GOD JUL till alla som hjälper till och er som får hjälp

Kod: Markera allt
sudo chown $(id -nu) /home
Det fungerade utmärkt. Det var en bra julklappmcNisse skrev:Det är så det blir. Du kan använda hela ytrymmet i home till din användare. Under /home ligger användare, normalt sätt. Vill du anvanda /home på annat sätt går det utmärkt... Ändra bara rättigheterna på katalogen...God jul på dig själv.Kod: Markera allt
sudo chown $(id -nu) /home
Lilo skrev:Skapa och ta bort filer. På filåtkomst är det bara 3 streck. Kan inte få fram några andra saker.
ls -al ~
claes@ubuntu-privat:~$ ls -al ~dmz skrev:Lilo skrev:Skapa och ta bort filer. På filåtkomst är det bara 3 streck. Kan inte få fram några andra saker.Kod: Markera allt
ls -al ~
ls -ld /home
Då blev det lite skillnadOsprey skrev:Jag vet inte, men gissar att han menade:Kod: Markera allt
ls -ld /home
hahaha bör kanske inte dricka glgög samtidigt som man svarar på frågor härOsprey skrev:Jag vet inte, men gissar att han menade:Kod: Markera allt
ls -ld /home
Det säger att användaren "claes" äger /home och att han, liksom den grupp han är med i, och dessutom alla andra har alla rättigheter där...Lilo skrev:drwxrwxrwx 5 claes claes 104 2008-12-05 13:54 /home
la -ld /home/*
Just nu bör jag kanske inte köra något allsOsprey skrev:Det säger att användaren "claes" äger /home och att han, liksom den grupp han är med i, och dessutom alla andra har alla rättigheter där...Lilo skrev:drwxrwxrwx 5 claes claes 104 2008-12-05 13:54 /home
Hur ser det ut om du kör:Kod: Markera allt
la -ld /home/*
Hur hade det då blivit med glögg?Osprey skrev:*Sssss* Det var jag som missade, å utan glögg å allt...![]()
"la" ska givetvis vara "ls"...