farmfield skrev:
Jag - som ju kan en hel det om databiten efter mina 20 år med det här - hade ingen aning om att java (i en browser) kunde ta ett screenshot vilket innebär att 'ingen annan' (vanligt fölk) vet det heller...
Jag är ju ingen säkerhets, kör inte scriptblock m.fl. pluggar för säkerhet utan bara flashblock och då bara för att få bättre laddningstider på typ Aftonbladet m.fl. sajter - men just funktionaliteten med screenshots gillar jag inte, att ett script eller dylikt kan ta ett screenshot är lite läbbigt...
I
princip kan väl vilket program som helst ta en screenshot (eller flera), liksom vilket program som helst kan titta på mej med kameran eller lyssna på mikrofonen. Jag trodde att en av ideerna med java (applet) var säkerhet, att den bara skulle kunna leka inom sin lilla ram eller webbsida på skärmen. Annat skulle kräva explicita tillstånd. Jag har inte tänkt så mycket på säkerhet i flash, men det finns ju en inställning att den inte ska få lyssna på mikrofonen. Minns inga inställningar om kamera och skärmdump, så har
antagit att det inte varit nån fara.
Flash är ju stängd källkod, så jag hade misstänkt den först, men om det är som Anton säger så är det java.
Om java kan läsa av skärmen utan eskalerade rättigheter så undrar jag om det inte är en bugg. Jag vet inte, men det kanske är så att när man registrerat sig hos screentoaster.com så ombeds man ändra inställningar för java och/eller flash. Då behöver det inte vara nån bugg.
Oavsett. Ja, hur ska vanligt folk veta vad deras dator sysslar med? FRA-lagen är ju ingenting i jämförelse.