men jag har lärt mig att återställa Grekiskan/Svenskan med den "nödlösningen" du hade!
Det är lite mer trixade med att göra vad du föreslagit och skriva resultatet! Jag tog den bekväma vägen, men jag vet att det är inte det rätta, eftersom buggen fixas inte på riktig och eventuell nån annan kan få hjälp! Inget ursäkt, det vet jag, men jag lovar att komma med detaljer av mitt problem på "språk tråden"

Önskar er en trevligt helg
Spiros
tractrix

Inlägg av tractrix »

Ulsak
Är de instruktioner för att uppdatera till ubuntu 8.10?
Verkar för enkelt, eller?
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

tractrix skrev:Ulsak
Är de instruktioner för att uppdatera till ubuntu 8.10?
Verkar för enkelt, eller?
Nu vet jag inte om du vill ha på engelska eller svenska, men om du fortfarande har engelska som språk så kan du följa den här guiden:

http://www.howtoforge.com/how-to-upgrad ... and-server

KÖR INTE DET SOM STÅR UNDER 2. SERVER UTAN BARA DET SOM STÅR UNDER 1. DESKTOP!
Det andra gäller om du kör serverversionen av Ubuntu, vilket du inte gör.
tractrix

Inlägg av tractrix »

Tjuvläste lite, verkar att jag kan klara av det!
Fråga:
Om jag uppgraderar till 8.10 måste jag ändra nåt annat för att allting ska fungera normalt? Jag menar alla mina gamla foto och musik och filer ska vara oförändrad? kan jag återkalla dem utan problem?
Vad är det som är bättre, i stora drag, med den nya programvaran? Går det snabbare men den tex?
Javvist, ska vara på Engelska, eftersom jag har ofta gäster.
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Skillnaden mellan hardy 8.04 och intrepid ibex 8.10 är inte jättestor, den har ett antal förbättrade funktioner som t ex trådlösa nätverk. Om du gör en uppgradering behåller du det du en gång installerat. Det du har i din hemmamapp, dokument, bilder och ljudfiler blir kvar.
En god regel är dock att göra en backup på allt som du ser som jätteviktigt. Det gör jag med jämna mellanrum även om jag ej uppdaterar eller uppgraderar.
För övrigt önskas en en fortsatt god helg !
tractrix

Inlägg av tractrix »

jag, fortfarande inte vet om "intrepid ibex 8.10" är samma som hardy 8.10(samma som ubuntu 8.10?)
jag ska göra ett backup, som du rekomenterar.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

det finns ingen hardy 8.10. Det finns bara Interpid ibex 8.10.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"