EN HIMLA GOD JUL PÅ ER ALLIHOP DÄRUTE!

Kod: Markera allt
sudo apt-get install xsnow
jag kör minimalistisktajja skrev:GOD JUL!Kod: Markera allt
sudo apt-get install xsnow
Kod: Markera allt
xsnow -nosanta -norudolf -notrees
Finns drösevis på imageshack.usBowmore skrev:Samma här, ni får ha en riktigt GOD JUL allesammans![]()
Ps Saknar en smiley med tomtemössa!
lol@ beta-julenUrban Anjar skrev:GOD JUL!
Granen är klädd och huset fejat.
Nu ska skinkan griljeras och provsmakas.
Får väl testa sillen och lillen och ölen också.
Man måste vara noggrann![]()
och beta-julen är nästan den bästa.
Enkelt förklarat så var det ursprungligen en hednisk midvinterhögtid för att fira solens återkomst efter årets mörkaste dag, som sedermera i och med kristnandet kom att tas upp som högtid för att fira kristi födelse.ZX Spectrum skrev:Förresten, hur många vet varför vi firar julen?
Jag vet! Jag såg Bolleruds förklaring i Morgonsoffan i SVTZX Spectrum skrev: Förresten, hur många vet varför vi firar julen?
Notera att ZX Spectrum inte frågade om varför vi firar jul, utan om hur många som vet svaret på detta. Svaret på den frågan vet jag dock inteOsprey skrev:Enkelt förklarat så var det ursprungligen en hednisk midvinterhögtid för att fira solens återkomst efter årets mörkaste dag. Sedermera kom doch denna högtid i och med kristnandet att tas upp som en högtid för att fira kristi födelse.ZX Spectrum skrev:Förresten, hur många vet varför vi firar julen?
Ursprunget av själva ordet jul är inte helt klarlagt och det finns många teorier om det. Det skulle bli alldeles för långrandigt att gå in på det här eftersom det skulle omfatta en hel massa olika teorier. Helt säkert är däremot att ända sedan långt före vikingarna och från den tid när hela Europa var hedniskt så firades en dag nämnd "den obesegrade solens födelsedag" den 25:e December.
Och även om vi idag firar det till åminnelse av Jesu Kristi födelse, så har det långt innan detta tog plats firats en hednisk högtid vid denna tidpunkt. Säkert är också att även om ursprunget av ordet "Jul" inte är helt klarlagt, så härstammar det iallafall ifrån den hedniska tiden.
Hmmmm... vet inte om jag riktigt lyckades besvara din fråga eftersom det är så mycket som ännu inte är helt klarlagt...
Stort skratt, nu trillade polletten ner även här!!micke_nordin skrev:Notera att ZX Spectrum inte frågade om varför vi firar jul, utan om hur många som vet svaret på detta. Svaret på den frågan vet jag dock inte![]()