partitionera

tomba

partitionera

Inlägg av tomba »

Hjälp hur partitionerar jag bäst? har 2 hd 200+320gb som jag vill formatera och använda till ubuntu.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: partitionera

Inlägg av Cadryc »

Ska du ha båda hårdiskarna med uteslutande Ubuntu?

Hur avancerat hade du tänkte dig, det räcker med en swap och sen en för Ubuntu.

Många lägger /home på en separat partition, vilket gör det mycket enklare att installera om, tex när det kommer en ny version, eftersom alla personliga filer och inställningar blir kvar (på gott och ont). Sen finns det dom som lägger ut tex /boot på egen partition, det kan man ju göra om man vill men jag kommer inte ihåg fördelen med det.

Så säg att ena disken får först en swap sen en "/" och en "/home"
du har ju gott om utrymme så säg 10-20Gb till / och hur stor swap beror lite på vad du har i RAM och vad du tänkt göra med datorn. Men har du tex 2GB RAM och inte grejar väldigt mycket med bild- och videoredigering, så räcker det med 500MB-1GB i swap så har man ändå tagit till marginal. Dock, om man vill kunna använda Viloläge så måste swap vara lite större än RAM. /home blir enklast resten av hårddisken.

Den andra disken är det ju bara att göra en enda stor partition på. Om man inte vill dela ull för eventuella framtida grejer, kanske lägga in en annan Linuxdistribution på för att testa nån gång.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Det finns säkert många olika teorier om det här och dessutom beror det mycket på hur du ska använda dina diskar eller rättare sagt vad du ska köra eller använda burken till.

Jag hade använt 200GB disken så här:

1GB Swap
30GB Root som Ubuntu ligger på och som monteras på "/"
Eventuellt kan du använda en partition på c:a 1GB som monteras på "/boot/ också och där kärnan kommer att ligga.

Då har du alltså ~168GB kvar på disk #1 och fortfarande 320GB på disk #2. Båda utrymmena räcker normalt till för hemmamappar och egna filer. Ska du ha mycket audio och video så tycker jag att du ska använda hela 320GB disken till det och 168GB till "/home". Det kan nog förresten vara en bra utgångspunkt i vilket fall, gör så att du lägger /home på de 168GB på disk #1 och sparar disk #2 för framtida behov om du inte redan nu själv kan komma på vad du ska använda utrymmet till...

[Edit] Samma siffror som föregående talare ungefär, enda skillnaden är i stort sett bara att jag tog till 30GB för root-partitionen för att du ska ha gott om plats för att installera program, eftersom du ändå verkar ha ett överflöd av disk... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
tomba

Inlägg av tomba »

Jag har provat att använda den guidade partitioneringen men det fungerar inte som jag vill då den endast formaterar och använder en disk. Disk 2 syns ej efteråt i filsystemet. Jag kommer att använda denna dator som fileserver och lagra filmer,bilder,musik,program mm. Ramminnet är 1,5gb
Kikade på manuell partitionering men kände inte igen mig från fc5 så jag fegade ur när den sa att "du måste skapa en rootpartition" kikade runt men som sagt ubuntu är nytt för mig.
Kanske någon vänlig själ kan skriva en enkel steg för steg hur jag skall partitionera?
Jag vill ha home samt en share och kommer att använda share till den mesta lagringen. Tidigare hade jag en sharemapp i home men den vill jag helst ha som en egen part. nu.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

"Du måste skapa en rootpartition" betyder att man i manuell partionring får väl en av partitionerna, dubbelklicka på den och välja monteringsounkt. En måste ha / som monteringsounkt (root) och en ska ha swap som monteringspunkt. Vill man ha separat /home så får man sätta även en sån.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Backup? Har du tänkt backuppa till intern eller extern hårddisk (eller bränna cd/dvd)?

Det här kan vara en uppdelning med root, home, två partitioner att testa andra linux-distron och backup av home på den andra disken. "Reserv" kan användas till film och musik som inte ska backuppas. Backup-partitionen är lite större än home för snapshot-style backup med t.ex rsync eller rsnapshot.

200 GB
. . 15 GB . . . /
. . 1 GB . . . . swap
. . 154 GB . . /home
. . 15 GB . . . annan distro

320 GB
. . 120 GB . . . reserv
. . 200 GB . . . backup av home

Ändra swap till 1/2GB eller 2 GB beroende minne och behov. Du kan ändra "annan distro" till 10 GB om du vill ha större home. Eller slösa med jättemånga "annan distro" om du är lagd åt det hållet.

Du behöver inte partitionera den andra disken medan du installerar, det kan man göra efteråt. Under installationen av ubuntu räcker det att du skapar partitionerna för den första disken och anger filsystem, formattering och ev monteringspunkt för /, swap och /home.

Har du nåt som måste sparas på diskarna? En tidigare /home?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

David Andersson skrev: 200 GB
. . 15 GB . . . /
. . 1 GB . . . . swap
. . 154 GB . . /home

320 GB
. . 120 GB . . . reserv

Ändra swap till 1/2GB eller 2 GB beroende minne och behov. Du kan ändra "annan distro" till 10 GB om du vill ha större home. Eller slösa med jättemånga "annan distro" om du är lagd åt det hållet.
Med en sådan här konstruktion måste man tänka på att det bara går att ha 4 primära partitioner på en disk. De andra blir sekundära och kan isåfall läggas i en primär som är utökad (extended). Swap ligger i en primär partition och bootbara distributioner måste vad jag vet också ligga i primära partitioner. Detta gör att man maximalt kan ha 3 distributioner samtidigt på en disk och för att detta ska vara möjligt måste man planera de övriga partitionerna så de ligger i utökade...
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Osprey skrev:
David Andersson skrev: 200 GB
. . 15 GB . . . /
. . 1 GB . . . . swap
. . 154 GB . . /home

320 GB
. . 120 GB . . . reserv

Med en sådan här konstruktion måste man tänka på att det bara går att ha 4 primära partitioner på en disk. De andra blir sekundära och kan isåfall läggas i en primär som är utökad (extended). Swap ligger i en primär partition och bootbara distributioner måste vad jag vet också ligga i primära partitioner. Detta gör att man maximalt kan ha 3 distributioner samtidigt på en disk och för att detta ska vara möjligt måste man planera de övriga partitionerna så de ligger i utökade...
Tänkte inte på det. A) Man kan lägga en partition för /boot i början som alla distar får dela på. Då kan distrona ligga i sekundära partitioner. Man borde kunna ange /boot-partitionen i installationsprocessen för distron, annars får man uppdatera /boot manuellt efter installationen. B) Man kan ha en gemensam /boot i root / men då kan man inte ange den under installationen, utan får uppdatera den manuellt efteråt, varje gång. Det blev lite krångligt, men det går.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Osprey skrev:Med en sådan här konstruktion måste man tänka på att det bara går att ha 4 primära partitioner på en disk. De andra blir sekundära och kan isåfall läggas i en primär som är utökad (extended). Swap ligger i en primär partition och bootbara distributioner måste vad jag vet också ligga i primära partitioner. Detta gör att man maximalt kan ha 3 distributioner samtidigt på en disk och för att detta ska vara möjligt måste man planera de övriga partitionerna så de ligger i utökade...
Ingen partition måste ligga i en primär partition, alltså det är helt valbart. Swap bör ligga i en logisk partition eller mer korrekt i en logisk volym i en utökad partition då den är för liten för att slösa bort en primär partition. Man kan alltså i princip ha fler än tre distributioner på en disk. Det är endast diskutrymmet och/eller begränsningen av antalet logiska partitioner som sätter gränsen.
David Andersson skrev:Tänkte inte på det. A) Man kan lägga en partition för /boot i början som alla distar får dela på. Då kan distrona ligga i sekundära partitioner. Man borde kunna ange /boot-partitionen i installationsprocessen för distron, annars får man uppdatera /boot manuellt efter installationen. B) Man kan ha en gemensam /boot i root / men då kan man inte ange den under installationen, utan får uppdatera den manuellt efteråt, varje gång. Det blev lite krångligt, men det går.
Det borde fungera där då grub blir den grub som den senast installerade disten har. Själv har jag valt en specialkomponerad boot-partition där jag bara chainloadar vidare till resp dist. Orsaken till det är jag labbar en del med olika distar och versioner. Annars känns det inte som en hög prioritet att ha en separat boot-partition.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Bowmore skrev:Ingen partition måste ligga i en primär partition, alltså det är helt valbart. Swap bör ligga i en logisk partition eller mer korrekt i en logisk volym i en utökad partition då den är för liten för att slösa bort en primär partition. Man kan alltså i princip ha fler än tre distributioner på en disk. Det är endast diskutrymmet och/eller begränsningen av antalet logiska partitioner som sätter gränsen.
Är det något jag har missuppfattat då, alltså att bootbara enheter som en Linuxdistribution eller Windows måste ligga i en primär partition?

Eller ja, alltså allting ligger ju i en primärpartition även om en del utgörs av sekundära partitioner som ligger i en utökad primär partition. Men hur är alltså förhållandet med när man behöver en primär partition?

God Jul förresten! :)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Osprey skrev:Är det något jag har missuppfattat då, alltså att bootbara enheter som en Linuxdistribution eller Windows måste ligga i en primär partition?
Japp, Windows har det kravet med inte Linux. Sen kan man fråga sig varför Windows fortfarande kräver en primär partition med bootflaggan satt på första disken men det har kanske med bakåtkompabilitet med DOS att göra. Det är också en enkel lösning då bootflaggorna för primära partitioner till skillnad från logiska lagras i MBR.
Osprey skrev:Men hur är alltså förhållandet med när man behöver en primär partition?
Som sagt, när det gäller Windows och Linux så är det bara Windows som kräver det för att kunna boota upp.

Ha en God jul du med ;)
tomba

Inlägg av tomba »

Väldigt många bra svar och tips från er. Jag har testat lite varianter då jag har backupat allt som skal tillbaka på disken/diskarna när jag är nöjd med partitioneringen.
Nu ser det ut så här;
30gb/ root
4gb /swat
168gb /home

sen fick jag inte ha en home till på nästa disk så den blev /share men visar endast 280gb av 320 varför någon?

Helst skulle jag vilja ha den som en utökad partition vilket jag har haft tidigare i FC5 men hittar inte hur i Ubuntu.

Kan även tånka mig att ha en mindre home t.ex 15gb och resterande som share.

Iden är att utrymmet skall vara lagringsplats för musik och filmer för mig och resterande familj.
tomba

Inlägg av tomba »

Jaha efter ytterligare tester och ominstallationer så har jag nu 8.10 desktop med följande partitionering.
disk 1
/ 15gb
swap 5gb
home 180gb

disk 2 share 320gb

Nu skall jag bara!! ha igång samba och utdelning av home och share.

Fråga ?? varför kan man inte endast ha home på disk 1 och låta disk 2 vara en förlängning av disk 1?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

tomba skrev:Fråga ?? varför kan man inte endast ha home på disk 1 och låta disk 2 vara en förlängning av disk 1?
Du kan konfigurera din /home att bli partitionen på disk1 + disk2 mha av funktionen LVM (Logical Volume Manager). Enklast är att göra det under installationen men då måste du använda Alternate-versionen då LiveCd inte inkluderar LVM.

Det går också att konfigurera det efteråt, har själv dock ingen erfarenhet av LVM då jag inte använt det själv men det finns en del skrivet om det här på forumet så börja med att söka på lvm.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"